University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Nowe trendy, technologie i aplikacje internetowe

General data

Course ID: 2700-L-FAK-Z-NTTA
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Nowe trendy, technologie i aplikacje internetowe
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Znajomość technologii i nowych aplikacji pomaga w usprawnianiu procesów biznesowych, dostarczeniu lepszych wyników dla klientów i dostosowaniu oferty do ich wymagań, jak również sprawiają, że działania i komunikacja przechodzą na zupełnie nowy wymiar. Zajęcia umożliwią Studentom pozostanie na bieżąco z najnowszymi trendami, zdobycie nowej wiedzy i umiejętności z zakresu nowych technologii i rozwiązań internetowych, pomoże otworzyć drzwi do różnorodnych możliwości zawodowych, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym.

Full description: (in Polish)

Zajęcia dostarczą niezbędnej wiedzy dotyczącej najnowszych rozwiązań technologicznych, ale również możliwości oraz zagrożeń, jakie z tego wynikają. Na zajęciach będziemy omawiać kolejne pojęcia, tak, by dobrze zrozumieć zależności i zmiany, jakie zachodzą w otaczającym nas świecie. Rozmawiać będziemy między innymi o:

• AI, czyli sztuczna inteligencja. ChatBot GPT oraz dziesiątki nowych aplikacji,

• narzędzia zwiększające produktywność, pozwalające na automatyzację powtarzalnych zadań, personalizację treści i przewidywanie zachowań innych użytkowników internetu. AI wykorzystujemy do tworzenia i edycji zdjęć, muzyki, video, w edukacji, finansach, marketingu, SEO, e-commerce, gamingu czy copywritingu,

• Metaverse i digital twins, które dzięki zastosowaniu rzeczywistości wirtualnej (VR) i rozszerzonej (AR), mają ogromne konsekwencje dla naszej przyszłości, innowacji, rozwoju, interakcji społecznych i komunikacji, gospodarki i biznesu, etyki, bezpieczeństwa, ale również kreatywności i nowych idei.

• Big Data i jeziora danych, cloud i edge computing, blockchain, kryptowaluty, NFT (non-fungible tokens) – czyli konieczności zbierania, przetwarzania i dostępie do gigantycznej liczby danych, ale także możliwościach, jakie dają chociażby praca w chmurze czy kryptowaluty. Brzmi znajomo, ale co to właściwie znaczy?

• sieci neuronowe i NLP, Machine Learning, czyli uczenie maszynowe, deep fake, deep story, e-commerce, e-learning , modelach paas i saas,

• Internet of Things (IoT), Internet of Behaviors (IoB), smart city, smart home,

• oraz Siri i Alexa.

• Charakterystyka zagrożeń związanych z rozwojem mediów cyfrowych, cyberkomunikacja, bezpieczny dostęp do danych, przestępstwa przeciwko informacji w cyberprzestrzeni , ryzyka i zagrożenia związane z treściami cyfrowymi , treści nielegalne, piractwo w sieci, monetyzacja danych, dezinformacja – przyszłość regulacji

• Zarządzanie informacją na swój temat. Czy prywatność jeszcze istnieje?

Bibliography: (in Polish)

• Cukier K., Mayer-Schonberger V., de Vericourt F., Myślenie kontekstowe. Największa przewaga ludzi nad sztuczną inteligencją

• Flaga-Gieruszyńska K., Gołaczyński J., Szostek D., Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe. Zagadnienia wybrane

• Flasiński M., Wstęp do sztucznej inteligencji

• Gorelik A., Korporacyjne jezioro danych. Wykorzystaj potencjał big data w swojej organizacji

• Horoch A., Kierunek metaverse. Jak wprowadzić technologie VR, AR i AI w twojej firmie

• Janczar E., Smart city zaczyna się od nowoczesnego planowania przestrzennego

• Krysiński P., Smart city w przestrzeni informacyjnej

• Kurp F. Sztuczna inteligencja od podstaw

• Meerman D., Nowe zasady marketingu i PR. Jak poprzez social media, podcasty, content marketing, newsjacking oraz sztuczną inteligencję dotrzeć bezpośrednio do kupujących

• Przegalińska A., Oksanowicz P., Sztuczna inteligencja. Nieludzka, arcyludzka 2023

• Russell S., Norvig P., Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie

• Schneider S., Świadome maszyny. Sztuczna inteligencja i projektowanie umysłów

• Sułkowski Ł., Kaczorowska-Spychalska D., Internet of Things. Nowy paradygmat rynku

• V. Mayer-Schonberger, Reinventing Capitalism in the Age of Big Data

• Williams S., Hands-On Chatbot Development with Alexa Skills and Amazon Lex Edwards J., Copywriting Secrets: How Everyone Can Use the Power of Words to Get More Clicks, Sales, and Profits.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

• zapoznanie z nowymi pojęciami, dokładne przyjrzenie się definicjom oraz przykładom ich wykorzystania,

• dostarczenie wiedzy na temat możliwości, jakie niosą za sobą nowe technologie oraz korzystanie z aplikacji,

• znajomość warunków korzystania z nowych aplikacji oraz sposobów ich wyszukiwania,

• znajomość standardów związanych z zachowaniem bezpieczeństwa w sieci oraz zagrożeń wynikających ze stosowania nowych narzędzi oraz kanałów komunikacji.

• swobodne poruszanie się wśród najnowszych pojęć, takich jak uczenie maszynowe, deep fake, blockchain czy metaverse.

• dostarczenie wiedzy na temat możliwości zastosowania nowych rozwiązań m.in. w obsłudze domu czy biura, automatyzacji pracy, chociażby działań marketingowych, sprzedażowych, czy komunikacyjnych,

• dostarczenie wiedzy na temat przygotowywania i wdrażania strategii marketingowych, kampanii promocyjnych, przekazów reklamowych i ofert specjalnych przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji.

Umiejętności

• świadome podchodzenie do kwestii związanych z najnowszymi technologiami i rozwiązaniami dostępnymi w Internecie, pozwalającymi na śledzenie postępu technologicznego, jest na bieżąco z najnowszymi trendami,

• pogłębienie umiejętności cyfrowych, takie jak analiza danych, tworzenie różnego rodzaju treści, wspomaganie działań w Internecie, m.in. sztuczną inteligencją. Zdobywanie takich umiejętności jest niezwykle cenne na dzisiejszym rynku pracy, ponieważ coraz więcej zawodów wymaga znajomości technologii internetowych,

• umiejętność oraz świadomość potrzeby rozwijania się w tej dziedzinie oraz podążania za postępem technologicznym i rozwiązaniami internetowymi, inspirującymi do tworzenia innowacyjnych pomysłów

• wyszukiwanie właściwych dla danego zadania narzędzi – zarówno płatnych, jak i darmowych,

• sprawne posługiwanie się wyszukiwarką oraz serwisami, z których można czerpać wiedzę o wprowadzanych na rynek aplikacjach.

• posługiwanie się rozwiązaniami opartymi o sztuczną inteligencję, w tym m. in. ChatBotem czy Midjourney.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Końcowy egzamin pisemny.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Optional lecture, 24 hours more information
Coordinators: Agnieszka Marzęda
Group instructors: Agnieszka Marzęda
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Optional lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)