University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Information analysis of research literature

General data

Course ID: 2700-L-IN-D2AT
Erasmus code / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Library, information and archival studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Information analysis of research literature
Name in Polish: Analiza tekstu
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups: (in Polish) IN-DZIENNE I STOPNIA - 2 semestr
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

Information analysis of research texts. Development of derivative, referring documents.

Full description:

Text as a subject of linguistic and bibliological analysis.

Main concepts: abstract, annotation, documentary analysis, content analysis, indexing, paraphrasis, keywords, summary, travesty.

Selected aspects of genology. Research text as a subject of content analysis.

Problems of information analysis. Practicing content analysis - developing derivative referring documents. Indexing.

Keywords in documentary analyses. Abstracts of research texts: abstract vs summary – differences. Retrieval function of abstracts.

Bibliography:

1. Babik W., Słowa kluczowe. Kraków 2009;

2. Bartmiński J., Streszczenie w aspekcie typologii tekstów.[W:] Typy tekstów. Zbiór studiów. Pod red. T. Dobrzyńskiej. Warszawa 1992, s. 7-14;

3. Bartmiński J., S. Bartmińska-Niebrzegowska, Przekształcanie tekstu i działania na tekście. [W:] Tekstologia. Warszawa 2009, s. 293-328;

4. Dobrzyńska T., Pojęcie tekstu. Tekst – całościowy komunikat. [W:] Tekstologia. Część pierwsza. Red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Lublin 2004, s. 38-48;

5. Informacja naukowa : rozwój - metody - organizacja. Pod red. Z. Żmigrodzkiego oraz W. Babika i D. Pietruch-Reizes. Warszawa2006, wybrane fragmenty;

5. Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe. Gdańsk 1995;

6. Majer-Baranowska U., Tekst jako jednostka językowa i jego warianty. [W:] Tekst. Problemy teoretyczne. Lublin 1998, s. 27-35;

7. Marciszewski W., Metody analizy tekstu naukowego. Warszawa 1977, s. 150-243;

8. Nauka o informacji. Pod red. Wiesława Babika. Warszawa 2016, wybrane fragmenty;

9. PN- 77/N-01221. Adnotacje i analizy dokumentacyjne;

10. PN N-09130: 1988 Opracowania dokumentacyjne. Postanowienia ogólne;

11. Skalska-Zlat M., Bazy danych w zarządzaniu informacją. [W:] Zarządzanie informacją w nauce. Pod red. D. Pietruch-Reizes. Katowice 2008, s. 221-229.

Learning outcomes:

A student:

- has a detailed knowledge on content analysis;

- understands the need of conscious information processing for the needs of information and knowledge society;

- knows and understands basic methods of analysis and interpretation of different written documents, adequate for selected traditions, theories, or research schools in library and information science;

- is aware of a complex nature of language (artificial languages included) and its historical changes;

- can work in a team, fulfilling different roles.

Assessment methods and assessment criteria:

- attendance to classes

- control assignments for parts of material

- written test

Practical placement:

lack-of

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)