University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Readership

General data

Course ID: 2700-L-IN-D3C
Erasmus code / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Library, information and archival studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Readership
Name in Polish: Czytelnictwo
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups: (in Polish) IN-DZIENNE I STOPNIA - 3 semestr
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

Readership in library and book studies. Basic concepts.

History of readership research. Research of readership history.

Qualitative and quantitative research on reading patterns

Readership promotion.

Full description:

Readership in library and book studies. Basic concepts.

Psychological aspects of readership.

Sociological aspects of readership.

History of readership research. Research of readership history.

Qualitative and quantitative research on reading patterns

The Polish survey of reading: the Institute of Book and Readership, the National Library.

Readership promotion.

Bibliography:

Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Warszawa 2013.

Chymkowski R., Autobiografie lekturowe studentów. Warszawa 2011.

Furedi F., The history of reading. 2015.

Griswold W., McDonnell T., Wright N., Reading and the reading class in the twenty-first century. “Annual Review of Sociology” 2005 vol. 31 nr 1 s. 127-141. Dostępny w World Wide Web: http://www.academia.edu/582522/Reading_and_the_Reading_Class_in_the_Twenty-First_Century

Kierunki i formy transformacji czytelnictwa w Polsce. Polska Izba Książki, Warszawa 2013-2015

Kisilowska M., Paul M., Zając M., Jak czytają Polacy? Warszawa 2016.

Kołodziejska J., Szerokie okno biblioteki. Warszawa 2006.

Komza M., Badania nad historią czytelnictwa w Bibliotece Narodowej. „Roczniki Biblioteczne” 1998 R. 42 s. 174-180.

Koryś I., Dawidowicz-Chymowska O., Społeczny zasięg książki w Polsce w 2010 roku. Warszawa: IKiCz BN, 2013.

Koryś I., Wolff K., Wybieram książkę. Warszawa: IKiCz BN, 2010.

Kostecki J., Czytelnik w świecie wartości. W: Skalska-Zlat M., Żbikowska-Migoń A., red., Dokument, książka, biblioteka w badaniach naukowych i nauczaniu uniwersyteckim. Wrocław 2008 s. 85-113.

Krajewski M., W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze, „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 1.

Lecce, S., Bianco, F., & Hughes, C. (2021). Reading minds and reading texts: Evidence for independent and specific associations. Cognitive Development, 57, 101010.

Migoń K., O współczesnej sytuacji badawczej w naukach o książce, bibliotece i informacji. „Przegląd Biblioteczny” 2008 R. 76 z. 1 s. 14-21.

Siekierski S., Czytania Polaków w XX wieku. Warszawa 2000.

Tubylewicz K., Diduszko-Zyglewska A., red., Szwecja czyta, Polska czyta. Warszawa: Krytyka Polityczna, 2015.

Wojciechowski J., Czytelnictwo. Kraków 2000.

Wojciechowski J., Odbiór komunikatów z Internetu i z druku. "Przegląd Biblioteczny" 2011 z. 3. s. 305-340.

and reading reports of IKiCz BN.

Learning outcomes:

Student knows and understands:

- basic methodology of reading research,

- general knowledge of the concept, range, and goals of reading research,

- relations among reading and other disciplines and research fields,

- main trends in reading researchers,

- libraries' and other entities' engagement in reading promotion.

Student can:

- formulate a research problem, methodology and tools of its exploration,

- analyse research projects (reports) concerning reading patterns,

- develop own knowledge and research skills in reading problems, under supervision.

Student is ready for:

- identification and solving problems in reading promotion,

- participation in cultural life, if possible.

Assessment methods and assessment criteria:

oral or written examination

the course realised online, in a synchronous mode

Practical placement:

lack-of

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)