Elements of Cognitive Psychology in Information Architecture and User Experience
General data
Course ID: | 2700-M-API-D2EPPAI |
Erasmus code / ISCED: |
15.0
|
Course title: | Elements of Cognitive Psychology in Information Architecture and User Experience |
Name in Polish: | Elementy psychologii poznawczej w architekturze informacji i UX |
Organizational unit: | Faculty of Journalism, Information and Book Studies |
Course groups: |
(in Polish) API-DZIENNE II STOPNIA - 2 semestr |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Przedmiot stanowi wprowadzenie do teorii i koncepcji psychologicznych istotnych z punktu widzenia projektowania interfejsów serwisów informacyjnych i aplikacji cyfrowych. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapewnienie studentom podstawowej wiedzy z zakresu psychologii poznawczej i behawioralnej, która umożliwia rozumienie zachowania użytkowników serwisów i aplikacji informacyjnych oraz czynników wpływających na to, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z interfejsem usług cyfrowych. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach są omawiane i analizowane wybrane teorie psychologiczne i ich zastosowanie w kształtowaniu architektury informacji serwisów informacyjnych i procesów interakcji między użytkownikiem i systemem informacyjnym oraz testowaniu wrażeń użytkowników. Studenci poznają podstawowe informacje i teorie wyjaśniające, dotyczące procesów spostrzegania, pamięciowych i myślenia, cech osobowości, zasad podejmowania decyzji, komunikowania perswazyjnego, skutecznej i uczciwej interakcji online, krytycznej analizy otoczenia społeczno-kulturowego dla cyfrowych usług informacyjnych. |
Bibliography: |
(in Polish) Keltner, Dacher, Oatley, Keith, Jenkins, Jennifer (2021). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN Nahai, Nathalie (2018). Sieci wpływu. Psychologia perswazji online. Warszawa: PWN Nęcka, Edward, Orzechowski, Jarosław, Szymura, Błażej, Wichary, Szymon (2020). Psychologia poznawcza. Wydanie nowe. Warszawa: PWN (iBUK Libra) Weinschenk, Susan M. (2021). 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach. Wyd. II. Gliwice: Helion Yablonski, Jon (2021). Prawa UX. Jak psychologia pomaga w projektowaniu lepszych produktów i usług. Gliwice: Helion |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza - absolwent - zna metodologię badawczą psychologii poznawczej w zakresie właściwym dla architektury informacji - zna główne tendencje rozwojowe psychologii poznawczej w zakresie właściwym dla architektury informacji - zna w pogłębionym stopniu teorie psychologii poznawczej wykorzystywane w projektowaniu aplikacji i usług informacyjnych właściwe dla architektury informacji - zna metody badawcze psychologii poznawczej wykorzystywane w analizie potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników właściwych dla architektury informacji Umiejętności - absolwent - umie wykorzystywać metody badawcze psychologii poznawczej wykorzystywane w projektowaniu aplikacji i usług informacyjnych, właściwym dla architektury informacji - umie wykorzystać metody badawcze psychologii poznawczej w badaniu potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi produktami i usługami informacyjnymi - umie prowadzić debaty na tematy z zakresu psychologii poznawczej związane z obszarem architektury informacji - umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie Inne kompetencje - absolwent - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, w tym jej braków, oraz krytycznej oceny odbieranych treści |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład konwersatoryjny, projekty zespołowe, dyskusje grupowe. Na ocenę końcową z konwersatorium składa się ocena uzyskanej z prezentacji projektu zespołowego (80%) i z aktywności w dyskusjach grupowych na zajęciach (20%). Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze. Przedmiot kończy się egzaminem ustnym. |
Practical placement: |
none |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Barbara Sosińska-Kalata | |
Group instructors: | Barbara Sosińska-Kalata | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot stanowi wprowadzenie do teorii i koncepcji psychologicznych istotnych z punktu widzenia projektowania interfejsów serwisów informacyjnych i aplikacji cyfrowych. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapewnienie studentom podstawowej wiedzy z zakresu psychologii poznawczej i behawioralnej, która umożliwia rozumienie zachowania użytkowników serwisów i aplikacji informacyjnych oraz czynników wpływających na to, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z interfejsem usług cyfrowych. Na zajęciach są omawiane i analizowane wybrane teorie psychologiczne i ich zastosowanie w kształtowaniu architektury informacji serwisów informacyjnych i procesów interakcji między użytkownikiem i systemem informacyjnym oraz testowaniu wrażeń użytkowników. Studenci poznają podstawowe informacje i teorie wyjaśniające, dotyczące procesów spostrzegania, pamięciowych i myślenia, cech osobowości, zasad podejmowania decyzji, komunikowania perswazyjnego, skutecznej i uczciwej interakcji online, krytycznej analizy otoczenia społeczno-kulturowego dla cyfrowych usług informacyjnych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Keltner, Dacher, Oatley, Keith, Jenkins, Jennifer (2021). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN Nahai, Nathalie (2018). Sieci wpływu. Psychologia perswazji online. Warszawa: PWN Nęcka, Edward, Orzechowski, Jarosław, Szymura, Błażej, Wichary, Szymon (2020). Psychologia poznawcza. Wydanie nowe. Warszawa: PWN (iBUK Libra) Weinschenk, Susan M. (2021). 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach. Wyd. II. Gliwice: Helion Yablonski, Jon (2021). Prawa UX. Jak psychologia pomaga w projektowaniu lepszych produktów i usług. Gliwice: Helion |
Copyright by University of Warsaw.