University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Elements of Cognitive Psychology in Information Architecture and User Experience

General data

Course ID: 2700-M-API-D2EPPAI
Erasmus code / ISCED: 15.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0320) Journalism and information, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Elements of Cognitive Psychology in Information Architecture and User Experience
Name in Polish: Elementy psychologii poznawczej w architekturze informacji i UX
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups: (in Polish) API-DZIENNE II STOPNIA - 2 semestr
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Przedmiot stanowi wprowadzenie do teorii i koncepcji psychologicznych istotnych z punktu widzenia projektowania interfejsów serwisów informacyjnych i aplikacji cyfrowych.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapewnienie studentom podstawowej wiedzy z zakresu psychologii poznawczej i behawioralnej, która umożliwia rozumienie zachowania użytkowników serwisów i aplikacji informacyjnych oraz czynników wpływających na to, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z interfejsem usług cyfrowych.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach są omawiane i analizowane wybrane teorie psychologiczne i ich zastosowanie w kształtowaniu architektury informacji serwisów informacyjnych i procesów interakcji między użytkownikiem i systemem informacyjnym oraz testowaniu wrażeń użytkowników. Studenci poznają podstawowe informacje i teorie wyjaśniające, dotyczące procesów spostrzegania, pamięciowych i myślenia, cech osobowości, zasad podejmowania decyzji, komunikowania perswazyjnego, skutecznej i uczciwej interakcji online, krytycznej analizy otoczenia społeczno-kulturowego dla cyfrowych usług informacyjnych.

Bibliography: (in Polish)

Keltner, Dacher, Oatley, Keith, Jenkins, Jennifer (2021). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN

Nahai, Nathalie (2018). Sieci wpływu. Psychologia perswazji online. Warszawa: PWN

Nęcka, Edward, Orzechowski, Jarosław, Szymura, Błażej, Wichary, Szymon (2020). Psychologia poznawcza. Wydanie nowe. Warszawa: PWN (iBUK Libra)

Weinschenk, Susan M. (2021). 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach. Wyd. II. Gliwice: Helion

Yablonski, Jon (2021). Prawa UX. Jak psychologia pomaga w projektowaniu lepszych produktów i usług. Gliwice: Helion

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza - absolwent

- zna metodologię badawczą psychologii poznawczej w zakresie właściwym dla architektury informacji

- zna główne tendencje rozwojowe psychologii poznawczej w zakresie właściwym dla architektury informacji

- zna w pogłębionym stopniu teorie psychologii poznawczej wykorzystywane w projektowaniu aplikacji i usług informacyjnych właściwe dla architektury informacji

- zna metody badawcze psychologii poznawczej wykorzystywane w analizie potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników właściwych dla architektury informacji

Umiejętności - absolwent

- umie wykorzystywać metody badawcze psychologii poznawczej wykorzystywane w projektowaniu aplikacji i usług informacyjnych, właściwym dla architektury informacji

- umie wykorzystać metody badawcze psychologii poznawczej w badaniu potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi produktami i usługami informacyjnymi

- umie prowadzić debaty na tematy z zakresu psychologii poznawczej związane z obszarem architektury informacji

- umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie

Inne kompetencje - absolwent

- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, w tym jej braków, oraz krytycznej oceny odbieranych treści

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład konwersatoryjny, projekty zespołowe, dyskusje grupowe.

Na ocenę końcową z konwersatorium składa się ocena uzyskanej z prezentacji projektu zespołowego (80%) i z aktywności w dyskusjach grupowych na zajęciach (20%). Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze.

Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.

Practical placement:

none

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Barbara Sosińska-Kalata
Group instructors: Barbara Sosińska-Kalata
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination
Short description: (in Polish)

Przedmiot stanowi wprowadzenie do teorii i koncepcji psychologicznych istotnych z punktu widzenia projektowania interfejsów serwisów informacyjnych i aplikacji cyfrowych.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapewnienie studentom podstawowej wiedzy z zakresu psychologii poznawczej i behawioralnej, która umożliwia rozumienie zachowania użytkowników serwisów i aplikacji informacyjnych oraz czynników wpływających na to, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z interfejsem usług cyfrowych. Na zajęciach są omawiane i analizowane wybrane teorie psychologiczne i ich zastosowanie w kształtowaniu architektury informacji serwisów informacyjnych i procesów interakcji między użytkownikiem i systemem informacyjnym oraz testowaniu wrażeń użytkowników. Studenci poznają podstawowe informacje i teorie wyjaśniające, dotyczące procesów spostrzegania, pamięciowych i myślenia, cech osobowości, zasad podejmowania decyzji, komunikowania perswazyjnego, skutecznej i uczciwej interakcji online, krytycznej analizy otoczenia społeczno-kulturowego dla cyfrowych usług informacyjnych.

Bibliography: (in Polish)

Keltner, Dacher, Oatley, Keith, Jenkins, Jennifer (2021). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN

Nahai, Nathalie (2018). Sieci wpływu. Psychologia perswazji online. Warszawa: PWN

Nęcka, Edward, Orzechowski, Jarosław, Szymura, Błażej, Wichary, Szymon (2020). Psychologia poznawcza. Wydanie nowe. Warszawa: PWN (iBUK Libra)

Weinschenk, Susan M. (2021). 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach. Wyd. II. Gliwice: Helion

Yablonski, Jon (2021). Prawa UX. Jak psychologia pomaga w projektowaniu lepszych produktów i usług. Gliwice: Helion

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)