(in Polish) Wprowadzenie do edukacji medialnej
General data
Course ID: | 2700-M-DM-D1WEDME |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wprowadzenie do edukacji medialnej |
Organizational unit: | Faculty of Journalism, Information and Book Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rozwijania kompetencji medialnych społeczeństwa, czyli wiedzy i umiejętności potrzebnych do dojrzałego, krytycznego korzystania z mediów. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rozwijania kompetencji medialnych społeczeństwa, czyli wiedzy i umiejętności potrzebnych do dojrzałego, krytycznego korzystania z mediów. Szczegółowe zagadnienia: 1. Różne rozumienia terminu edukacja medialna 2. Modele kompetencji medialnych 3. Metodyka edukacji medialnej. Wykorzystanie mediów w edukacji 4. Współczesne praktyki dotyczące edukacji medialnej w Polsce (szkoła powszechna, inne instytucje publiczne, podmioty komercyjne, organizacje pozarządowe) 5. Fakt i ocena w komunikacji medialnej 6. Weryfikacja dziennikarskich źródeł informacji 7. Obieg treści w mediach społecznościowych: prywatność i higiena cyfrowa 8. Pluralizm mediów i transparentność własności medialnej 9. Ekonomika mediów – badania, znaczenie 10. Pokolenie Z a media – wiedza młodych Polaków o środkach komunikowania masowego w świetle konkursów i olimpiad medialnych 11. Badania i obszary rozwoju kompetencji medialnych 12. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji 13. Ewolucja kultury medialnej 14. Edukacja medialna za granicą (m.in. w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych) |
Bibliography: |
(in Polish) * Bąkowicz Katarzyna, 2019, Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa. “Studia Medioznawcze”, 20(3), 280–289. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2019.2.106 * Drzewiecki Piotr, 2010, Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Otwock – Warszawa. * Euromedia Research Group, 2023, Euromedia Research Monitor, [na:] https://media-ownership.eu * Fundacja Nowoczesna Polska, 2014, Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych [na:] https://edukacjamedialna.edu.pl/kompetencje/ * Kaszewski Krzysztof, 2015, Metody nauczania a kształcenie kompetencji medialnych. Analiza scenariuszy zajęć [w:] Ogonowska Agnieszka, Ptaszek Grzegorz, red., 2015, Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Kraków, s. 51-67. * Kaszewski Krzysztof, 2017, Wiedza o mediach jako składowa kompetencji medialnych młodego pokolenia Polaków – rekonesans [w:] „Studia Medioznawcze” 2/2017, s. 75-90. * Kaszewski Krzysztof, 2019, Przekształcenie, poszerzenie, otwarcie – trzy poziomy wykorzystania cyfrowych mediów w edukacji (nie tylko) polonistycznej [w:] Maciejak Katarzyna, Trysińska Magdalena, red., 2019, Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematyzmem a kreatywnością, Warszawa, s. 291-302. * Kowalski Tadeusz, 2013, Zarządzanie w mediach, Warszawa. * KRRiT, 2020, Fake news - dezinformacja online, [na:] http://www.archiwum.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/obserwator/fake-news_obserwator-krrit-1.pdf * Media Pluralism Monitor [na:] http://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor/ * Lange Rafał (red.), 2023, Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców, https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/5315,Raport-quotNastolatki-30quot.html * Ogonowska Agnieszka, Walecka-Rynduch Agnieszka, 2024, Młodzi dorośli wobec dezinformacji. Katalogi i rzeczywiste profile kompetencji cyfrowych, Kraków. * Ptaszek Grzegorz, 2019, Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków. * Pyżalski Jacek, 2020, EU Kids Online 2020 - Polska, [na:] https://www.poznan.pl/mim/smartcity/attachments.att?co=show&instance=1104&parent=143340&lang=pl&id=313946 * Stanuch Stanisław M., 2016, Fakty o fact-checkingu [w:] „Press” 12/2016. * Vogel Harold L., 2020, Entertainment Industry Economics. A Guide for Financial Analysis. * Strony internetowe wybranych instytucji związanych z edukacją medialną: https://edukacjamedialna.edu.pl/; https://nowoczesnapolska.org.pl/; https://centrumcyfrowe.pl/; http://www.filmotekaszkolna.pl/; http://ninateka.pl/; http://www.krrit.gov.pl/drogowskaz-medialny/; https://owm.edu.pl/; https://lekcjaenter.pl/; https://demagog.org.pl/; https://media.ceo.org.pl/; https://dbamomojzasieg.pl/; https://www.ptem.org.pl/; https://indid.pl/; https://panoptykon.org/; https://fdds.pl/ |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student(ka) Wiedza - zna różne koncepcje edukacji medialnej oraz modele kompetencji medialnych; - wie, jakie są zalety i wady mediów w procesie uczenia się - zna instytucje regulujące rynek mediów w Polsce - zna mocne i słabe strony przedstawicieli pokolenia Z w zakresie wiedzy na temat środków komunikowania masowego - wie, jakie są w Polsce konkursy i olimpiady dotyczące mediów - rozumie pojęcie ekonomiki mediów i wskazuje istotę analizowania spółek mediowych w kontekście rynkowym - rozumie pojęcie kompetencji medialnych i zna obszary rozwoju kompetencji medialnych - zna pojęcie krytycznego rozumienia mediów cyfrowych - zna pojęcie kultury medialnej, kultury wizualnej, kultury audiowizualnej i kompetencji informacyjnej - zna strategie uczestnictwa w kulturze medialnej - zna najważniejsze zagadnienia związane z rozwojem edukacji medialnej w wybranych krajach innych niż Polska Umiejętności - potrafi wskazać słabe i mocne strony różnych modeli i programów edukacji medialnej - opisuje swój ślad cyfrowy w sieci - odróżnia dane osobowe i dane wrażliwe, potrafi je wymienić - potrafi zastosować sposoby odróżniania prawdy od fałszu medialnego - rozumie różnice między przekazami o charakterze informacyjnym, opiniami, perswazją a manipulacją oraz umie wskazać ich główne cechy - potrafi uniknąć zamknięcia w „bańce informacyjnej” - potrafi zastosować krytyczne myślenie przy analizie tekstów medialnych - potrafi rozwijać kompetencje medialne w różnych obszarach - potrafi uczestniczyć czynnie w kulturze medialnej - wyjaśnia, na czym polegał rozwój edukacji medialnej w krajach innych niż Polska Inne kompetencje - zdaje sobie sprawę z ogromu fałszywych informacji w internecie oraz zagrożeń z nich wynikających - dostrzega niedostatek literatury i działań edukacyjnych w wielu obszarach związanych z mediami (np. media jako jednostki życia gospodarczego, świadomość zaplecza produkcji medialnej, której wynik stanowi dobro ekonomiczne pod postacią informacji) - wymienia przykłady działań związanych z edukacji medialną we współczesnej Polsce - wymienia spółki medialne oraz należące do nich czasopisma, telewizje, radia oraz portale internetowe |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody pracy: - opis; - objaśnianie z elementami wykładu; - dyskusja, - pokaz; - zajęcia praktyczne; - praca w grupach; - symulacja. Kryteria oceniania: 1) obecności - do zaliczenia przedmiotu konieczne jest posiadania nie więcej niż trzech nieusprawiedliwionych nieobecności; 2) aktywność na zajęciach - udział w dyskusji, rozwiązywanie zadań przygotowanych przez prowadzących;, 3) zaliczenie końcowego pisemnego testu zaliczeniowego (uzyskanie min. 60 proc. maksymalnej liczby punktów). Ocena końcowa może być podwyższona za wykonywanie nieobowiązkowych zadań domowych związanych z poszczególnymi tematami. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Kaszewski | |
Group instructors: | Krzysztof Kaszewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.