University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wprowadzenie do edukacji medialnej

General data

Course ID: 2700-M-DM-D1WEDME
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wprowadzenie do edukacji medialnej
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rozwijania kompetencji medialnych społeczeństwa, czyli wiedzy i umiejętności potrzebnych do dojrzałego, krytycznego korzystania z mediów.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rozwijania kompetencji medialnych społeczeństwa, czyli wiedzy i umiejętności potrzebnych do dojrzałego, krytycznego korzystania z mediów. Szczegółowe zagadnienia:

1. Różne rozumienia terminu edukacja medialna

2. Modele kompetencji medialnych

3. Metodyka edukacji medialnej. Wykorzystanie mediów w edukacji

4. Współczesne praktyki dotyczące edukacji medialnej w Polsce (szkoła powszechna, inne instytucje publiczne, podmioty komercyjne, organizacje pozarządowe)

5. Fakt i ocena w komunikacji medialnej

6. Weryfikacja dziennikarskich źródeł informacji

7. Obieg treści w mediach społecznościowych: prywatność i higiena cyfrowa

8. Pluralizm mediów i transparentność własności medialnej

9. Ekonomika mediów – badania, znaczenie

10. Pokolenie Z a media – wiedza młodych Polaków o środkach komunikowania masowego w świetle konkursów i olimpiad medialnych

11. Badania i obszary rozwoju kompetencji medialnych

12. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji

13. Ewolucja kultury medialnej

14. Edukacja medialna za granicą (m.in. w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych)

Bibliography: (in Polish)

* Bąkowicz Katarzyna, 2019, Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa. “Studia Medioznawcze”, 20(3), 280–289. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2019.2.106

* Drzewiecki Piotr, 2010, Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Otwock – Warszawa.

* Euromedia Research Group, 2023, Euromedia Research Monitor, [na:] https://media-ownership.eu

* Fundacja Nowoczesna Polska, 2014, Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych [na:] https://edukacjamedialna.edu.pl/kompetencje/

* Kaszewski Krzysztof, 2015, Metody nauczania a kształcenie kompetencji medialnych. Analiza scenariuszy zajęć [w:] Ogonowska Agnieszka, Ptaszek Grzegorz, red., 2015, Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Kraków, s. 51-67.

* Kaszewski Krzysztof, 2017, Wiedza o mediach jako składowa kompetencji medialnych młodego pokolenia Polaków – rekonesans [w:] „Studia Medioznawcze” 2/2017, s. 75-90.

* Kaszewski Krzysztof, 2019, Przekształcenie, poszerzenie, otwarcie – trzy poziomy wykorzystania cyfrowych mediów w edukacji (nie tylko) polonistycznej [w:] Maciejak Katarzyna, Trysińska Magdalena, red., 2019, Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematyzmem a kreatywnością, Warszawa, s. 291-302.

* Kowalski Tadeusz, 2013, Zarządzanie w mediach, Warszawa.

* KRRiT, 2020, Fake news - dezinformacja online, [na:] http://www.archiwum.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/obserwator/fake-news_obserwator-krrit-1.pdf

* Media Pluralism Monitor [na:] http://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor/

* Lange Rafał (red.), 2023, Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców, https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/5315,Raport-quotNastolatki-30quot.html

* Ogonowska Agnieszka, Walecka-Rynduch Agnieszka, 2024, Młodzi dorośli wobec dezinformacji. Katalogi i rzeczywiste profile kompetencji cyfrowych, Kraków.

* Ptaszek Grzegorz, 2019, Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków.

* Pyżalski Jacek, 2020, EU Kids Online 2020 - Polska, [na:] https://www.poznan.pl/mim/smartcity/attachments.att?co=show&instance=1104&parent=143340&lang=pl&id=313946

* Stanuch Stanisław M., 2016, Fakty o fact-checkingu [w:] „Press” 12/2016.

* Vogel Harold L., 2020, Entertainment Industry Economics. A Guide for Financial Analysis.

* Strony internetowe wybranych instytucji związanych z edukacją medialną: https://edukacjamedialna.edu.pl/; https://nowoczesnapolska.org.pl/; https://centrumcyfrowe.pl/; http://www.filmotekaszkolna.pl/; http://ninateka.pl/; http://www.krrit.gov.pl/drogowskaz-medialny/; https://owm.edu.pl/; https://lekcjaenter.pl/; https://demagog.org.pl/; https://media.ceo.org.pl/; https://dbamomojzasieg.pl/; https://www.ptem.org.pl/; https://indid.pl/; https://panoptykon.org/; https://fdds.pl/

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu student(ka)

Wiedza

- zna różne koncepcje edukacji medialnej oraz modele kompetencji medialnych;

- wie, jakie są zalety i wady mediów w procesie uczenia się

- zna instytucje regulujące rynek mediów w Polsce

- zna mocne i słabe strony przedstawicieli pokolenia Z w zakresie wiedzy na temat środków komunikowania masowego

- wie, jakie są w Polsce konkursy i olimpiady dotyczące mediów

- rozumie pojęcie ekonomiki mediów i wskazuje istotę analizowania spółek mediowych w kontekście rynkowym

- rozumie pojęcie kompetencji medialnych i zna obszary rozwoju kompetencji medialnych

- zna pojęcie krytycznego rozumienia mediów cyfrowych

- zna pojęcie kultury medialnej, kultury wizualnej, kultury audiowizualnej i kompetencji informacyjnej

- zna strategie uczestnictwa w kulturze medialnej

- zna najważniejsze zagadnienia związane z rozwojem edukacji medialnej w wybranych krajach innych niż Polska

Umiejętności

- potrafi wskazać słabe i mocne strony różnych modeli i programów edukacji medialnej

- opisuje swój ślad cyfrowy w sieci

- odróżnia dane osobowe i dane wrażliwe, potrafi je wymienić

- potrafi zastosować sposoby odróżniania prawdy od fałszu medialnego

- rozumie różnice między przekazami o charakterze informacyjnym, opiniami, perswazją a manipulacją oraz umie wskazać ich główne cechy

- potrafi uniknąć zamknięcia w „bańce informacyjnej”

- potrafi zastosować krytyczne myślenie przy analizie tekstów medialnych

- potrafi rozwijać kompetencje medialne w różnych obszarach

- potrafi uczestniczyć czynnie w kulturze medialnej

- wyjaśnia, na czym polegał rozwój edukacji medialnej w krajach innych niż Polska

Inne kompetencje

- zdaje sobie sprawę z ogromu fałszywych informacji w internecie oraz zagrożeń z nich wynikających

- dostrzega niedostatek literatury i działań edukacyjnych w wielu obszarach związanych z mediami (np. media jako jednostki życia gospodarczego, świadomość zaplecza produkcji medialnej, której wynik stanowi dobro ekonomiczne pod postacią informacji)

- wymienia przykłady działań związanych z edukacji medialną we współczesnej Polsce

- wymienia spółki medialne oraz należące do nich czasopisma, telewizje, radia oraz portale internetowe

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody pracy:

- opis;

- objaśnianie z elementami wykładu;

- dyskusja,

- pokaz;

- zajęcia praktyczne;

- praca w grupach;

- symulacja.

Kryteria oceniania:

1) obecności - do zaliczenia przedmiotu konieczne jest posiadania nie więcej niż trzech nieusprawiedliwionych nieobecności;

2) aktywność na zajęciach - udział w dyskusji, rozwiązywanie zadań przygotowanych przez prowadzących;,

3) zaliczenie końcowego pisemnego testu zaliczeniowego (uzyskanie min. 60 proc. maksymalnej liczby punktów).

Ocena końcowa może być podwyższona za wykonywanie nieobowiązkowych zadań domowych związanych z poszczególnymi tematami.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Kaszewski
Group instructors: Krzysztof Kaszewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)