University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Technical aspects of photography

General data

Course ID: 2700-M-DM-D2ATFO-FPR
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Technical aspects of photography
Name in Polish: Aspekty techniczne fotografii
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups: (in Polish) DM-DZIENNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: fot, pras, rek, wyd)
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) 1. Obsługa aparatu fotograficznego i obiektywów:

a) Budowa aparatu fotograficznego

b) podstawowe tryby pracy: manulalny (M), preselekcja czasu (S/Tv), preselekcja przysłony (A/Av)

c) Oznaczenia na obiektywie – jak odczytać ogniskową, przysłonę (jasność obiektywu), średnicę oraz minimalną odległość ostrzenia.

d) Rodzaje obiektywów szerokokątne, standardowe, teleobiektywy.

e) Wielkości matryc w aparatach cyfrowych i materiałów światłoczułych w aparatach analogowych: matryce jednocalowe w aparatach kompaktowych, aparaty małoobrazkowe (pełna klatka oraz APS-C), format mikro 4/3, aparaty średnio formatowe, wielki format.

f) Prawidłowa ekspozycja – korzystanie z wbudowanego w aparat światłomierza. Drabinka światłomierza. Konieczność prześwietlenia lub niedoświetlenia zdjęcia w określonych sytuacjach. Kompensacja ekspozycji w trybach preselekcji. Trójkąt ekspozycji.

g) Ustawianie formatu zapisu plików na karcie pamięci (pliki RAW, jpg).

h) Ustawienie ostrości – tryby manualny oraz tryby automatycznego ustawiania ostrości – autofocus. Tryb ciągły, tryb pojedynczy. Jak wybrać punkt lub strefę ustawienia ostrości.

i) Ustawienia balansu bieli – czym jest kolor, a czym barwa w fotografii. Jak poprzez ustawienia balansu w bieli w aparacie wpływamy na kolorystykę zdjęcia. Kiedy precyzyjne ustawienie balansu bieli jest najważniejsze, a kiedy może być wtórne i realizowane w procesie postprodukcji.

j) Seryjne i pojedyncze wykonywanie zdjęć. Samowyzwalacz.

2. Fotografowanie:

a) Ustawianie prawidłowej ekspozycji. Korzystanie z drabinki światłomierza w praktyce. Kiedy należy wbrew wskazaniom światłomierza prześwietlić, a kiedy nie doświetlić zdjęcie.

b) Wysoki i niski klucz, zdjęcia o normalnej (przeciętnej) relacji cieni, tonów średnich i świateł, korzystanie z histogramu jako dodatkowej informacji o poprawności naszego ustawienia ekspozycji.

c) Zdjęcia z długim i krótkim czasem naświetlania. Kiedy zamrozić ruch, a kiedy celowo poruszyć zdjęcie. Zalecane ćwiczenia – zamrożenie (krótki czas naświetlania) ruchu szybko poruszającego się obiektu (pojazdu, biegacza, roweru, zwierzęta, dziecka). Długie czasu naświetlania – zdjęcia „z ręki” oraz ze statywu. Technika panoramowania (długi czas naświetlenia plus śledzenie poruszającego się obiektu), czyli tzw. panning. Inne techniki z wykorzystanie długiego czasu naświetlania – celowe poruszanie aparatem podczas wykonywania zdjęcia lub zmiana ogniskowej (zumowanie/zooming).

d) Głębia ostrości:

- Co to jest głębia ostrości

- Od czego zależy, jak ją kontrolować:

e) Sposoby widzenia:

- różne rodzaje perspektywy (linearna, ptasia, żabia i psia), czyli ustawienia aparatu względem fotografowanego obiektu

- Proporcje zdjęcia: poziom, pion, kwadrat, panorama.

- Budowanie perspektywy za pomocą dobrania odpowiedniej ogniskowej obiektywu i odległości od fotografowanego obiektu. Obiektywy szerokokątne przerysowują pierwszy plan, „rozciągają” perspektywę, sprawiają, że drugi i trzeci plan, czyli tło, wydaje nam się mniejszy niż obiekty blisko nas. Teleobiektywy spłaszczają perspektywę. Obiekty na drugim i kolejnych planach wydają się bliższe tym na pierwszym planie. Zachowane są również naturalne proporcje wielkości przedmiotów na pierwszym i kolejnych planach.

f) Plany fotograficzne: detal, portret, plan amerykański, plan pełny, plan totalny. Zalecane ćwiczenie: wykonaj zdjęcia w każdym z tych planów jakiegoś jednego tematu fotograficznego. Np.: temat „moja ulica” opowiadający o najbliższym otoczeniu w którym mieszkasz spróbuj sfotografować tak, żeby znalazły się w takiej opowieści różne plany.

g) Typowe sposoby kadrowania:

- złoty podział

- trójpodział

- złota spirala, czyli zasada według ciągu Fibonacciego

- kadr centralny

- kompozycja po przekątnej

- diagonalna kompozycja

h) Kontrast:

- kontrast walorowy - wynikający z położenia obok siebie na zdjęciu fragmentów jasnych i ciemnych. Im większa różnica pomiędzy jasnością obu plam i kiedy nie rozdziela ich coś pośredniego, tym większy kontrast. Taki kontrast nazywamy kontrastem walorowym.

- kontrast barwny oparty jest na kole barw i zasadzie kolorów sąsiadujących i dopełniających. Zdjęcie kolorystycznie kontrastowe, to takie gdzie dominują kolory dopełniające się (np. niebieski i żółty – kolory dopełniające się leżą naprzeciwko siebie w kole barw, a po zmieszaniu w równych proporcjach utworzą kolor czarny). Bardzo dobrze o kontraście w sztukach plastycznych opowiada tekst poniżej:

https://zpe.gov.pl/a/barwni-sasiedzi---o-wzglednosci-barw-kontrasty-barwne/Do3E0H3Mf

- kontrasty kształtów (okrągły vs kwadratowy, etc.)

- kontrast faktur (gładka, wypukła, wklęsła, błyszcząca, matowa, etc.)

- kontrast ruchu (wolno lub szybko, różnice ruchu w przeciwnych kierunkach, etc.)

- kontrast tematyczny (np. stare nowe, małe-duże, poważne-śmieszne, etc.)

3. Cyfrowy warsztat fotografa:

a) Postprodukcja – omówienie głównych cech i możliwości programu Adobe Lightroom, róznice z Photoshopem i przeglądarką Bridge.

b) Adobe Lightroom – podstawy:

- wybór, kadrowanie i podstawowa obróbka cyfrowego zdjęcia

- export, import.

- bezpieczne przechowywanie plików, sposoby opisywania i katalogowania – archiwizacji.

Mode:

Classroom
Classroom and field classes
Field classes

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia maja na celu nauczenie posługiwania się aparatem fotograficznym i innymi fotograficznymi narzędziami, poznanie podstawowych spsobów kompozycji obrazu fotograficznego oraz postprodukcji cyfrowej.

Full description: (in Polish)

1. Obsługa aparatu fotograficznego i obiektywów:

a) Budowa aparatu fotograficznego

b) podstawowe tryby pracy: manulalny (M), preselekcja czasu (S/Tv), preselekcja przysłony (A/Av)

c) Oznaczenia na obiektywie – jak odczytać ogniskową, przysłonę (jasność obiektywu), średnicę oraz minimalną odległość ostrzenia.

d) Rodzaje obiektywów szerokokątne, standardowe, teleobiektywy.

e) Wielkości matryc w aparatach cyfrowych i materiałów światłoczułych w aparatach analogowych: matryce jednocalowe w aparatach kompaktowych, aparaty małoobrazkowe (pełna klatka oraz APS-C), format mikro 4/3, aparaty średnio formatowe, wielki format.

f) Prawidłowa ekspozycja – korzystanie z wbudowanego w aparat światłomierza. Drabinka światłomierza. Konieczność prześwietlenia lub niedoświetlenia zdjęcia w określonych sytuacjach. Kompensacja ekspozycji w trybach preselekcji. Trójkąt ekspozycji.

g) Ustawianie formatu zapisu plików na karcie pamięci (pliki RAW, jpg).

h) Ustawienie ostrości – tryby manualny oraz tryby automatycznego ustawiania ostrości – autofocus. Tryb ciągły, tryb pojedynczy. Jak wybrać punkt lub strefę ustawienia ostrości.

i) Ustawienia balansu bieli – czym jest kolor, a czym barwa w fotografii. Jak poprzez ustawienia balansu w bieli w aparacie wpływamy na kolorystykę zdjęcia. Kiedy precyzyjne ustawienie balansu bieli jest najważniejsze, a kiedy może być wtórne i realizowane w procesie postprodukcji.

j) Seryjne i pojedyncze wykonywanie zdjęć. Samowyzwalacz.

2. Fotografowanie:

a) Ustawianie prawidłowej ekspozycji. Korzystanie z drabinki światłomierza w praktyce. Kiedy należy wbrew wskazaniom światłomierza prześwietlić, a kiedy nie doświetlić zdjęcie.

b) Wysoki i niski klucz, zdjęcia o normalnej (przeciętnej) relacji cieni, tonów średnich i świateł, korzystanie z histogramu jako dodatkowej informacji o poprawności naszego ustawienia ekspozycji.

c) Zdjęcia z długim i krótkim czasem naświetlania. Kiedy zamrozić ruch, a kiedy celowo poruszyć zdjęcie. Zalecane ćwiczenia – zamrożenie (krótki czas naświetlania) ruchu szybko poruszającego się obiektu (pojazdu, biegacza, roweru, zwierzęta, dziecka). Długie czasu naświetlania – zdjęcia „z ręki” oraz ze statywu. Technika panoramowania (długi czas naświetlenia plus śledzenie poruszającego się obiektu), czyli tzw. panning. Inne techniki z wykorzystanie długiego czasu naświetlania – celowe poruszanie aparatem podczas wykonywania zdjęcia lub zmiana ogniskowej (zumowanie/zooming).

d) Głębia ostrości:

- Co to jest głębia ostrości

- Od czego zależy, jak ją kontrolować:

e) Sposoby widzenia:

- różne rodzaje perspektywy (linearna, ptasia, żabia i psia), czyli ustawienia aparatu względem fotografowanego obiektu

- Proporcje zdjęcia: poziom, pion, kwadrat, panorama.

- Budowanie perspektywy za pomocą dobrania odpowiedniej ogniskowej obiektywu i odległości od fotografowanego obiektu. Obiektywy szerokokątne przerysowują pierwszy plan, „rozciągają” perspektywę, sprawiają, że drugi i trzeci plan, czyli tło, wydaje nam się mniejszy niż obiekty blisko nas. Teleobiektywy spłaszczają perspektywę. Obiekty na drugim i kolejnych planach wydają się bliższe tym na pierwszym planie. Zachowane są również naturalne proporcje wielkości przedmiotów na pierwszym i kolejnych planach.

f) Plany fotograficzne: detal, portret, plan amerykański, plan pełny, plan totalny. Zalecane ćwiczenie: wykonaj zdjęcia w każdym z tych planów jakiegoś jednego tematu fotograficznego. Np.: temat „moja ulica” opowiadający o najbliższym otoczeniu w którym mieszkasz spróbuj sfotografować tak, żeby znalazły się w takiej opowieści różne plany.

g) Typowe sposoby kadrowania:

- złoty podział

- trójpodział

- złota spirala, czyli zasada według ciągu Fibonacciego

- kadr centralny

- kompozycja po przekątnej

- diagonalna kompozycja

h) Kontrast:

- kontrast walorowy - wynikający z położenia obok siebie na zdjęciu fragmentów jasnych i ciemnych. Im większa różnica pomiędzy jasnością obu plam i kiedy nie rozdziela ich coś pośredniego, tym większy kontrast. Taki kontrast nazywamy kontrastem walorowym.

- kontrast barwny oparty jest na kole barw i zasadzie kolorów sąsiadujących i dopełniających. Zdjęcie kolorystycznie kontrastowe, to takie gdzie dominują kolory dopełniające się (np. niebieski i żółty – kolory dopełniające się leżą naprzeciwko siebie w kole barw, a po zmieszaniu w równych proporcjach utworzą kolor czarny). Bardzo dobrze o kontraście w sztukach plastycznych opowiada tekst poniżej:

https://zpe.gov.pl/a/barwni-sasiedzi---o-wzglednosci-barw-kontrasty-barwne/Do3E0H3Mf

- kontrasty kształtów (okrągły vs kwadratowy, etc.)

- kontrast faktur (gładka, wypukła, wklęsła, błyszcząca, matowa, etc.)

- kontrast ruchu (wolno lub szybko, różnice ruchu w przeciwnych kierunkach, etc.)

- kontrast tematyczny (np. stare nowe, małe-duże, poważne-śmieszne, etc.)

3. Cyfrowy warsztat fotografa:

a) Postprodukcja – omówienie głównych cech i możliwości programu Adobe Lightroom, róznice z Photoshopem i przeglądarką Bridge.

b) Adobe Lightroom – podstawy:

- wybór, kadrowanie i podstawowa obróbka cyfrowego zdjęcia

- export, import.

- bezpieczne przechowywanie plików, sposoby opisywania i katalogowania – archiwizacji.

Learning outcomes: (in Polish)

Postępy sprawdzane są po wykonaniu każdego ćwiczenia. Prace sprawdzane i omawiane na bieżąco.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą zaliczenia jest praca semestralna, wykonanie w terminie wszystkich ćwiczeń podczas zajęć, aktywność i obecność na zajęciach.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 18 hours more information
Coordinators: Adam Kozak
Group instructors: Adam Kozak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Adam Kozak
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)