Media education
General data
Course ID: | 2700-M-DM-Z1EDME |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Media education |
Name in Polish: | Edukacja medialna |
Organizational unit: | Faculty of Journalism, Information and Book Studies |
Course groups: |
(in Polish) DK-ZAOCZNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The aim of this lecture is to familiarise students with matters related to the development of media competences of the society, that is both the knowledge and skills necessary for mature, critical usage of the media. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i badaniami dotyczącymi wiedzy społeczeństwa o mediach i stanie umiejętności dojrzałego, krytycznego używania środków masowego przekazu. Poruszana jest zarówno problematyka najnowszych technologii informacyjnych, jak i starszych mediów, wciąż silnie obecnych w życiu Polaków. Bardziej szczegółowe zagadnienia omawiane w trakcie wykładu to m.in. 1. Różne rozumienia edukacji medialnej. 2. Modele kompetencji medialnych. 3. Pamięć i proces pamięciowy jako podstawa edukacji. Rola mediów w uczeniu (się). 4. Metodyka edukacji medialnej. 5. Edukacja medialna w Polsce – stan bieżący (szkoła powszechna, inne instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, podmioty komercyjne) i postulaty. |
Bibliography: |
* Drzewiecki Piotr, 2010, Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Otwock – Warszawa. * Fundacja Nowoczesna Polska, 2014, Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych [na:] https://edukacjamedialna.edu.pl/kompetencje/ * Jagodzińska Maria, 2008, Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice. * Kaszewski Krzysztof, 2015, Metody nauczania a kształcenie kompetencji medialnych. Analiza scenariuszy zajęć [w:] Ogonowska Agnieszka, Ptaszek Grzegorz, red., 2015, Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Kraków, s. 51-67. * Ptaszek Grzegorz, Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków 2019. * Spitzer Manfred, Jak uczy się mózg, Warszawa 2008. * strony internetowe wybranych instytucji związanych z edukacją medialną: https://edukacjamedialna.edu.pl/; https://nowoczesnapolska.org.pl/; https://centrumcyfrowe.pl/; http://www.filmotekaszkolna.pl/; http://ninateka.pl/; http://www.fundacjanowemedia.org/; http://www.krrit.gov.pl/drogowskaz-medialny/; https://media.ceo.org.pl/; https://demagog.org.pl/ |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza - zna różne koncepcje edukacji medialnej oraz modele kompetencji medialnych; - rozumie podstawowe mechanizmy procesu pamięciowego - wie, na czym polega przydatność i ograniczenia mediów w procesie uczenia się - zna metody nauczania zalecane w edukacji medialnej, wymienia ich zalety i wady Umiejętności - umie zaplanować proces uczenia się w sposób przyjazny dla mózgu - umie dobrać metodę nauczania (pracy) do tematu, celu, odbiorcy i warunków - umie wykorzystać różne typy mediów w procesie uczenia (się) Inne kompetencje - wymienia przykłady działań związanych z edukacji medialną we współczesnej Polsce |
Assessment methods and assessment criteria: |
Final written test |
Practical placement: |
Lack of |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lecture, 18 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Kaszewski | |
Group instructors: | Krzysztof Kaszewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.