University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Media education

General data

Course ID: 2700-M-DM-Z1EDME
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Media education
Name in Polish: Edukacja medialna
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups: (in Polish) DK-ZAOCZNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

The aim of this lecture is to familiarise students with matters related to the development of media competences of the society, that is both the knowledge and skills necessary for mature, critical usage of the media.

Full description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i badaniami dotyczącymi wiedzy społeczeństwa o mediach i stanie umiejętności dojrzałego, krytycznego używania środków masowego przekazu. Poruszana jest zarówno problematyka najnowszych technologii informacyjnych, jak i starszych mediów, wciąż silnie obecnych w życiu Polaków.

Bardziej szczegółowe zagadnienia omawiane w trakcie wykładu to m.in.

1. Różne rozumienia edukacji medialnej.

2. Modele kompetencji medialnych.

3. Pamięć i proces pamięciowy jako podstawa edukacji. Rola mediów w uczeniu (się).

4. Metodyka edukacji medialnej.

5. Edukacja medialna w Polsce – stan bieżący (szkoła powszechna, inne instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, podmioty komercyjne) i postulaty.

Bibliography:

* Drzewiecki Piotr, 2010, Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Otwock – Warszawa.

* Fundacja Nowoczesna Polska, 2014, Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych [na:] https://edukacjamedialna.edu.pl/kompetencje/

* Jagodzińska Maria, 2008, Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice.

* Kaszewski Krzysztof, 2015, Metody nauczania a kształcenie kompetencji medialnych. Analiza scenariuszy zajęć [w:] Ogonowska Agnieszka, Ptaszek Grzegorz, red., 2015, Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Kraków, s. 51-67.

* Ptaszek Grzegorz, Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków 2019.

* Spitzer Manfred, Jak uczy się mózg, Warszawa 2008.

* strony internetowe wybranych instytucji związanych z edukacją medialną: https://edukacjamedialna.edu.pl/; https://nowoczesnapolska.org.pl/; https://centrumcyfrowe.pl/; http://www.filmotekaszkolna.pl/; http://ninateka.pl/; http://www.fundacjanowemedia.org/; http://www.krrit.gov.pl/drogowskaz-medialny/; https://media.ceo.org.pl/; https://demagog.org.pl/

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu student:

Wiedza

- zna różne koncepcje edukacji medialnej oraz modele kompetencji medialnych;

- rozumie podstawowe mechanizmy procesu pamięciowego

- wie, na czym polega przydatność i ograniczenia mediów w procesie uczenia się

- zna metody nauczania zalecane w edukacji medialnej, wymienia ich zalety i wady

Umiejętności

- umie zaplanować proces uczenia się w sposób przyjazny dla mózgu

- umie dobrać metodę nauczania (pracy) do tematu, celu, odbiorcy i warunków

- umie wykorzystać różne typy mediów w procesie uczenia (się)

Inne kompetencje

- wymienia przykłady działań związanych z edukacji medialną we współczesnej Polsce

Assessment methods and assessment criteria:

Final written test

Practical placement:

Lack of

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 18 hours more information
Coordinators: Krzysztof Kaszewski
Group instructors: Krzysztof Kaszewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)