(in Polish) Wprowadzenie do edukacji medialnej
General data
Course ID: | 2700-M-DM-Z1WEDME |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wprowadzenie do edukacji medialnej |
Organizational unit: | Faculty of Journalism, Information and Book Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i badaniami dotyczącymi wiedzy społeczeństwa o mediach i stanie umiejętności dojrzałego, krytycznego używania środków masowego przekazu. Poruszana jest zarówno problematyka najnowszych technologii informacyjnych, jak i starszych mediów, wciąż silnie obecnych w życiu Polaków. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i badaniami dotyczącymi wiedzy społeczeństwa o mediach i stanie umiejętności dojrzałego, krytycznego używania środków masowego przekazu. Poruszana jest zarówno problematyka najnowszych technologii informacyjnych, jak i starszych mediów, wciąż silnie obecnych w życiu Polaków. Bardziej szczegółowe zagadnienia omawiane w trakcie wykładu to m.in. 1. Różne rozumienia edukacji medialnej. 2. Modele kompetencji medialnych. 3. Metodyka edukacji medialnej. 4. Edukacja medialna w Polsce – stan bieżący (szkoła powszechna, inne instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, podmioty komercyjne) i postulaty. 5. Pamięć i proces pamięciowy jako podstawa edukacji. Rola mediów w uczeniu (się). |
Bibliography: |
(in Polish) * Drzewiecki Piotr, 2010, Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Otwock – Warszawa. * Fundacja Nowoczesna Polska, 2014, Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych [na:] ps://edukacjamedialna.edu.pl/kompetencje/ * Jagodzińska Maria, 2008, Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice. * Kaszewski Krzysztof, 2015, Metody nauczania a kształcenie kompetencji medialnych. Analiza scenariuszy zajęć [w:] Ogonowska Agnieszka, Ptaszek Grzegorz, red., 2015, Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Kraków, s. 51-67. * Kaszewski Krzysztof, 2017, Wiedza o mediach jako składowa kompetencji medialnych młodego pokolenia Polaków – rekonesans [w:] „Studia Medioznawcze” 2/2017, s. 75-90. * Kaszewski Krzysztof, 2019, Przekształcenie, poszerzenie, otwarcie – trzy poziomy wykorzystania cyfrowych mediów w edukacji (nie tylko) polonistycznej [w:] Maciejak Katarzyna, Trysińska Magdalena, red., 2019, Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematyzmem a kreatywnością, Warszawa, s. 291-302. * Lange Rafał (red.), 2023, Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców, https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/5315,Raport-quotNastolatki-30quot.html * Ogonowska Agnieszka, Walecka-Rynduch Agnieszka, 2024, Młodzi dorośli wobec dezinformacji. Katalogi i rzeczywiste profile kompetencji cyfrowych, Kraków. * Ptaszek Grzegorz, 2019, Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków. * Pyżalski Jacek, 2020, EU Kids Online 2020 - Polska, [na:] https://www.poznan.pl/mim/smartcity/attachments.att?co=show&instance=1104&parent=143340&lang=pl&id=313946 * Spitzer Manfred, Jak uczy się mózg, Warszawa 2008. * Strony internetowe wybranych instytucji związanych z edukacją medialną: https://edukacjamedialna.edu.pl/; https://nowoczesnapolska.org.pl/; https://centrumcyfrowe.pl/; http://www.filmotekaszkolna.pl/; http://ninateka.pl/; http://www.krrit.gov.pl/drogowskaz-medialny/; https://owm.edu.pl/; https://lekcjaenter.pl/; https://demagog.org.pl/; https://media.ceo.org.pl/; https://dbamomojzasieg.pl/; https://www.ptem.org.pl/; https://indid.pl/; https://panoptykon.org/; https://fdds.pl/ |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza - zna różne koncepcje edukacji medialnej oraz modele kompetencji medialnych - zna wybrane wyniki badań kompetencji medialnych - rozumie podstawowe mechanizmy procesu pamięciowego - wie, na czym polega przydatność i ograniczenia mediów w procesie uczenia się - zna metody nauczania zalecane w edukacji medialnej, wymienia ich zalety i wady Umiejętności - umie zaplanować proces uczenia się w sposób przyjazny dla mózgu - umie dobrać metodę nauczania (pracy) do tematu, celu, odbiorcy i warunków - umie wykorzystać różne typy mediów w procesie uczenia (się) Inne kompetencje - wymienia przykłady rozmaitych działań związanych z edukacji medialną we współczesnej Polsce - rozumie, na czym polegają trudności w badaniach kompetencji medialnych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Końcowy pisemny test zaliczeniowy |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 18 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Kaszewski | |
Group instructors: | Krzysztof Kaszewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.