University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Analysis of cultural discourses in media – case study

General data

Course ID: 2700-M-DM-Z2AMDK-DZI
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Analysis of cultural discourses in media – case study
Name in Polish: Analiza medialnych dyskursów kulturowych - analiza przypadku
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups: (in Polish) DK-ZAOCZNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: Dziennikarska)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description:

The lecture is dedicated to selected examples of media discourse according to cultural problems. I begin from explaining the basic ideas of the area of discourse analysis (the understanding of discourse, analytical methods, culture as a field of controversy) and then I go towards particular issues (case studies).

Full description: (in Polish)

a. Celem przedmiotu jest przegląd pojęć, teorii i instrumentów analizy dyskursu medialnego, które pozwolą na zbadanie tematów kulturowych zakodowanych i działających za pośrednictwem języka, które są najczęściej obecne w polskim dyskursie medialnym (np. polityka, religia, sport, przemoc, płeć, ekonomia). Krytyczna analiza wypowiedzi medialnych zostanie oparta o wybrane przykłady empiryczne, pochodzące z polskiej sfery publicznej. Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje następujące zagadnienia:

i. Strategie badawcze w analizie medialnych dyskursów kulturowych:

1. Co to jest dyskurs medialny? Analiza dyskursu jako technika badawcza. Metody i narzędzia analizy dyskursu, ich zastosowanie w badaniach treści medialnych. Rola mediów w kulturze i wpływ kultury na procesy mediatyzacji. Główne tematy kulturowe obecne w polskim dyskursie medialnym

2. Semiotyczne aspekty dyskursu: systemy znaczące; znak, oznaka, symbol. Kod jako podstawowy system znaków. Poziomy znaczeń – denotacja, konotacja, znacznie mityczne Kod kulturowy; tworzenie znaczenia. Trzy szkoły semiotyczne: semiotyka anglosaska (Peirce), rosyjska (szkoła tartuska) i francuska (Barthes)

ii. Medialne konstruowanie podziałów politycznych:

1. Narracje medialne o Okrągłym Stole jako mity założycielskie III Rzeczpospolitej – dyskurs heroiczny, komediowy, tragiczny, satyryczny w wybranych wywiadach prasowych

2. Wizyta Donalda Trumpa w Polsce i jej znaczenie okiem prawicowej prasy opiniotwórczej

iii. Polityka historyczna – PRL i II Wojna Światowa:

1. Pałac Kultury i Nauki – symbol Warszawy czy rosyjskiego zniewolenia? Dyskusja o PKiN w wybranych portalach internetowych

2. Powstanie Warszawskie w audycjach Polskiego Radia i TOK FM

iv. Dyskursywne mechanizmy wykluczania i dyskryminacji w tabloidach:

1. Dyskurs polskich tabloidów wobec kryzysu migracyjnego

2. Reprezentacje biedy i wykluczenia społecznego w tabloidach w opozycji do „władzy” i ludzi bogatych

v. Medialne reprezentacje śmierci i żałoby:

1. „Polityka” i „Do Rzeczy” wobec samopodpalenia przed Pałacem Kultury i Nauki w październiku 2017 r.

2. Doniesienia o katastrofie smoleńskiej w polskiej prasie na przykładzie „Gazety Polskiej” i „Gazety Wyborczej”

vi. Dyskurs płciowy w mediach:

1. Kobiety o mężczyznach, mężczyźni i kobietach: dyskurs płciowy w pismach męskich (Logo, Men’s Health) i kobiecych (Cosmopolitan, Wysokie Obcasy)

2. Konstruowanie męskości i kobiecości na podstawie przekazów prasowych dotyczących Mistrzostw Świata w piłce nożnej

vii. Polska służba zdrowia i medialne reprezentacje choroby:

1. Medialny obraz osób z zaburzeniami psychicznymi na przykładzie wybranych dzienników

2. Wizerunek polskiej służby zdrowia podczas strajku lekarzy rezydentów w programie TVP „Warto rozmawiać”

viii. Poszukiwanie prawdy o świecie, czyli relacja nauka-wiara w mediach:

1. Koegzystencja czy rywalizacja? Relacja nauka-wiara w prasie katolickiej

2. Polskie blogi i portale technologiczne wobec problematyki postępu technologicznego i scjentyzmu

Bibliography: (in Polish)

a. R. Barthes, Mit i znak, Warszawa 1970

b. J. Bralczyk, O języku propagandy i polityki, Warszawa 2008

c. M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski, Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, Kraków 1997

d. A. Duszak, N. Fairclough, Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków 2008

e. C. Fog, C. Budtz, Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie, Warszawa 2011

f. A. Grzymała – Kozłowska, Konstruowanie „innego”. Wizerunki imigrantów w Polsce, Warszawa 2007

g. P. Guiraud, Semiologia, Warszawa 1974

h. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Tabloidy : język, wartości, obraz świata, Wrocław 2011

i. Z. Kloch, Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego w Polsce po 1989, Wrocław 2006.

j. M. Lisowska-Magdziarz, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2007

k. M. Mrozowski, Media masowe, Warszawa 2001

l. T. Piekot, Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków 2006

m. T. Piekot, Mediacje semiotyczne: słowo i obraz na usługach ideologii, Warszawa 2016

n. W. Pisarek, Analiza zawartości prasy, Kraków 1983

o. T. van Dijk, Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa 2001

p. J. Wasilewski, Opowieści o Polsce, Retoryka narracji, Warszawa 2012

Learning outcomes: (in Polish)

a. Po zaliczeniu zajęć, student:

i. Wiedza:

1. definiuje dyskurs, dyskurs medialny oraz posiada wiedzę na temat typów analizy dyskursu medialnego;

2. zna podstawowe kategorie analityczne służące badaniom dyskursu medialnego;

3. posiada wiedzę na temat wzajemnych związków i uwarunkowań pomiędzy dyskursem jako zespołem zachowań językowych oraz społecznym, politycznym, kulturowym kontekstem oraz jawnymi i ukrytymi celami uczestników dyskursu.

ii. Umiejętności:

1. potrafi stosować narzędzia analizy dyskursu medialnego;

2. potrafi rozwiązywać problemy analizy dyskursu w ramach pracy indywidualnej i grupowej;

3. przeprowadza analizę wybranego tematu medialnego lub wybranych aspektów dyskursu w kontekście różnorodności mediów i typów przekazów oraz zjawiska różnorodności kulturowej;

4. dostrzega relacje między racjonalizacją a emocjonalizacją treści w zależności od kontekstu kulturowego i typu medium;

5. wskazuje i wyjaśnia rolę mediów w kulturze i wpływ kultury na procesy mediatyzacji.

iii. Kompetencje społeczne:

1. ma świadomość dylematów etycznych związanych z problematyką badań nad dyskursem;

2. jest świadomy kształtowania rzeczywistości kulturowej przez przekaz medialny;

3. jest świadomym odbiorcą medialnych dyskursów kulturowych - co oznacza, że potrafi zidentyfikować i poddać racjonalnej krytyce mechanizmy, przy pomocy których konstruuje się medialne obrazy świata w danej kulturze

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

a. aktywność na zajęciach w postaci brania udziału w dyskusjach i ćwiczeniach przedmiotowych;

b. pisemne kolokwium zaliczeniowe, obejmujące całość treści merytorycznych oraz samodzielną analizę przedstawionego tekstu przy użyciu poznanych narzędzi.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 18 hours more information
Coordinators: Robert Cieślak, Paweł Lasiuk
Group instructors: Rafał Cieślak, Paweł Lasiuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 18 hours more information
Coordinators: Robert Cieślak, Paweł Lasiuk
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)