University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Anatomy of propaganda - introduction to manipulation of public opinion

General data

Course ID: 2700-M-FAK-D-ANPR
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Anatomy of propaganda - introduction to manipulation of public opinion
Name in Polish: Anatomia propagandy - wprowadzenie do manipulowania opinią publiczną
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Remote learning

Short description:

Lecture on the history of the propaganda, the tools of modern propaganda and their usage.

Full description:

In the lecture, students learn basic concepts related to the phenomenon of propaganda, propaganda history, research trends related to the phenomenon as well as tools and techniques, and their contemporary application. The course topics are also connected to the international PR and the use of visual arts in the propaganda.

Bibliography:

Dobek-Ostrowska B.: Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa 2006 [rozdział Propaganda polityczna jako forma komunikowania politycznego].

Dobek Ostrowska B., Fras J., Ociepka B.: Teoria i praktyka propagandy. Wrocław 1999.

Kula H.M.: Propaganda współczesna. Istota- właściwości. Toruń 2005.

Młyniec E.: Opinia publiczna. Wstęp do teorii. Poznań, Wrocław 2002.

Noelle-Neumann E.: Spirala milczenia. Opinia publiczna- nasza skóra społeczna. Poznań 2001.

Patrick B.A.: 10 przykazań propagandy. Gliwice 2015.

Pratkains A., Aronson E.: Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. Warszawa 2003.

Schiller H.I.: Sternicy świadomości. Kraków 1976.

Sztumski J.: Propaganda – jej problemy i metody. Skrypt przeznaczony dla studentów nauk politycznych i dziennikarstwa. Katowice 1990.

Szulczewski M.: Propaganda polityczna. Zarys problematyki teoretycznej. Warszawa 1972.

Thomson O.: Historia propagandy. Warszawa 2001.

Wojtasik L.: Propaganda wizualna. Warszawa 1987.

Wojtasik L.: Psychologia propagandy politycznej. Warszawa 1986.

Wojtasik L.: Teoria i praktyka politycznej propagandy wizualnej. Warszawa 1975.

Literatura uzupełniająca:

Teoria propagandy:

Arbatow G.: Propaganda na zachodzie. Doktryny, metody, organizacja. Warszawa 1972.

Blessonow B.N.: Burżuazyjna propaganda manipulacyjna. Warszawa 1976.

Borecki R.: Propaganda a polityka. Warszawa 1987.

Bronisławski J.: Fałszywi prorocy. Warszawa 1984.

Cialdini R.B.: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk 2003.

Jarecka U.: Propaganda wizualna słusznej wojny. Media wizualne XX wieku wobec konfliktów zbrojnych. Warszawa 2008.

Kuśmierski S.: Świadomość społeczna, opinia publiczna propaganda. Warszawa 1987.

Kwiatkowski Stanisław: Słowa i emocje w propagandzie. Warszawa 1974.

Lepa A.: Świat propagandy. Częstochowa 2006.

Ławrowski J.: Amerykańska propaganda socjologiczna. Warszawa 1975.

Mazurek J.: Informacja społeczna i propaganda. Warszawa 1979.

Popławski D.: Metody propagandy w polityce zagranicznej RFN. Warszawa 1983.

Problemy psychologii społecznej a propaganda. Warszawa 1975.

Wojtasik L.: Zarys psychologii propagandy. Warszawa 1973.

Polityka i perswazja, pod red P. Lissewskiego. Poznań 2007.

Historia, język propagandy, varia:

Adamski W.: Misja w Iraku. Wrocław 2007.

Bater W.: Nikt nie spodziew się rzezi. Notatki korespondenta wojennego. Kraków 2008.

Bralczyk J.: O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych. Warszawa 2001.

Cloud S., Olson L.: Chłopcy Murrowa. Na frontach wojny I dziennikarstwa. Warszawa 2006.

Czyżniewski M.: Propaganda polityczna władzy ludowej w Polsce 1944-1956. Toruń 2005.

Dudek A.: Mechanizmy i instrumenty propagandy zagranicznej Polski w latach 1946-1950. Wrocław 2002.

Goliszewski Cz.: Wojna w wojnie. Warszawa 1979.

Hajdasz J.: Szczekaczka czyli Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa. Poznań 2006.

Konecki T.: Labirynt dezinformacji w II wojnie światowej. Od Compienge 22 czerwca 1940 do hasła „Dortmund” 22 czerwca 1941. Warszawa 2007.

Kozaczuk W.: Wojna w eterze. Warszawa 1982.

Król E.C.: Propaganda i indoktrynacja narodowego socjalizmu w Niemczech 1919-1945. Warszawa 1999.

Mazur M.: Propagandowy obraz świata. Polityczne kampanie prasowe w PRL w latach 1956-1980. Warszawa 2003.

Newcourt-Nowodworski S.: Czarna propaganda. Polska, Niemcy i Wielka Brytania. Tajemnice największych oszustw II wojny światowej. Kraków 2008.

Nowak-Jeziorański J.: Wojna w eterze. Kraków 2006.

Propaganda PRL, pod red. P. Semkowa. Gdańsk 2004.

Szczerbowski T.: O gracj językowych w tekstach polskiego i rosyjskiego kabaretu lat osiemdziesiątych. Kraków 1994.

W służbie propagandy. Polska Agencja Prasowa w latach 1944-1972. Wybór dokumentów i biuletynów. Kielce 2007.

Witkowski I.: Propaganda Trzeciej Rzeszy. Warszawa 2008.

Learning outcomes:

knowledge

- Students have knowledge about the history of propaganda, research trends dealing with this phenomenon, the tools used in propaganda activities

- Students have knowledge about the phenomena associated with the manipulation of public opinion such as agenda setting, the spiral of silence

- Students have knowledge on information management and image creation, especially during armed conflicts

skills

- Students can put into practice the tools used in constructing propaganda messages

other competences:

- The student can recognize propaganda messages, capture the used communications mechanisms of manipulation

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą zaliczenia jest zaliczeniowa praca pisemna pisana z wykorzystaniem platformy Kampus UW

Maksymalna liczba punktów mozliwych do uzyskania z pracy: 25 punktów.

Próg minimalny potrzebny do zaliczenia: 13 punktów.

Practical placement:

Lack of

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)