Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy użytkowej sztuki książki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-FAK-D-PUSK
Kod Erasmus / ISCED: 15.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0329) Dziennikarstwo i informacja (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Problemy użytkowej sztuki książki
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN Fakultety dzienne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia zapoznają studentów z wymogami i priorytetami poligraficznymi i edytorskimi wobec produktu książkowego. Omawiane są problemy typografii funkcjonalnej, np. godzenie zasad nowoczesnego profesjonalizmu z tradycyjnymi wymogami kultury książki. Zajęcia zaznajamiają również z głównymi tendencjami we współczesnej typografii i produkcji książek (typografia eksperymentalna, książka elektroniczna, książka jako dzieło sztuki).

Pełny opis:

Studenci zapoznają się z problemami użytkowej sztuki książki, szczególnie typografii funkcjonalnej. Poznają podstawy projektowania i zasady tworzenia estetycznych i funkcjonalnych publikacji oraz edytorskiego wyposażenia książki (kompozycja wydawnicza), a także terminologii specjalistycznej z zakresu edytorstwa, typografii, poligrafii, introligatorstwa, mające pomóc w zrozumieniu procesów współczesnego rynku książki papierowej oraz cyfrowej . Podkreśla się znaczenie wymogów poligraficznych i edytorskich dla zapewnienia wszechstronnej komunikacji. Omawiane jest kształtowanie kanonu estetycznego; sztuka książki a sztuka pisania i sztuka drukarska; relacje między sztuką a techniką; znaczenie okładki, obwoluty, kart tytułowych jako wyróżników książki współczesnej; znaczenie ilustracji dla estetyki współczesnej książki.

Literatura:

Baines P., Haslam A., Pismo i typografia, Warszawa 2010.

Bann D., Poligrafia, Warszawa 2007.

Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji? Podręcznik projektowania, Warszawa 2008.

Biały A., Formy opraw książkowych – dotyk skórzanej okładki czy wirtualna prezentacja, [w:] Dokąd zmierzamy? Książka i jej czytelnik, Szczecin 2008.

Bierkowski T., O redefinicji typografii oraz nowej metodologii tworzenia komunikatów typograficznych, „Sztuka Edycji” 2016, nr. 2, s. 33-40. [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index

Bosshard H.R., Reguła i intuicja. O rozwadze i spontaniczności projektowania, Kraków 2017.

Frąckiewicz S., Ten łokieć źle się zgina. Rozmowy o ilustracji, Wołowiec 2017.

Głombiowski K., Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław, 1980.

Gwioździk J., O sztuce książki, „Bibliotheca Nostra” 2011, nr 4, s. 9-26.

Heller S., Ilić M., Anatomia projektu. Współczesne projektowanie graficzne – wpływy i inspiracje, Warszawa 2008.

Kodzis M., Projektowanie czytelności, „Sztuka Edycji” 2016, nr 2, s.53-63. [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index

Lachman M., Okładkowy stan posiadania (w literaturze najnowszej), „Teksty Drugie” 2012, t.6, s. 101-117, [online] http://tekstydrugie.pl/pl/biblio/kultur-literacka

Ostrowski M., Ciężar czcionki i lekkość fontu : o typografii w kontekście kategorii estetycznych, [w:] Ciężar i lekkość w kulturze : estetyka, poetyka, style myślenia, red. nauk. B. Pawłowska-Jądrzyk, Warszawa 2016, s. 129-152.

Repucho E., Od sztuki pięknego składu do narzędzia komunikacji wizualnej. Przemiany pojęcia typografii na przestrzeni XX i początków XXI w., „Acta Poligraphica” 2016, nr 8, s. 85-97, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2016_02_Repucho.pdf

Shaun K., Tyler G., Typografia w relacji człowiek–komputer. Kognitywne i estetyczne implikacje wyboru i sposobu prezentacji kroju fontów, ‘Sztuka Edycji” 2016, nr 2, s. 125-132. [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index

Socha K., Na czym polega piękno książki? Estetyczne podstawy projektu typograficznego, [w:] O miejsce książki w historii sztuki, pod red. A. Gronek, Kraków 2015, s. 379-390

Sztuka książki: historia, teoria, praktyka, red. Małgorzata Komza, Wrocław 2003

Sztuka typografii, rozmowa z Robertem Olesiem, Portal Branży Poligraficznej vidart.com.pl [online] http://www.vidart.com.pl/wywiady/sztuka-typografii

Szydłowska A., Miliard rzeczy dookoła. Rozmowy z polskimi projektantami graficznymi, Kraków 2013.

Triumf typografii : kultura, komunikacja, nowe media, oprac. H. Hoeks, E. Lentjes, przekł. M. Komorowska, Kraków 2017.

Tysiąc polskich okładek, oprac. graf. A. Machowiak i D. Mizieliński, Warszawa 2010.

W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komza, E. Jabłońska-Stefanowicz, E. Repucho , Wrocław 2012

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

podstawowe problemy użytkowej sztuki książki, a także najważniejsze kwestie typograficzne i poligraficzne wpływające na zagadnienia związane z estetyką i doborem środków technicznych w zależności od charakteru merytorycznego utworu. Zna podstawy teoretyczne niezbędne do oceny walorów estetycznych książki jako całości (K_W03, K_W05)

Absolwent potrafi:

określić wartość poszczególnych elementów wyposażenia książki; wskazać środki typograficzne i techniczne, które zapewnią rozwiązania poprawne, oryginalne, błędne wraz z uzasadnieniem. (K_U02, K_U3, K_U04)

Absolwent jest gotów do:

identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu wydawcy i kreowaniem repertuaru wydawniczego; współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych (K_K03, K_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Student poddany będzie ocenie holistycznej. Dopuszczalna jedna nieobecność.

Warunki zaliczenia:

• Zaliczenie ustne z tematyki omawianej podczas zajęć.

• Obecność na zajęciach.

• Aktywność na zajęciach.

• Lektura zalecanej literatury

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład fakultatywny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Chamera-Nowak
Prowadzący grup: Agnieszka Chamera-Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)