Former humanistic education
General data
Course ID: | 2700-M-FAK-Z-DEH |
Erasmus code / ISCED: |
15.4
|
Course title: | Former humanistic education |
Name in Polish: | Dawna edukacja humanistyczna |
Organizational unit: | Faculty of Journalism, Information and Book Studies |
Course groups: |
(in Polish) Fakultety humanistyczne (in Polish) IN Fakultety Zaoczne II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyka dawnej edukacji humanistycznej ( do XVIII wieku). |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone będą wybranym problemom związanym z dawna edukacją humanistyczną. 1.Znaczenie pojęć: szkoła, akademia, paideia, gimnazjum, liceum, 7 sztuk wyzwolonych ,uniwersytet, kolegium, retoryka. 2. Modele nowożytnej edukacji europejskiej. 3.Edukacja a piśmienność w Europie XVI- XVIII wieku. 4. Edukacja synów i córek w XV-XVIII wieku. |
Bibliography: |
Aries F., Historia dzieciństwa, Warszawa 1995. Domański J., Czym były studia humanitatis? w; Odrodzenie i Reformacja w Polsce, 1999. Grzebień L., Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564-1995( wybrane hasła), Kraków 1996. Litak S., Historia wychowania do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, t. 1 Kraków 2004. Litak S., Z problemów edukacji dziewcząt w Polsce w XVII i XVIII wieku, Kwartalnik Pedagogiczny t. 40 ( 1995). Reynolds L.D, Wilson N. D, Skrybowie i uczeni. O tym w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, Warszawa 2008, rozdz. IV |
Learning outcomes: |
(in Polish) - student powinien znać : podstawową metodologię nauk wykorzystywaną we współczesnych badaniach bibliologicznych i informatologicznych, - mieć wiedzę o związkach swojej dyscypliny naukowej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi, - znać i rozumieć podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury piśmienniczej właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych - mieć podstawową wiedzę o różnych typach dawnych szkół, bibliotekach i wydawnictwach a także o współczesnych instytucjach zajmujących się kulturą i edukacją , - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację pochodzącą z różnych źródeł wiedzy ( piśmienniczych, ikonograficznych) dla potrzeb własnych i innych użytkowników , - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, - potrafi rozpoznać różne typy dokumentów , przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczenia społecznego, - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dorobku piśmienniczego) regionu, kraju, Europy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład , dyskusja na temat przeczytanych lektur. Kryteria oceny : 1. aktywne uczestnictwo w zajęciach, 2. przygotowanie i przedstawienie ustnej prezentacji na zadany temat, 3. 1+2 pkt stanowią 80% oceny, 4. dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona. Pisemne zaliczenie materiału omawianego na zajęciach, zaś osoby aktywne będą z niego zwolnione. |
Practical placement: |
none |
Copyright by University of Warsaw.