University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Former humanistic education

General data

Course ID: 2700-M-FAK-Z-DEH
Erasmus code / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Library, information and archival studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Former humanistic education
Name in Polish: Dawna edukacja humanistyczna
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups: (in Polish) Fakultety humanistyczne
(in Polish) IN Fakultety Zaoczne II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyka dawnej edukacji humanistycznej ( do XVIII wieku).

Full description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone będą wybranym problemom związanym z dawna edukacją humanistyczną.

1.Znaczenie pojęć: szkoła, akademia, paideia, gimnazjum, liceum, 7 sztuk wyzwolonych ,uniwersytet, kolegium, retoryka.

2. Modele nowożytnej edukacji europejskiej.

3.Edukacja a piśmienność w Europie XVI- XVIII wieku.

4. Edukacja synów i córek w XV-XVIII wieku.

Bibliography:

Aries F., Historia dzieciństwa, Warszawa 1995.

Domański J., Czym były studia humanitatis? w; Odrodzenie i Reformacja w Polsce, 1999.

Grzebień L., Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564-1995( wybrane hasła), Kraków 1996.

Litak S., Historia wychowania do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, t. 1 Kraków 2004.

Litak S., Z problemów edukacji dziewcząt w Polsce w XVII i XVIII wieku, Kwartalnik Pedagogiczny t. 40 ( 1995).

Reynolds L.D, Wilson N. D, Skrybowie i uczeni. O tym w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, Warszawa 2008, rozdz. IV

Learning outcomes: (in Polish)

- student powinien znać :

podstawową metodologię nauk wykorzystywaną we współczesnych badaniach bibliologicznych i informatologicznych,

- mieć wiedzę o związkach swojej dyscypliny naukowej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi,

- znać i rozumieć podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury piśmienniczej właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych

- mieć podstawową wiedzę o różnych typach dawnych szkół, bibliotekach i wydawnictwach a także o współczesnych instytucjach zajmujących się kulturą i edukacją ,

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację pochodzącą z różnych źródeł wiedzy ( piśmienniczych, ikonograficznych) dla potrzeb własnych i innych użytkowników ,

- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego,

- potrafi rozpoznać różne typy dokumentów , przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczenia społecznego,

- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role,

- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dorobku piśmienniczego) regionu, kraju, Europy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład , dyskusja na temat przeczytanych lektur.

Kryteria oceny :

1. aktywne uczestnictwo w zajęciach,

2. przygotowanie i przedstawienie ustnej prezentacji na zadany temat,

3. 1+2 pkt stanowią 80% oceny,

4. dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona.

Pisemne zaliczenie materiału omawianego na zajęciach, zaś osoby aktywne będą z niego zwolnione.

Practical placement:

none

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)