A spokesman in action. Theory and practice.
General data
Course ID: | 2700-M-LM-Z-PRP-FAK |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | A spokesman in action. Theory and practice. |
Name in Polish: | Praca przecznika prasowego. Teoria i praktyka |
Organizational unit: | Faculty of Journalism, Information and Book Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest prezentacja zagadnień wynikających z komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej instytucji oraz zadań stojących przed osobami wiążącymi swoją przyszłość z pracą w charakterze rzeczników prasowych oraz pracowników biur prasowych. Uczestnicy zajęć zapoznają się ze specyfiką pracy rzeczników prasowych oraz wyzwaniami stojącymi przed osobami udzielającymi informacji. Poszerzą swoją wiedzę o znajomość przepisów prawnych niezbędnych przy tworzeniu sprostowań prasowych czy dokonywaniu autoryzacji wypowiedzi oraz regulacji odnoszących się do ochrony dóbr osobistych instytucji i jej pracowników. Podczas zajęć poruszone będą także zagadnienia związane z kryzysem wizerunkowym instytucji oraz sposobami reagowania. |
Full description: |
(in Polish) W ramach wykładu zostaną przedstawione zagadnienia wynikające z komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w instytucjach publicznych. Przykładem omawianym na wykładzie będzie specyfika pracy biura prasowego sądu. W tym zakresie realizowane będą zajęcia dotyczące: - roli Rzecznika Prasowego sądu oraz Biura Prasowego sądu w przekazywaniu informacji o pracy instytucji oraz orzecznictwie; -reguł i zasad wynikających z przekazywania tego rodzaju informacji, -wyzwań dla Rzecznika Prasowego i Biura Prasowego w zakresie uczynienia przekazu zrozumiałym dla odbiorców; -zadań wynikających z dbałości o wizerunek instytucji; -organizacji i pracy sądu; w tym obiegu informacji w instytucji; -reakcji na informacje nieprawdziwe i nieścisłe oraz fake newsy; -komunikacji kryzysowej. Uczestnicy wykładu na przykładach poznają działanie regulacji prawnych odnoszących się do ochrony dóbr osobistych instytucji i jej pracowników. Zasób wiedzy z zakresu przepisów prawa prasowego będą mogli wykorzystać do przygotowania sprostowania informacji medialnej. Ćwiczenia wykonane w ramach zajęć będą miały na celu zmierzenie się z zadaniami Biura Prasowego i Rzecznika Prasowego w zakresie przekazywania zrozumiałych informacji oraz dbałości o rzetelność medialnego przekazu i wizerunek instytucji. |
Bibliography: |
(in Polish) Gajdka K., „Rzecznik prasowy w otoczeniu mediów. Teoria i praktyka”, Kraków 2012; Gajewska-Kraczkowska H., „Rola środków masowego przekazu w realizacji zasady jawności rozprawy głównej” w „Studia Iuridica” 13/1985; Głodowski W., „Komunikowanie interpersonalne”, Hansa Communication, Warszawa 2001; Michalski B., „Domniemanie niewinności oskarżonego a prasa” w „Gazeta sądowa i penitencjarna” n.1, Warszawa 1967; Michalski B., „Podstawowe problemy prawa prasowego”, Elipsa, Warszawa 1998; Narożna D., „Uwarunkowania funkcji rzecznika prasowego w Polsce-teoria i praktyka”, Poznań 2018; Raczkowska A., „Kształtowanie się dziennikarskiej etyki normatywnej w Polsce”, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2019; Raczkowska A., „Wpływ sprawozdawczości sądowej na świadomość prawną” [w:] Łojko E. (red.), „Prawnicy i dziennikarze – współpraca, rywalizacja, manipulacja”, Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Prawa i Administracji UW, Warszawa 2013; Sieńczyło-Chlabicz J. (red nauk.), „Prawo mediów”, Warszawa 2015; Sobczak J., „Dziennikarz – sprawozdawca sądowy Prawa i obowiązki”, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 2000 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza: -posiada wiedzę na temat specyfiki pracy w biurze prasowym instytucji publicznej, -posiada zwiększony zakres świadomości prawnej, na którą składają się: znajomość prawa, jego oceny, postawy i postulaty wobec prawa oraz kultura prawna, -rozumie znaczenie przekazywania rzetelnej informacji o prawie w kontekście zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa, -posiada wiedzę pozwalającą na samodzielne dokonanie analizy materiału prasowego (tekstu oraz materiału audiowizualnego) z punktu widzenia legalności Umiejętności: -posiada umiejętność oceny, czy obowiązki dziennikarzy wynikające z unormowań etycznych i prawnych są przestrzegane, -rozróżnia dobra osobiste naruszane przez media i zna sposoby reagowania na ich naruszanie, -potrafi napisać sprostowanie informacji nieprawdziwej, która ukazała się w mediach, -potrafi przygotować krótką informację dla dziennikarzy, -zna i potrafi podjąć działania mające wpływ na dobry wizerunek instytucji w odbiorze publicznym. Inne kompetencje: - rozumie konieczność dostosowania języka specjalistycznego do potrzeb mediów i potrafi te potrzeby określić. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenę końcową stanowi średnia ocen z dwóch ćwiczeń praktycznych (przygotowanie: informacji dla mediów na temat działalności instytucji oraz sprostowania nieprawdziwych informacji medialnych). Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK-FAK
|
Type of class: |
Optional lecture, 18 hours
|
|
Coordinators: | Agata Raczkowska | |
Group instructors: | Agata Raczkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Optional lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.