University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Aspects of functional typography

General data

Course ID: 2700-M-PW-Z1ATF
Erasmus code / ISCED: 15.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0329) Journalism and information, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Aspects of functional typography
Name in Polish: Aspekty typografii funkcjonalnej
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups: (in Polish) PW-ZAOCZNE II STOPNIA - 1 semestr
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

n-depth knowledge of typography in the context of the functional concept; the communicative role of typography; publication design issues over the years; the communicativeness of one's own book; the congenial book.

Mode:

Classroom

Short description:

The seminar will be devoted to deepening the knowledge of contemporary typography, especially functional typography, the design and principles of creating aesthetically pleasing and functional publications and the editorial equipment of a book.

The student will receive a topical final grade on the basis of an oral or written examination covering the knowledge acquired by the student during the course.

Full description:

The concept of functional typography.

The communicative role of typography.

The congenial book - assumptions.

Design principles for different types of publications - typographic assumptions.

Role of illustrations, covers.

Designers, projects, design theory.

Bibliography:

Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.

Bierkowski T., Legibility. Problematyka badań – wyniki –praktyka, „Sztuka Edycji” 2013, nr 2, s. 101-106, [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index

Bierkowski T., O redefinicji typografii oraz nowej metodologii tworzenia komunikatów typograficznych, „Sztuka Edycji” 2016, nr. 2, s. 33-40. [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index

Bierkowski T., O typografii, Gdańsk 2008.

Bierkowski T., Racjonalna relatywizacja w stosowaniu reguł typograficznych, „Acta Poligraphica” 2013, nr 1, s. 51-58, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2013_01_Bierkowski.pdf

Bierkowski T., Repucho E., Co mówią okładki? : o jakości komunikatów wizualnych współczesnych edycji wydawanych przez bibliologów i dla bibliologów, „Studia o Książce i Informacji”, Wrocław 2012, s. 13-27, [online] https://wuwr.pl/bibl/article/view/1755/1706

Bosshard H.R., Reguła i intuicja. O rozwadze i spontaniczności projektowania. Kraków 2017.

Calasso R., Ślad wydawcy. Gdańsk 2018.

Chartier R., Czy książki wywołują rewolucje? Szkice z historii książki, lektury i kultury piśmiennej. Warszawa 2019.

Detjen K. światy zewnętrzne. O projektowaniu okładek. Kraków 2018.

Dunin J., Pismo zmienia świat. Czytanie, lektura, czytelnictwo, Warszawa 1998.

Eisenstein E., Rewolucja Gutenberga, przeł. H. Hollender, Warszawa 2004.

Folta-Rusin A., Twarz i ciało książki. Wizualne manifestacje tekstów a problemy interpretacji. Kraków 2020.

Forssman F., Jak projektuję książki, Kraków 2018.

Frutiger A.: Człowiek i jego znaki, tłum. Cz. Tomaszewska. Warszawa 2015.

Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1979.

Gill E., Esej o typografii. Kraków 2016.

Głombiowski K., Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław, 1980.

Heller S., Ilić M., Anatomia projektu. Współczesne projektowanie graficzne – wpływy i inspiracje, Warszawa 2008.

Heller S., Vienne V., 100 idei, które zmieniły projektowanie graficzne, Warszawa 2012.

Hochuli J.: Detal w typografii. Kraków 2009.

Houston K., Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski. Kraków 2017.

Jarzina J., Tajniki typografii dla każdego, Warszawa 2003.

Jury D., Co to jest typografia?. Warszawa 2021.

Kodzis M., Projektowanie czytelności, „Sztuka Edycji” 2016, nr 2, s.53-63. [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index

Kolesár Z., Mrowczyk J., Historia projektowania graficznego, Kraków 2018.

Lenk K., Krótkie teksty o sztuce projektowania, Gdańsk 2011.

Lenk K., Projekty i bazgroły 1958-2008, Gdańsk 2009.

Lit(t)era Romana : antologia tekstów z czasopisma Litera 1966-1978 / opracowali: Monika Marek-Łucka, Andrzej Tomaszewski. Warszawa 2020.

Miliard rzeczy dookoła : Agata Szydłowska rozmawia z polskimi projektantami graficznymi, Kraków 2013.

Mitchell M., Wightman S., Typografia książki. Podręcznik projektanta, Kraków 2012.

Mrowczyk J. Niewielki słownik typograficzny. Gdańsk 2008.

Mrowczyk J., Dębowski P., Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, Kraków 2015.

Mrowczyk J., Warda M., PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, Kraków 2010.

Newark Q., Co to jest projektowanie graficzne?. Warszawa 2021.

Noordzij G., Kreska : teoria pisma; przeł. M. Komorowska, Kraków 2014.

Pawlikowska A., Nowy wymiar dawnej typografii, Gdańsk 2017, [online] https://asp.gda.pl/render-file/original/9417

Piękni XX-wieczni : polscy projektanci graficy / pod redakcją Jacka Mrowczyka. Kraków 2017.

Pizarro F.G., Stwórz i złóż : wprowadzenie do typografii, Kraków 2019.

Podaj dalej : dizajn, nauczanie, życie. Krzysztof Lenk w rozmowie z Ewą Satalecką, Kraków 2018.

Poligrafia: procesy i technika / J. Panák [et al. ; tł. Dorota Paciukanis, Teresa Piotrowska-Małek, Mirosława Sulima]. Warszawa 2005.

Projekt Książka, „Dwutygodnik.com”, [online] http://www.dwutygodnik.com/cykl/10-projekt-ksiazka.html

Projektowanie książek. Rozmowa z profesorem Maciejem Buszewiczem, rozmawiał Rafał Czuchorowski i Andrzej Tuka, Portal Branży Poligraficznej vidart.com.pl [online] http://www.vidart.com.pl/wywiady/projektowanie-ksiek

Przybyszewska A., Zmysłowy taniec ożywionych liter. Kilka słów o typografii elektronicznej, „Sztuka Edycji” 2016, nr 2, s. 41-52, [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index

Repucho E., Bierkowski T., Typografia dla humanistów : o złożonych problemach projektowania edycji naukowych. Warszawa 2018.

Repucho E., Od sztuki pięknego składu do narzędzia komunikacji wizualnej. Przemiany pojęcia typografii na przestrzeni XX i początków XXI w., „Acta Poligraphica” 2016, nr 8, s. 85-97, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2016_02_Repucho.pdf

Repucho E., Typografia kompletna : kultura książki w twórczości Leona Urbańskiego. Wrocław 2016.

Repucho E., Wewnętrzne i zewnętrzne ograniczenia w projektowaniu książki – wybrane aspekty, „Acta Poligraphica” 2013, nr 2, s. 35-48, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2013_02_Repucho.pdf

Reuß R., Perfekcyjna maszyna do czytania. O ergonomii książki, Kraków 2017.

Słownik wydawcy, oprac. B. Kalisz, Warszawa 1997.

Socha K., Na czym polega piękno książki? Estetyczne podstawy projektu typograficznego, [w:] O miejsce książki w historii sztuki, pod red. A. Gronek, Kraków 2015, s. 379-390.

Socha K., Publikacje dotyczące typografii wydane w języku polskim na początku XXI wieku – przegląd subiektywny, „Acta Poligraphica” 2013, nr 2, s. 49-75, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2013_02_Socha.pdf

Stopa-Pielesz E., Estetyka w typografii wobec postulatu czytelności, Katowice 2009.

Szydłowska A., Miliard rzeczy dookoła. Rozmowy z polskimi projektantami graficznymi, Kraków 2013.

Szydłowska A., Misiak M., Paneuropa, Kometa, Hel : szkice z historii projektowania liter w Polsce. Kraków 2015.

Szydłowska A., Od solidarycy do TupoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989, Wrocław 2018.

Thomas D., Wystrzegaj się Futury, Kraków 2019.

Tomaszewski A., Architektura książki dla redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, Warszawa 2018.

Tomaszewski A., Funkcjonalizm w typografii. Cz. I–VII „Poligrafika” 1996 nr 12, s. 38–39; 1997 nr 1, s. 43–44; nr 2, s. 38–39; nr 4, s. 45–46; nr 5, s. 46–47; nr 6, s. 40–41; nr 7, s. 55–56.

Triumf typografii : kultura, komunikacja, nowe media, oprac. H. Hoeks, E. Lentjes, przekł. M. Komorowska, Kraków 2017.

Tschichold J., Nowa typografia, Łódź 2011.

Vandendorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury. Warszawa 2008.

Widzieć, wiedzieć: wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski, J. Mrowczyk, Kraków 2011.

Learning outcomes:

Knowledge: the student knows the history, achievements and perspectives of functional typography development. He/she understands its impact on the formal and content diversity of publications, its influence on the course and effects of social communication.

Skills: is able to recognise and then critically analyse and interpret various traditional and digital writing products in order to determine their meaning, social, cultural and civilisational impact. They are able to present their views in a factual manner, objectively assess the views of interlocutors, formulate conclusions and propose their own solutions on the basis of the acquired knowledge of functional typography.

K_W05; K_W07; K_U04; K_U10

Assessment methods and assessment criteria:

Word-based methods: lecture, description, discussion, work with text.

Activating methods: brainstorming, discussion of problem issues.

The student will also be subject to dispositional assessment, which will express his/her preparation for the class and readiness to critically analyse the discussed problems.

Attendance in class is compulsory (at most two absences are allowed).

Practical placement:

none

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 10 hours more information
Coordinators: Agnieszka Chamera-Nowak
Group instructors: Agnieszka Chamera-Nowak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)