Cultic item"? Archaeology of religions of Roman Empire's populations
General data
Course ID: | 2800-D-REL |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | Cultic item"? Archaeology of religions of Roman Empire's populations |
Name in Polish: | "Przedmiot kultowy". Archeologia religii ludów imperium rzymskiego |
Organizational unit: | Faculty of Archeology |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria o profilu Humanistyczny warsztat badawczy archeologia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | supplementary |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze sposobami prowadzenia badań nad dawnymi religiami, z wykorzystaniem – w wiodącej roli – źródeł archeologicznych. Omawiane w trakcie zajęć przykłady będą pochodziły przede wszystkim z okresu cesarstwa, z terenów prowincji rzymskich (kulty pogańskie oraz chrześcijaństwo). Prezentowana metodologia ma jednak charakter uniwersalny i z powodzeniem może być stosowana również do badania innych kultur oraz okresów historycznych. Na zajęciach uczestnicy analizować będą m.in. to, jak materialne pozostałości kultów religijnych można wykorzystać do rekonstrukcji rytuałów, jak na podstawie wyników badań wykopaliskowych można zrozumieć funkcjonowanie sanktuariów i świątyń, oraz jak prawidłowo zestawiać dane archeologiczne ze źródłami pisanymi dotyczącymi religii. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia poruszają tematykę archeologii religii – metod wykorzystania źródeł archeologicznych w badaniach nad dawnymi religiami – na przykładzie wierzeń społeczności prowincji cesarstwa rzymskiego. Celem zajęć jest zarówno zapoznanie uczestników ze zjawiskami charakterystycznymi dla omawianych obszarów, jak również przygotowanie do samodzielnego stosowania metod archeologii religii. Prezentowana metodyka ma charakter uniwersalny, i z powodzeniem może być stosowana do badania wierzeń innych kultur, obszarów i okresów. Oprócz pogłębienia wiedzy na temat różnych kategorii źródeł archeologicznych związanych z kultem oraz paradygmatów interpretacji zjawisk związanych z religią, uczestnicy zajęć rozwiną także bardziej ogólne kompetencje, obejmujące sposoby wykorzystywania źródeł archeologicznych w badaniach nie tylko nad kwestiami religijnymi, ale także społecznymi, etnicznymi i kulturowymi w przeszłości. Religijność mieszkańców prowincji rzymskich to doskonały przykład tego, jak dużo nowe metody archeologii religii mogą wnosić do rozumienia dawnych wierzeń. Tradycyjne badania religioznawcze nad religią okresu cesarstwa rzymskiego opierały się przede wszystkim na źródłach pisanych, które były tworzone zazwyczaj przez elity i w większości przypadków dotyczyły obszarów, które należy uznawać raczej za centrum, niż peryferie świata starożytnego. W związku z tym religię prowincji rzymskich postrzegano ze zdecydowanie „rzymskiej” perspektywy, przede wszystkim przez pryzmat procesów romanizacji. Na zajęciach podjęty zostanie też temat relacji między religiami tradycyjnymi a chrześcijaństwem, który również bywał nadmiernie upraszczany – choć z nieco innych przyczyn – jako liniowy proces stopniowej chrystianizacji coraz większej liczby „pogan”. Nowe metody interpretacyjne, a także wykorzystanie na szerszą skalę źródeł archeologicznych pozwalają na zdecydowaną zmianę tego obrazu. Wyniki badań wykopaliskowych i materialne pozostałości kultów religijnych pozwalają na rekonstrukcję rytuałów religijnych czy sposobów funkcjonowania świątyń i sanktuariów, które znacząco odbiegają od klasycznych wzorców sugerowanych przez źródła pisane. W trakcie zajęć pod uwagę wzięte zostaną także kwestie tego, jak aktywność kultowa wiązała się z szerszymi tożsamościami kulturowymi – jakie zjawiska religijne w prowincjach rzymskich wywodziły się z rdzennych tradycji, a jakie można wiązać z procesami romanizacji; jak religia ewoluowała w czasie; czy wreszcie, jak kształtowały się stosunki między chrześcijanami a wyznawcami religii tradycyjnych. Dzięki temu możliwe staje się dostrzeżenie tego, że sfera religii w prowincjach rzymskich podlegała zdecydowanie bardziej złożonym procesom niż samo tylko przejmowanie rzymskich kultów, przedrzymskie tradycje niekiedy wykazywały niezwykłą żywotność, rozwój chrześcijaństwa nie musiał oznaczać zastępowania wcześniejszych wierzeń, a niektóre zjawiska religijne to zupełne innowacje o lokalnym charakterze. Archeologia religii w połączeniu z podejściem tzw. Lived Ancient Religion („religia przeżywana”) pozwala ponadto na zrozumienie społecznego funkcjonowania i znaczenia religii. Uczestnicy zajęć nauczą się, jak na podstawie materialnych śladów aktów kultowych wyciągać wnioski na temat indywidualnych doświadczeń i sprawczości, procesów komunikacji oraz zbiorowych tożsamości religijnych. Podejście biograficzne do zabytków archeologicznych oraz uczestników ceremonii kultowych pozwoli na analizę motywacji i zachowań pojedynczych osób, a w rezultacie możliwość obserwacji indywidualnych wyborów religijnych. Dzięki temu, uczestnicy zajęć nauczą się także sposobów rekonstruowania aktywności religijnej grup marginalizowanych w źródłach pisanych, takich jak kobiety, warstwy uboższe czy niewolnicy. |
Bibliography: |
(in Polish) A Companion to Roman Religion, Jörg Rüpke (ed.), Chichester 2011. 2. A Companion to the Anthropology of Religion, Janice Boddy, Michael Lambek (eds.), Chichester 2016. 3. A Companion to the Archaeology of Religion in the Ancient World, Rubina Raja, Jörg Rüpke (eds.), Chichester 2015. 4. Danijel Džino, The Cult of Silvanus. Rethinking Provincial Identities in Roman Dalmatia, VAMZ, 3. s., XLV (2012), 261-279. 5. Ian Haynes, The Romanization of Religion in the Auxilia of the Roman Imperial Army from Augustus to Septimius Severus, Britannia 24, 18ff. 6. Rudolf Haensch, La christianisation de l'armée romaine, in: Yann Le Bohec, Catherine Wolff (eds.), L'armée romaine de Dioclétien à Valentinien Ier : actes du Congrès de Lyon (12-14 septembre 2002), Paris 2004, 525-531. 7. Niko Huttunen, Early Christians Adapting to the Roman Empire: Mutual Recognition, Leiden-Boston 2020. 8. Josipa Lulić, Theorizing Romanization. Cognition and Cultural Change in Roman Provinces: A Case of Religious Change in Roman Dalmatia, in: Saskia T. Roselaar (ed.), Processes of Cultural Change and Integration in the Roman World, Leiden-Boston 2015, 20-38. 9. D.J. Mattingly, Being Roman: Expressing Identity in a Provincial Setting, JRA 17/2004: 5-25. 10. Leszek Mrozewicz, Romanizacja, kreolizacja i nie tylko, Studia Europaea Gnesnensia 12/2015, 376-383. 11. Oxford Handbook of the Archaeology of Ritual and Religion, Timothy Insoll (ed.), Oxford 2011. 12. Ritual Dynamics and Religious Change in the Roman Empire, Olivier Hekster, Sebastian Schmidt-Hofner, Christian Witschel (eds.), Leiden-Boston 2009. 13. Römische Reichsreligion und Provinzialreligion, Hubert Cancik, Jörg Rüpke (eds.), Tübingen 1997. 14. Wolfgang Spickermann, "Mulieres ex voto": Untersuchungen zur Götterverehrung von Frauen im römischen Gallien, Germanien und Rätien (1.-3. Jahrhundert n. Chr.), Bochum 1994. 15. Oliver Stoll, Zwischen Integration und Abgrenzung: Die Religion des Romischen Heeres im Nähen Osten, St. Katharinen 2001. 16. The Impact of Imperial Rome on Religions, Ritual and Religious Life in the Roman Empire, Lukas de Blois, Peter Funke, Johannes Hahn (ed.), Leiden-Boston 2006. 17. Jane Webster, Creolizing the Roman Provinces, AJA 105(2)/2001: 209-225. 18. Greg Woolf, The Unity and Diversity of Romanisation, JRA 5/1992: 349-352. Oraz pomocniczo inne pozycje, w zależności od omawianych tematów. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: student zna i rozumie: ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01); zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii, w tym zwłaszcza pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii religii (K_W02); ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych powiązanych z aktami kultowymi oraz architekturą sakralną (K_W03); ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii religii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię (K_W04); ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach prowincji cesarstwa rzymskiego, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii, w tym szczególnie archeologii religii (K_W06); ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii religii i archeologii prowincji rzymskich (K_W11); zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla archeologii prowincji rzymskich, archeologii religii, Lived Ancient Religion (K_W12); zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W13). Umiejętności: student potrafi: potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii religii (K_U04); potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów (K_U05); potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno- kulturowym (K_U06) potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi, w tym zwłaszcza aktami kultowymi (K_U07) posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej (K_U08) potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno- komunikacyjne (K_U09); potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią (K_U11); potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią (K_U12); potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego (K_U19). Kompetencje społeczne: student jest gotów do: jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów (K_K01) jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02) jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka, w tym szczególnie aktów kultowych (K_K03) jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji zagadnień związanych z dawnymi religiami (K_K04) jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka, w tym szczególnie dawnych wierzeń (K_K05) jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych (w szczególności przemian religijnych), od czasów najdawniejszych do współczesności (K_K06); jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K07); jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym, szczególnie w zakresie wierzeń (K_K12); jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii (K_K13); jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa (K_K16). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa będzie obejmowała: 1. ocenę aktywności na zajęciach – przygotowania i zaangażowania w dyskusję nad omawianymi tematami (50% oceny końcowej) 2. pisemny test wiedzy na zakończenie zajęć (50% oceny końcowej), który chętni studenci mogą zastąpić przygotowaniem pracy pisemnej na uzgodniony z prowadzącym temat. Warunkiem klasyfikacji jest obecność na zajęciach (dozwolone maksymalnie 2 nieobecności w semestrze). |
Copyright by University of Warsaw.