University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Data analysis

General data

Course ID: 2800-DF-ANDANYCH
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Data analysis
Name in Polish: Analiza danych
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: (in Polish) Konwersatoria dla studiów II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Analiza danych jest podstawowym elementem warsztatu każdego naukowca, nie zależnie czy mówimy tutaj o analizie metrycznej czy stylistycznej. Celem zajęć jest przybliżenie studentowi technik i narzędzi analizy danych, od analizy eksploracyjnej, kiedy szuka się możliwych związków pomiędzy danymi, poprzez testowanie hipotez i budowanie prostych modeli objaśniających. Zagadnienia teoretyczne zostaną połączone z analizą zbiorów danych archeologicznych przy wykorzystaniu języka analiz statystycznych R i programu RStudio.

Mode:

Classroom

Full description: (in Polish)

Analiza danych, w mniej lub bardziej sformalizowanej formie jest niezbędna do przeprowadzenia badań naukowych. Mnogość danych, a archeolodzy z każdym sezonem wykopaliskowym gromadzą ich coraz więcej, bywa przytłaczająca. Stąd wynika potrzeba ich prawidłowego przygotowanie, analizy a w końcu poddania wnioskowaniu statystycznemu. Tutaj człowiekowi z pomocą przychodzą przeróżne narzędzia analityczne. Na potrzeby kursu wybrany został jeżyk analiz statystycznych R wraz z interfejsem graficznym RStudio. R jest narzędziem coraz powszechniej wykorzystywanym w nauce, co więcej jest darmowy (podobnie jak standardowa wersja RStudio) oraz działa na różnych platformach, co czyni z niego narzędzie uniwersalne.

Zajęcia rozpocznie 1) wprowadzenie do języka R i programu RStudio. Następnie omówione zostaną podstawowe 2) techniki analizy eksploracyjnej i wreszcie 3) typy danych najczęściej występujące w badaniach archeologicznych. Po zapoznaniu się z rodzajami danych studenci przećwiczą 4) prawidłowe porządkowanie i czyszczenie danych. Poruszone zostaną kwestie 5) wybierania prób, losowość i reprezentatywność danych archeologicznych. Następnie omówione zostanie 6) porównywanie ze sobą dwóch i wielu prób, 7) analizowanie relacji pomiędzy zbiorami. W końcu studenci zostaną zapoznani z zasadami prawidłowego 8) raportowania danych i 9) przedstawiania ich w postaci graficznej.

Bibliography: (in Polish)

Pablo Casas (2019) Data Science Live Book, Pablo Adrian Casas.

Przemysław Biecek (2014) Przewodnik po pakiecie R. Oficyna Wydawnicza GiS.

Adam Łomnicki (2003) Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Robert Drennan (2009) Statistics for Archeologists. A Commonsence Approach, Springer.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych z zastosowaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych (K_W03). Zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii (K_W12). Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W13).

Umiejętności

Student potrafi samodzielnie analizować, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy (K_U02). Student potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki analityczne w zależności od specyfiki badanych zagadnień (K_U03). Student potrafi formułować problemy badawcze i testować hipotezy w zakresie archeologii (K_U04). Student potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne (K_U09).

Kompetencje

Student jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu analizy danych w badaniach archeologicznych oraz jest świadom konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów (K_K01). Jest również gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji (K_K04).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę na podstawie kolejnych zadań pisemnych

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)