University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Archaeological examination of antique material culture

General data

Course ID: 2800-DFKULMAT
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Archaeological examination of antique material culture
Name in Polish: Kultura materialna w warsztacie archeologa antyku
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: (in Polish) Konwersatoria dla studiów II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

supplementary

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia dedykowane są studentom zainteresowanym kulturą świata antycznego oraz ich sąsiadów, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów europejskiego Barbaricum. Celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom wyglądu i funkcji przedmiotów, w szczególności używanych na co dzień w świecie antycznym.

Celem zajęć jest zapoznanie się uczestników przedmiotami codziennego użytku, a także przedmiotami i zabytkami innych kategorii, jednak widzianymi przez pryzmat zwykłego odbiorcy. W trakcie zajęć uczestnicy będą wyszukiwać, zapoznawać się z wyglądem i funkcją zabytków związanych z różnymi aspektami życia codziennego w antyku, przyglądać się materiałom z jakich je wykonywano, a następnie trenować ich dokumentację oraz analizę.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie się uczestników z wyglądem, materiałem i stanem zachowania przedmiotów codziennego użytku, a także przedmiotów i zabytków innych kategorii (takich jak ołtarze, czy elementy uzbrojenia), jednak widzianych przez pryzmat zwykłego odbiorcy czy użytkownika. W trakcie zajęć uczestnicy będą wyszukiwać dane na temat przedmiotów związanych z danym aspektem życia codziennego, zapoznawać się z ich wyglądem oraz funkcją, przyglądać się materiałom z jakich je wykonywano, a następnie trenować ich dokumentację oraz analizę. Zajęcia będą miały charakter praktyczny: w trakcie zajęć powtórzymy zasady dokumentacji, w tym rysunku zabytków, także tych bardziej skomplikowanych. Zastanowimy się jak dokumentować dany zabytek, aby nie utracić żadnej informacji, a także jakiego rodzaju analizy laboratoryjne warto przeprowadzić. Na koniec spróbujemy dokonać przykładowych badań na wybranych grupach zabytków.

Bibliography: (in Polish)

Cooper, C., New Approaches to Ancient Material Culture in the Greek & Roman World, 2020

Ng, D.Y., Swetnam-Burland, M., Reuse and Renovation in Roman Material Culture, 2019

Van Enckevort, H. et al., Roman Material Culture: Studies in honour of Jan Thijssen, 2009

HEROM. Journal on Hellenistic and Roman Material Culture (wybrane artykuły)

Szczegółowa literatura oraz źródła ilustracji i danych będą podawane w trakcie zajęć.

Learning outcomes: (in Polish)

- KW_03 ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych

- KW_04 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię

- KW_09 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu metod oraz technik dokumentacji źródeł archeologicznych

- KW_12 zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych

- KW_13 zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych

- KW_15 zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej i zasady ich zastosowania w pracy archeologa

- KU_01 potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji

- KU_02 potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji

- KU_03 potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień

- KU_04 potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii

- KU_05 potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów

- KU_06 potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym

- KU_07 potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi

- KU_08 posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej

- KU_11 potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią.

- KU_ potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią.

- K_K04 jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji

- K_K05 jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą zaliczenia jest wymagana obecność na zajęciach oraz wykonywanie bieżących zadań. Ocena końcowa będzie średnią ocen uzyskanych podczas zajęć.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 60 hours, 15 places more information
Coordinators: Agnieszka Tomas
Group instructors: Agnieszka Tomas
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie się uczestników przedmiotami codziennego użytku, a także przedmiotami i zabytkami innych kategorii, jednak widzianymi przez pryzmat zwykłego odbiorcy. W trakcie zajęć uczestnicy będą wyszukiwać, zapoznawać się z wyglądem i funkcją zabytków związanych z różnymi aspektami życia codziennego w antyku, przyglądać się materiałom z jakich je wykonywano, a następnie trenować ich dokumentację oraz analizę.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie się uczestników z wyglądem, materiałem i stanem zachowania przedmiotów codziennego użytku, a także przedmiotów i zabytków innych kategorii (takich jak ołtarze, czy elementy uzbrojenia), jednak widzianych przez pryzmat zwykłego odbiorcy czy użytkownika. W trakcie zajęć uczestnicy będą wyszukiwać dane na temat przedmiotów związanych z danym aspektem życia codziennego, zapoznawać się z ich wyglądem oraz funkcją, przyglądać się materiałom z jakich je wykonywano, a następnie trenować ich dokumentację oraz analizę. Zajęcia będą miały charakter praktyczny: w trakcie zajęć powtórzymy zasady dokumentacji, w tym rysunku zabytków, także tych bardziej skomplikowanych. Zastanowimy się jak dokumentować dany zabytek, aby nie utracić żadnej informacji, a także jakiego rodzaju analizy laboratoryjne warto przeprowadzić. Na koniec spróbujemy dokonać przykładowych badań na wybranych grupach zabytków.

Bibliography: (in Polish)

Cooper, C., New Approaches to Ancient Material Culture in the Greek & Roman World, 2020

Ng, D.Y., Swetnam-Burland, M., Reuse and Renovation in Roman Material Culture, 2019

Van Enckevort, H. et al., Roman Material Culture: Studies in honour of Jan Thijssen, 2009

HEROM. Journal on Hellenistic and Roman Material Culture (wybrane artykuły)

Szczegółowa literatura oraz źródła ilustracji i danych będą podawane w trakcie zajęć.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)