University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Piramidy i mastaby

General data

Course ID: 2800-DKMAS
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Piramidy i mastaby
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: (in Polish) Zajęcia kierunkowe
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

supplementary

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Prezentacja rozwoju cywilizacji egipskiej od końca IV do drugiej połowy III tysiąclecia p.n.e.

Full description: (in Polish)

Koniec IV i III tysiąclecie p.n.e. to okres, w którym uformowało się państwo egipskie (Okres Archaiczny), przeżyło swój pierwszy rozkwit (Stare Państwo) i pierwszy długotrwały kryzys (I Okres Przejściowy). To wówczas uformowała się charakterystyczna sztuka i architektura Egiptu faraońskiego.

Zajęcia mają na celu ukazanie jak w materiale archeologicznym zaznaczyły się ówczesne ważne procesy cywilizacyjne:

- zjednoczenie Egiptu na początku Okresu Archaicznego;

- kształtowanie się ideologii królewskiej i państwowej;

- formowanie się struktury administracyjnej wczesnego państwa;

- ewolucja wierzeń w życie pozagrobowe.

Szczególny nacisk położony zostanie na monumentalną architekturę tamtej epoki - tj. tytułowe piramidy i mastaby.

Najważniejsze stanowiska archeologiczne, które będą omawiane podczas zajęć to:

dla Okresu Archaicznego:

Hierakonpolis, Abydos, Sakkara

dla czasów Starego Państwa:

Sakkara, Medum, Dahszur, Giza, Abu Roasz, Elefantyna.

Bibliography: (in Polish)

J.P. Allen, Ch. Ziegler, Do. Arnold (red.), Egyptian Art in the Age of the Pyramids, New York 1999

K.M. Ciałowicz, Początki cywilizacji egipskiej, Warszawa-Kraków 1999 N. Grimal, Dzieje starożytnego Egiptu, Warszawa 2004 B.J. Kemp, Ancient Egypt. Anatomy of Civilisation, London-New York 1989

M. Lehner, The Complete Pyramids, London 1997

J. Lipińska, W cieniu piramid, Wrocław 2003

J. Lipińska (red.), Tajemnice papirusów, Wrocław 2005

R. Schultz, M. Seidel (red.), Egipt. Świat faraonów, Kolonia 2004

R. Stadelmann, Die ägyptischen Pyramiden, Mainz 1997

Polecane strony internetowe

The Giza Archives Project

http://www.gizapyramids.org/

Digital Egypt for Universities

http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/Welcome.html

Late Predynastic and Early Dynastic Egypt

http://xoomer.alice.it/francescoraf/index.htm

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie

- zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii Egiptu (K_W02)

- ma szczegółową wiedzę nt. społeczeństwa Egiptu w czasach Starego Państwa, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii Egiptu faraońskiego (K_W05)

- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii Egiptu (K_W08)

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11)

- ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez Egipcjan w czasach Starego Państwa (K_W15)

Umiejętności: student potrafi:

- posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii Egiptu (K_U09)

- rozpoznawać różne rodzaje wytworów egipskiej kultury materialnej i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację (K_U10)

- wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

- wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów (K_K01)

- uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02)

- docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03)

- krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04)

- wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Uczestnik zajęć zobowiązany jest do przedstawienia dwóch prezentacji na zadane tematy. Ocena końcowa będzie wypadkową ocen za prezentacje i oceny za aktywność podczas zajęć.

Obecność obowiązkowa (dopuszczalne 3 nieobecności).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)