University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Visualization of research results

General data

Course ID: 2800-DO-WIZ
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Visualization of research results
Name in Polish: Wizualizacja wyników badań
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III roku studiów I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Zajęcia omawiają podstawowe pojęcia związane z wizualizacją wyników

badań w archeologii. Tematy wprowadzą podstawowe pojęcia związane z

cyfrowym przedstawieniem danych. Ćwiczenia pozwolą przełożyć wiedzę

teoretyczną na praktyczną. Studenci nauczą się przedstawić w zrozumiały i

klarowny sposób wyniki swoich badań.

Full description: (in Polish)

Zajęcia będą odbywały się w postaci wykładów oraz ćwiczeń praktycznych.

Omówione zostaną podstawowe pojęcia związane z wizualizacją, stratyfikacją,

wykresami oraz grafami, czy infografiką. Przedstawione zostaną sposoby

tworzenia map tematycznych, czy map online, zgodnie z podstawowymi

zasadami kartografii.

Studenci zapoznają się z teorią grafik trójwymiarowych. W czasie ćwiczeń

praktycznych zapoznają się i postępują zgodnie z procesem postępowania

podczas tworzenia wizualizacji 2D oraz 3D.

Zajęcia skupią się na rozwiązaniu konkretnych problemów i zadań. Największy

nacisk będzie położony na przełożenie wcześniej poznane pojęcia w

praktyczne działania. W czasie ćwiczeń studenci przygotują samodzielnie

wizualizacje badań oraz poznają metody prezentowania ich w postaci posteru.

Pozwoli to na wykorzystywanie wiedzy teoretycznej w praktyce, aby forma

prezentacji wyników badań będzie musiała zostać przedstawiona w sposób

interesujący i zrozumiały dla społeczeństwa.

Tematy zajęć to między innymi:

● Wizualizacje wyników badań. Podstawy teoretyczne i praktyczne

● Stratyfikacja. Stratygrafia. Macierze Harrisa

● Wykresy i grafy

● Infografika w archeologii

● Kartografia podstawy

● Tworzenie map w GIS

● GIS Online i StoryMaps

● Jeden obraz - tysiąc słów. Przygotowanie prezentacji lub posteru

konferencyjnego z użyciem map

● Wprowadzenie do grafiki trójwymiarowej

● Techniki tworzenia dokumentacji 3D i technologie 3D w archeologii

● Zajęcia praktyczne z tworzenie modeli fotogrametrycznych

● Wizualizacje danych w oprogramowaniu AutoCAD

Bibliography: (in Polish)

Clarke K.C., Getting started with geographic Information Systems, Oxford

2001

Werner, P. Wprowadzenie do Systemów Informacji Geograficznej, wyd. II,

Wydawnictwo Jark, Warszawa 2004

Beyond the Map. Archaeology and spatial technologies, ed. G. Lock, Ravello,

2000.

Gupta, N., Devillers R., 2017, Geographic Visualization in Archaeology, Journal

of Archaeological MEthod and Theory, vol. 24, no 3, pp-852-885

Learning outcomes: (in Polish)

K_W01; K_W02; K_W03 K_W05; K_W06; K_W08; K_W09;K_W12

K_U01; K_U03; K_U09; K_U10; K_U15; K_U17

K_K01;K_K02, K_K03; K_K05; K_K07; K_K08 K_K10; K_K11; K_K12

Student studiów licencjackich dzięki uczestnictwu w zajęciach ma

podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz o

jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Zna podstawowe pojęcia i

terminologię stosowaną w archeologii oraz ma uporządkowaną podstawową

wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię nauk

humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w zakresie potrzebny

w badaniach archeologicznych. Ma podstawową wiedzę o głównych

kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie

archeologii, a także ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z

innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi z obszaru nauk

humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych. Ma podstawową

wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych

osiągnięciach w zakresie archeologii oraz zna i rozumie podstawowe metody

analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych

tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii. Posiada pogłębioną

wiedzę pozwalającą na przeprowadzenie krytyki, analizy i interpretacji

różnorodnych źródeł w badaniach historycznych.

Student studiów licencjackich po uczestnictwie w zajęciach potrafi

wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o

źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i

mediów elektronicznych. Posiada podstawowe umiejętności badawcze,

obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i

narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na

rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii. Potrafi posługiwać się

podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi

dla archeologii. Analizuje, interpretuje i prezentuje zebrane informacje w

przejrzystej, usystematyzowanej i przemyślanej formie, a także przytacza

aktualne tezy badawcze, formułuje wnioski i dobiera strategie

argumentacyjne na poziomie elementarnym oraz konstruuje argumenty i

kontrargumenty.

Student studiów licencjackich dzięki uczestnictwu w zajęciach posiada

umiejętność przygotowania prac pisemnych w jęz. polskim i jęz. obcym,

dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych materiałów

źródłowych pradziejowych i historycznych. Zna zakres posiadanej przez siebie

wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania

się i rozwoju zawodowego. Potrafi współdziałać i pracować w zespole,

przyjmując w nim różne role. Ma świadomość znaczenia dziedzictwa

kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych,

społecznych i kulturowych od czasów pradziejowych do współczesności;

K_K05, a także ma świadomość niepowtarzalnej wartości nieodnawialnych

źródeł archeologicznych w odtwarzaniu przeszłości człowieka. Ma

świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i

rozumie problemy związane z interpretacją źródeł archeologicznych i

historycznych. Jest świadomy wieloaspektowości interpretacji oraz uznaje i

szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem

narodowym i kulturowym. Student ma świadomość kompleksowej natury

kultury i jej złożoności, rozumie potrzebę analizy rozmaitych kategorii źródeł

dla odtworzenia przeszłości człowieka.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywne uczestnictwo w zajęciach, zaliczenie końcowe

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Julia Chyla, Piotr Makowski, Marek Truszkowski
Group instructors: Julia Chyla, Piotr Makowski, Marek Truszkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Piotr Makowski, Marek Truszkowski
Group instructors: Piotr Makowski, Marek Truszkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Julia Chyla, Piotr Makowski, Marek Truszkowski
Group instructors: Julia Chyla, Piotr Makowski, Marek Truszkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)