University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Archeologia - spojrzenie z ukosa. Kino, literatura i filozofia w duskursie archeologicznym

General data

Course ID: 2800-DOGHUM-AR
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Archeologia - spojrzenie z ukosa. Kino, literatura i filozofia w duskursie archeologicznym
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: (in Polish) Przedmioty ogólnohumanistyczne dla II roku studiów II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

supplementary

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z licznymi obszarami zakotwiczeń archeologii w filozofii, przy równoczesnym uporządkowaniu archeologii między dwoma filarami myślenia: procesualnym i postprocesualnym. Prezentacja ta nie odbywa się jednak wprost, lecz polega na stosowaniu analogii i perspektyw utworzonych na bazie łączenia filozofii, filmu i literatury w specjalne figury retoryczne.

Full description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie uczestników z licznymi obszarami zakotwiczeń archeologii w filozofii. Poruszane będą zagadnienia takie jak demarkacja, czyli oddzielania nauki od innych metod poznania, matematyzacja i algorytmizacja nauki, problematyka racjonalizacji, interpretacja hermeneutyczna i wiele innych. Jednym z wybijających się akcentów będzie problem sztucznej inteligencji, dzięki któremu będziemy wizualizować sobie zagadnienie naukowego (scjentystycznego) podejścia w archeologii. Naszej refleksji zostaną poddane dwa podstawowe nurty myślenia archeologicznego, tj. nurt procesualny i postprocesualny, a jednym ze sposobów ich prezentacji i opisu będą analogie i perspektywy utworzone na bazie łączenia filozofii, filmu i literatury w specjalne figury retoryczne. Dodatkowo studenci zapoznają się z historią kształtowania się podstawowych nurtów myślenia archeologicznego i sposobów interpretowania przeszłości.

Bibliography:

Binford, Lewis R. 1962: Archaeology as Anthropology. American Antiquity Volume 28: 217-225.

Bintliff, John 1993: Why Indiana Jones is Smarter Than the Post-Processualists. Norwegian Archaeological ReviewVol. 26, No. 2: 99.

Bostrom, Nick 2003: Are You Living In a Computer Simulation? Philosophical Quarterly Vol. 53: 243-255.

Cornelius Holtorf and Håkan Karlsson (eds) 2000: Philosophy and Archaeological Practice. Perspectives for the 21st Century. Göteborg: Bricoleur Press.

Dick, Philip K. 1974: The Man in the High Castle. Mariner Books.

Dzbyński, Aleksander 2019: Cinematosophical Introduction to the Theory of Archaeology: Understanding Archaeology Through Cinema, Philosophy, Literature and some Incongruous Extremes. Vernon Press.

Gosden, Christopher 1994: Social Being and Time. Blackwell.

Hodder, Ian 1995: Theory and Practice in Archaeology. Routledge.

Hodder, Ian 2012: Entangled. An Archaeology of the Relationships between Humans and Things. Wiley-Blackwell.

Trigger, Bruce G. 1994: A History of Archaeological Thought. Cambridge University Press.

Learning outcomes: (in Polish)

student zdobędzie podstawową i pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01). Będzie w stanie uporządkować swoją wiedzę o archeologii i jej metodach badawczych, obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, terminologię, teorie i metodologię (K_W04). Będzie rozumiał złożone zależności między osiągnięciami nauk ścisłych a humanistycznych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii (K_W10).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Aleksander Dzbyński
Group instructors: Aleksander Dzbyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Aleksander Dzbyński
Group instructors: Aleksander Dzbyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)