University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Marketing and management for archaeologists

General data

Course ID: 2800-DOMARK
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Marketing and management for archaeologists
Name in Polish: Marketing i zarządzanie dla archeologów
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: (in Polish) Zajęcia obowiązkowe dla I roku studiów II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z zasadami i praktykami zarządzania dziedzictwem archeologicznym, zarówno w wymiarze lokalnym, jak i globalnym. Przedstawione zostaną koncepcje interdyscyplinarnego podejścia do dziedzictwa archeologicznego, łączące perspektywy z dziedzin taki jak historia, antropologia kulturowa, ekonomia, studia środowiskowe, prawo, itp. Studenci zapoznają się z międzynarodowymi i krajowymi przepisami oraz politykami dotyczącymi dziedzictwa archeologicznego. W trakcie kursu zaprezentowane zostaną możliwe zagrożenia dla dziedzictwa archeologicznego i kulturowego (rozwój obszarów miejskich, rolnictwo przemysłowe, działalność górnicza, grabieże, erozja, zmiana klimatyczna lub niezrównoważona liczba odwiedzających), a także wskazane możliwe sposoby uniknięcia lub zminimalizowania wpływu tych działań. Uczestnicy zajęć zapoznają się z wybranymi teoretycznymi, praktycznymi i etycznymi zagadnieniami z zakresu promocji, popularyzacji i komercjalizacji dziedzictwa archeologicznego w kontekście społecznej roli i odpowiedzialności archeologów.

Istotną częścią zajęć będzie zaprezentowanie zróżnicowanych możliwości działania absolwentów archeologii na polach marketingu archeologicznego i zarządzania dziedzictwem kulturowym oraz przedstawienie spektrum potencjalnych ścieżek rozwoju zawodowego i osobistego archeologa. W ramach zajęć odbywać się będą spotkania z ekspertami, podczas których prezentowane będą różne metody praktycznej realizacji najnowszych trendów w zarządzaniu dziedzictwem oraz indywidualną ścieżką rozwoju w archeologii.

Kurs będzie miały także aspekt warsztatowy polegający na realizacji przez uczestników projektu związanego z zagadnieniami poruszanymi w trakcie zajęć.


Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

1. Marketing i zarządzanie dziedzictwem archeologicznym: wprowadzenie, definicje i podstawy prawne oraz marketingowe

2. Marketing i zarządzanie dziedzictwem archeologicznym: teorie i możliwości

3. Podstawy przedsiębiorczości: od pomysłu do realizacji

4. Zarządzanie dziedzictwem archeologicznym: dokumentacja, ochrona, zabezpieczenie i konserwacja

5. Zagrożenia dla dziedzictwa archeologicznego: wczoraj, dziś i jutro

6. Zarządzanie niematerialnym dziedzictwem archeologicznym. Cyfrowe dziedzictwo

7. Marketing muzealny i zarządzanie zasobami muzealnymi

8. Promocja dziedzictwa archeologicznego.

9. Dziedzictwo archeologiczne jako produkt i marka

10. Sponsoring dziedzictwa archeologicznego

11. Wybrane aspekty turystyki archeologicznej (zarządzanie, produkt, typy turystyki, grupy odbiorców, promocja)

12. Projekt ochrony, zarządzania i udostępniania wybranych zasobów dziedzictwa archeologicznego

Full description: (in Polish)

1. Marketing i zarządzanie dziedzictwem archeologicznym: wprowadzenie, definicje i podstawy prawne oraz marketingowe

2. Dziedzictwo archeologiczne a społeczeństwo: relacje i wzajemne oczekiwania

3. Marketing i zarządzanie dziedzictwem archeologicznym: teorie i możliwości

4. Podstawy przedsiębiorczości: od pomysłu do realizacji

5. Zarządzanie dziedzictwem archeologicznym: dokumentacja, ochrona, zabezpieczenie i konserwacja

6. Zagrożenia dla dziedzictwa archeologicznego: wczoraj, dziś i jutro

7. Zarządzanie niematerialnym dziedzictwem archeologicznym. Cyfrowe dziedzictwo

8. Marketing muzealny i zarządzanie zasobami muzealnymi

9. Promocja i popularyzacja dziedzictwa archeologicznego. Edukacja archeologiczna

10. Dziedzictwo archeologiczne jako produkt i marka

11. Sponsoring dziedzictwa archeologicznego

12. Komercjalizacja nauk humanistycznych. Rola podmiotów pozarządowych i prywatnych w marketingu i zarządzaniu dziedzictwem archeologicznym

13. Ścieżki rozwoju absolwenta archeologii. Zarządzanie karierą i wizerunkiem w archeologii.

14. Wybrane aspekty turystyki archeologicznej (zarządzanie, produkt, typy turystyki, grupy odbiorców, promocja)

15. Projekt ochrony, zarządzania i udostępniania wybranych zasobów dziedzictwa archeologicznego

Bibliography: (in Polish)

1. Ashworth G., Planowanie dziedzictwa, Kraków 2015

2. Burduk-Jagielska A. (red.), Mechanizmy prawne zarządzania dziedzictwem kultury, Gdańsk-Warszawa 2016

3. Carman J., Archaeology and heritage: An introduction, London-New York 2002

4. Chowaniec R., Dziedzictwo archeologiczne w Polsce. Metody edukacji i popularyzacji, Warszawa 2010

5. Chowaniec R., Więckowski W. (red.), Archaeological Heritage: Methods of Education and Popularization, BAR International Series 2443, Oxford 2012 (wybrane teksty)

6. Dziedzictwo we współczesnym świecie, red. A. Marciniak, M. Pawleta, K. Kajda, Poznań 2018 (wybrane teksty)

7. Hall C. M., Baird T., James M., Ram Y., Climate change and cultural heritage: conservation and heritage tourism in the Anthropocene, „Journal of Heritage Tourism” 2016, nr 11:1, s. 10-24.

8. Gaweł Ł., Pokojska W., Pudełko A. (red.), Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym, Kraków 2016

9. International Journal of Heritage Studies

10. Murzyn-Kupisz M., Dziedzictwo kulturowe a rozwój lokalny, Kraków 2012

11. Museum Marketing. Competing in the Global Marketplace, red. R. Rentschler, A.–M. Hede, Oxford 2007.

12. Smith L., Uses of Heritage, New York 2006

13. Tabaczyński S., Marciniak A., Cyngot D., Zalewska A. (red.), Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań 2002 (wybrane teksty)

14. Timothy D. J., Nyaupane G. P. (red.), Cultural Heritage and Tourism in the Developing World: A Regional Perspective, London 2009

15. Tomaszewski A., Ku nowej filozofii dziedzictwa, Kraków 2012

16. Banasiak P., Freygant-Dzieruk M., Stawarz N., Wielocha E. (red.), Forum archeologii publicznej. Popularyzacja i edukacja archeologiczna, Łodź-Toruń 2020 (wybrane teksty).

17. Zdziebłowski Sz. (red.), Cyfrowy Archeolog. Podręcznik promocji archeologii w nowych mediach, Poznań 2014.

18. Gancarski J. (red.), Skanseny archeologiczne i archeologia eksperymentalna, Krosno 2012 (wybrane teksty).

19. Pawleta M., Archeologia odpowiedzialna społeczna. Działania z zakresu public i community archaeology w Polsce, Folia Praehistorica Posnaniensia, 2020, XXV, 169-170.

20. Kajda K., Pawleta M., Marciniak A., Archeologia, dziedzictwo archeologiczne i ich społeczne znaczenie w oczach współczesnych Polaków, Folia Praehistorica Posnaniensia, 2017, XXII, 71-84.

21. Krueger M., Śródziemnomorska turystyka archeologiczna – między ekskluzywnością a masowością, Turystyka Kulturowa, 2012, 5, 5-21.

22. Czopek S., Górski J. (red.), Między nauką a popularyzacją. Muzea i parki archeologiczne, Kraków 2016 (wybrane teksty)

23. Chowaniec R., Archaeology for everyone: presenting archaeological heritage to the public in Poland, Warszawa 2017.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

• ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społeczno-kulturowej przeszłości człowieka i potrafi zastosować podstawowe zasady marketingu i zarządzania dziedzictwem archeologicznym; K_W01

• ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury zajmujących się dziedzictwem archeologicznym; K_W07

• rozumie złożone zależności między archeologią a innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi z obszaru nauk ścisłych i ekonomicznych; K_W10

• zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i badań archeologicznych; K_W16

• zna i rozumie podstawowe definicje i koncepcje marketingu i zarządzania dziedzictwem archeologicznym; K_W16

• zna zasady funkcjonowania prywatnych firm archeologicznych, muzeów oraz struktur

konserwatorskich i instytucji ochrony dziedzictwa archeologicznego; K_W18

• ma wiedzę o zasadach i możliwościach zdobywania funduszy na badania naukowe, prace archeologiczne, na stanowiska archeologiczne, muzea; K_W19 Umiejętności

• potrafi wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje dotyczące pozyskiwania środków i przygotowywania projektów badawczych; K_U01

• uzyskuje umiejętności związane z marketingiem i zarządzaniem dziedzictwem archeologicznym; K_U03

• umie identyfikować zagrożenia zasobów dziedzictwa archeologicznego; K_U04

• potrafi wyjaśnić różnym interesariuszom zagadnienia związane z dziedzictwem archeologiczny; K_U10

• potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym; K_U15

• potrafi stworzyć projekt ochrony i zarządzania wybranym stanowiskiem archeologiczny; K_U17

• umie zaplanować pracę nad projektem, w muzeum lub na stanowisku archeologicznym; K_U20

• wie jak poszerzać swoją wiedzę i doskonalić swoje umiejętności zawodowe poza uczelnią; K_U21

Kompetencje

• jest gotów do oceny dziedzictwa kulturowego ludzkości i jego wagi dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów pradziejowych do współczesności; K_K03

• jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego ludzkości i wie jak zarządzać tym dziedzictwem; K_K06

• ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego; K_K07

• jest gotów do inicjowania współpracy ze społeczeństwem; K_K08

• umie tworzyć projekty upowszechniające wiedzę o dziedzictwie archeologicznym w społeczeństwie i jest gotów do podejmowania inicjatyw mających na celu promocję, upowszechnianie i ochronę dziedzictwa kulturowego; K_K09

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę; forma zaliczenia: przygotowanie i realizacja wybranych zadań w ramach projektu grupowego

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Paweł Dziechciarz
Group instructors: Paweł Dziechciarz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Paweł Dziechciarz
Group instructors: Paweł Dziechciarz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)