University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Dolina Nilu po faraonach. Wybrane aspekty kultur Egiptu i Nubii od III w. p.n.e do XV w. p.n.e

General data

Course ID: 2800-DPNILFA
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Dolina Nilu po faraonach. Wybrane aspekty kultur Egiptu i Nubii od III w. p.n.e do XV w. p.n.e
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

proseminars

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia polegają na ćwiczeniu praktycznych umiejętności koniecznych w pracy

naukowej. Uczestnicy opracowują wybrane tematy w formie pracy licencjackiej bądź

pracy rocznej.

Zakres tematyczny obejmuje archeologię, epigrafikę i papirologię w Egipcie i Nubii po

epoce faraońskiej.

Full description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą tematyki z zakresu archeologii, epigrafiki i papirologii w Dolinie Nilu po

epoce faraońskiej. Obejmuje okres grecko-rzymski w Egipcie, meroicki w Nubii oraz

średniowiecze w Dolinie Nilu.

W ciągu roku uczestnicy będą omawiać podejście metodologiczne do pisania pracy

licencjackiej i przedstawiać postępy swoich prac w formie prezentacji.

Omawiane będą po kolei: okres, którego dotyczyć będzie praca, wybrana literatura,

konspekt, poszczególne zagadnienia bądź rozdziały i wreszcie podsumowanie oraz

całość pracy.

Uczestnicy poznają przydatne narzędzia przy pisaniu prac naukowych, w szczególności

łączące wykorzystywanie źródeł tekstowych i archeologicznych.

Bibliography: (in Polish)

Zależna od wyboru indywidualnego.

Learning outcomes: (in Polish)

- student zna podstawową terminologię związaną z archeologią, historią i kulturą

piśmienną Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej;

- student ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę w zakresie metodologii i terminologii

dotyczących badań nad kulturą Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i

średniowiecznej;

- student posiada podstawową wiedzę o rozwoju archeologii, historii i kultury

piśmiennej Egiptu i Nubii oraz najnowszych odkryciach na terenie Egiptu i północnego

Sudanu;

- student rozumie podstawowe metody analizy i odtwarzania Egiptu post- faraońskiego

oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej na podstawie źródeł archeologicznych i

tekstowych;

- student potrafi zanalizować i zinterpretować na poziomie podstawowym informacje z

publikacji dotyczących kultur Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i

średniowiecznej;

- student potrafi wykorzystać i analizować informacje o źródłach archeologicznych i

tekstowych wykorzystując w tym celu wiadomości z literatury naukowej Egiptu post-

faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej;

- student potrafi ocenić i stosować pojęcia z zakresu archeologii, historii i kultury

piśmiennej Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej

przy wykorzystaniu różnych źródeł;

- student potrafi samodzielnie interpretować źródła archeologiczne i tekstowe

wykorzystując odpowiednie metody badawcze, które następnie potrafi przedstawić;

- student potrafi samodzielnie zdobyć informacje i rozwijać warsztat badawczy pod

kierunkiem opiekuna naukowego;

- student potrafi zastosować podstawowe pojęcia dotyczące kultur Egiptu post-

faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej;

- student umie sklasyfikować i dokumentować źródła tekstowe i wytwory kultury

materialnej Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej;

- student potrafi analizować i klasyfikować źródła archeologiczne i tekstowe w

zakresie archeologii Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i

średniowiecznej;

- student potrafi na podstawie znalezisk archeologicznych i tekstowych oraz literatury

tematu scharakteryzować kulturę, w której dany zabytek został wytworzony i

użytkowany;

- student zna najnowsze teorie, na podstawie których wyciąga własne wnioski, które

na poziomie elementarnym potrafi udowodnić;

- student potrafi komunikować się z odpowiednimi specjalistami w języku polskim i

obcym w zakresie archeologii, historii i kultury piśmiennej Egiptu post- faraońskiego

oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej;

- student potrafi przygotować pracę pisemną w języku polskim i obcym wykorzystując

odpowiednie materiały źródłowe dotyczące kultur Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii

późno-antycznej i średniowiecznej;

- student potrafi przygotować dłuższą wypowiedź ustną dotyczącą zagadnień

związanych z kulturą Egiptu post- faraońskiego orazNubii późno-antycznej i

średniowiecznej;

- student potrafi wprowadzać własne pomysły badawcze;

- student ma świadomość, że jego praca badawcza opiera się na etyce zawodowej

przejawiającej się w rzetelności i uczciwości w podejmowanych działaniach, zgodnie z

prawem polskim i tym obowiązującym na terenie Egiptu i Sudanu.

- student rozumie wartość źródeł archeologicznych i tekstowych, przez analizę których

może odtworzyć warunki życia w Egiptu post- faraońskiego ioraz Nubii późno-

antycznej i średniowiecznej;

- student ma pełną świadomość dziedzictwa kulturowego Egiptu i Sudanu;

- student ma świadomość problemów związanych z interpretacją zabytków

archeologicznych i źródeł tekstowych przynależnych do kultur Egiptu post-

faraońskiego i Nubii późno-antycznej i średniowiecznej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Lista obecności (dopuszczalna jedna nieobecność w semestrze), oceny kolejnych

referatów, praca licencjacka.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
First cycle diploma seminar, 60 hours, 15 places more information
Coordinators: Grzegorz Ochała, Dobrochna Zielińska
Group instructors: Grzegorz Ochała, Dobrochna Zielińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
First cycle diploma seminar, 60 hours, 15 places more information
Coordinators: Grzegorz Ochała, Dobrochna Zielińska
Group instructors: Grzegorz Ochała, Dobrochna Zielińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)