Christianity in the Nile Valley. A cultural context
General data
Course ID: | 2800-DWSZ-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | Christianity in the Nile Valley. A cultural context |
Name in Polish: | Chrześcijaństwo w Dolinie Nilu: kontekst kulturowy |
Organizational unit: | Faculty of Archeology |
Course groups: |
General university courses |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia będą dotyczyć rozwoju chrześcijaństwa i jego różnych aspektów w Dolinie Nilu w trzech okresach chronologicznych od II/III do XIV wieku. Skoncentruje się głównie na różnorodnych przejawach chrześcijaństwa, które zostaną umieszczone w kontekście historycznym i kulturowym, co pomoże zrozumieć formy kultu i zwyczaje chrześcijaństwa w tym regionie. Dyskusja będzie oparta głównie na analizie materiału archeologicznego. Będą to obiekty architektury, detale dekoracji architektonicznej, malarstwo ścienne, drobne obiekty rzemiosła artystycznego, przedmioty użytku codziennego etc. |
Full description: |
(in Polish) description: Egipt jest jednym z pierwszych miejsc, w których od ok II w. rozwijało się Chrześcijaństwo, a zwłaszcza ruch monastyczny. Historię Chrześcijaństwa w tym regionie można zaobserwować w toku zmian w historii politycznej i przemian kulturowych. Na południe od Egiptu sąsiednia Nubia przyjęła wiarę chrześcijańską znacznie później, bo w połowie VI wieku. Jego kultura chrześcijańska dawniej uważana była za część studiów koptyjskich. Niemniej jednak wiele aspektów chrześcijańskiej kultury nubijskiej wykazuje z jednej strony cechy rdzennej tradycji, z drugiej zaś zależność od wzorców bizantyjskich. Podczas kursu omawiane będą zarówno podobieństwa, jak i indywidualne aspektach tych dwóch części Doliny Nilu. Podczas kursu poruszone zostaną następujące tematy: Chrześcijaństwo w Egipcie, początki (do 451). Klimat intelektualny Aleksandrii. Teologia wczesnochrześcijańska: Klemens, Orygenes, Atanazy. Skutki edyktu mediolańskiego: ekspansja społeczności chrześcijańskiej, rosnące prześladowania Żydów i pogan, zniszczenie Serapeum za Teofila, lincz Hypatii za Cyryla. Powstanie ruchu monastycznego: charakter wielopostaciowy, ruch kotwiczący, semi-cenobitizm i cenobitizm. Wpływ na społeczeństwo: udział mnichów w zamieszkach w Aleksandrii, z drugiej strony pokojowi pustelnicy pustynni, gospodarcza rola społeczności Pachomian w Górnym Egipcie. Wczesnochrześcijańska kultura materialna Egiptu: kontynuacja a zmiana. Sobór w Chalcedonie: konforntacja z Konstantynopolem. Rozwój egipskiej hierarchii kocielnej w VI wieku. Melkici i anty-chalcedończycy. Powstanie wielkich wspólnot monastycznych: Sketis, Sakkara, Bawit, Sohag. Włączenie klasztorów i pustelników w strukturę kościelną Chrystianizacja królestw Nubijskich: Nobadii, Makurii i Alwy. Ecyzja polityczna? Kultura materialna: dziedzictw Meroickie versus inspiracje bizantyjskie. Podbój arabski: Kościół Koptyjski pod panowaniem Islamu, arabizacja społeczeństwa. CO rozumiemy przez termin ”koptyjski”? Koptyjska kultura materialna: kościół jako architektoniczne tło dla liturgii, malowideł ściennych i ikon. Dekoracja kościołów Nubijskich: program ikonograficzny I styl. Królestwo Makurii i jego koncepcja władzy widziane w sztuce. Egipt i Nubia pod wpływami orientu. Chrześcijaństwo w Egipcie w czasach nowożytnych i chrześcijańskie dziedzictwo Sudanu. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura będzie podawana w trakcie zajęć |
Learning outcomes: |
(in Polish) - Student zna podstawową terminologię związaną z kulturą chrześcijańską w Dolinie Nilu (K_W02) - Student zna wybrane obiekty sztuki z Egiptu i Nubii jako kulturowe tło zjawisk zachodzących w omawianym okresie (K_U01) - Student zna podstawowe fakty z dziejów Egiptu i Nubii omawianego okresu (K_W04; W05) - Student zna najnowsze odkrycia i teorie związane z historią chrześcijaństwa w Dolinie Nilu (K_W08) - Student potrafi sygnalizować różne zagadnienia i ich interpretacje dotyczące chrześcijaństwa w Dolinie Nilu (K_ U02) - Student potrafi interpretować przykłady sztuki w kontekście wydarzeń historycznych i społecznych mających miejsce w momencie powstania dzieła (K_U03) - Student ma świadomość znaczenia różnych aspektów chrześcijaństwa w Dolinie Nilu jako wkładu w poznanie i lepsze zrozumienie historii tego okresu oraz światowego dziedzictwa kulturowego (K_K02; K03; 05;) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny. |
Copyright by University of Warsaw.