University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Christianity in the Nile Valley. A cultural context

General data

Course ID: 2800-DWSZ-OG
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Christianity in the Nile Valley. A cultural context
Name in Polish: Chrześcijaństwo w Dolinie Nilu: kontekst kulturowy
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: General university courses
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia będą dotyczyć rozwoju chrześcijaństwa i jego różnych aspektów w

Dolinie Nilu w trzech okresach chronologicznych od II/III do XIV wieku.

Skoncentruje się głównie na różnorodnych przejawach chrześcijaństwa,

które zostaną umieszczone w kontekście historycznym i kulturowym, co

pomoże zrozumieć formy kultu i zwyczaje chrześcijaństwa w tym regionie.

Dyskusja będzie oparta głównie na analizie materiału archeologicznego.

Będą to obiekty architektury, detale dekoracji architektonicznej, malarstwo

ścienne, drobne obiekty rzemiosła artystycznego, przedmioty użytku

codziennego etc.

Full description: (in Polish)

description:

Egipt jest jednym z pierwszych miejsc, w których od ok II w. rozwijało się

Chrześcijaństwo, a zwłaszcza ruch monastyczny. Historię Chrześcijaństwa w

tym regionie można zaobserwować w toku zmian w historii politycznej i

przemian kulturowych. Na południe od Egiptu sąsiednia Nubia przyjęła wiarę

chrześcijańską znacznie później, bo w połowie VI wieku. Jego kultura

chrześcijańska dawniej uważana była za część studiów koptyjskich. Niemniej

jednak wiele aspektów chrześcijańskiej kultury nubijskiej wykazuje z jednej

strony cechy rdzennej tradycji, z drugiej zaś zależność od wzorców

bizantyjskich. Podczas kursu omawiane będą zarówno podobieństwa, jak i

indywidualne aspektach tych dwóch części Doliny Nilu.

Podczas kursu poruszone zostaną następujące tematy:

 Chrześcijaństwo w Egipcie, początki (do 451). Klimat intelektualny

Aleksandrii. Teologia wczesnochrześcijańska: Klemens, Orygenes,

Atanazy.

 Skutki edyktu mediolańskiego: ekspansja społeczności chrześcijańskiej,

rosnące prześladowania Żydów i pogan, zniszczenie Serapeum za Teofila,

lincz Hypatii za Cyryla.

 Powstanie ruchu monastycznego: charakter wielopostaciowy, ruch

kotwiczący, semi-cenobitizm i cenobitizm. Wpływ na społeczeństwo:

udział mnichów w zamieszkach w Aleksandrii, z drugiej strony pokojowi

pustelnicy pustynni, gospodarcza rola społeczności Pachomian w Górnym

Egipcie.

 Wczesnochrześcijańska kultura materialna Egiptu: kontynuacja a zmiana.

 Sobór w Chalcedonie: konforntacja z Konstantynopolem. Rozwój egipskiej

hierarchii kocielnej w VI wieku. Melkici i anty-chalcedończycy. Powstanie

wielkich wspólnot monastycznych: Sketis, Sakkara, Bawit, Sohag. Włączenie

klasztorów i pustelników w strukturę kościelną

 Chrystianizacja królestw Nubijskich: Nobadii, Makurii i Alwy. Ecyzja

polityczna? Kultura materialna: dziedzictw Meroickie versus inspiracje

bizantyjskie.

 Podbój arabski: Kościół Koptyjski pod panowaniem Islamu, arabizacja

społeczeństwa. CO rozumiemy przez termin ”koptyjski”?

 Koptyjska kultura materialna: kościół jako architektoniczne tło dla liturgii,

malowideł ściennych i ikon.

 Dekoracja kościołów Nubijskich: program ikonograficzny I styl.

 Królestwo Makurii i jego koncepcja władzy widziane w sztuce.

 Egipt i Nubia pod wpływami orientu.

 Chrześcijaństwo w Egipcie w czasach nowożytnych i chrześcijańskie

dziedzictwo Sudanu.

Bibliography: (in Polish)

Literatura będzie podawana w trakcie zajęć

Learning outcomes: (in Polish)

- Student zna podstawową terminologię związaną z kulturą chrześcijańską w

Dolinie Nilu (K_W02)

- Student zna wybrane obiekty sztuki z Egiptu i Nubii jako kulturowe tło

zjawisk zachodzących w omawianym okresie (K_U01)

- Student zna podstawowe fakty z dziejów Egiptu i Nubii omawianego okresu

(K_W04; W05)

- Student zna najnowsze odkrycia i teorie związane z historią chrześcijaństwa

w Dolinie Nilu (K_W08)

- Student potrafi sygnalizować różne zagadnienia i ich interpretacje

dotyczące chrześcijaństwa w Dolinie Nilu (K_ U02)

- Student potrafi interpretować przykłady sztuki w kontekście wydarzeń

historycznych i społecznych mających miejsce w momencie powstania dzieła

(K_U03)

- Student ma świadomość znaczenia różnych aspektów chrześcijaństwa w

Dolinie Nilu jako wkładu w poznanie i lepsze zrozumienie historii tego okresu

oraz światowego dziedzictwa kulturowego (K_K02; K03; 05;)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)