Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia terenowe - powierzchniowe - magister

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-POW-MGR
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia terenowe - powierzchniowe - magister
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w terenie

Skrócony opis:

Celem ćwiczeń powierzchniowych prowadzonych w ramach studiów magisterskich jest praktyczne opanowanie metod i technik prospekcji terenowej: lokalizacji stanowisk, wstępnych pomiarów stanowiska, identyfikacji materiału archeologicznego znajdującego się na po-wierzchni, dokumentacji stanowiska etc.

Pełny opis:

Ćwiczenia powierzchniowe w formie prospekcji terenowej na studiach magisterskich złożone są z dwóch komponentów. Pierwszym z nich jest element teoretyczny - studenci zapoznają się z prawnymi aspektami organizacji badań powierzchniowych, poznają proces przygotowywania wniosków do instytucji konserwatorskich, a także z procesem integracji tego typu badań w badaniach własnych (stawianie konkretnych hipotez badawczych możliwych do weryfikacji dzięki wynikom badań powierzchniowych, itp.). Drugim jest aspekt praktyczny - znając podstawy dokumentacji archeologicznej wyników badań powierzchniowych, studenci ćwiczą praktyczne opanowanie metod i technik prospekcji terenowej, głównie lokalizację stanowisk, rekonstrukcję ich zasięgu i ewentualnej planigrafii, przeprowadzają podstawowe pomiary i dokumentują materiał archeologiczny, pogłębiając umiejętność jego identyfikacji pod względem kulturowym i chronologicznym. W ramach poszczególnych projektów badawczych może być im również powierzone samodzielne prowadzenie prospekcji terenowej na wybranym terenie. W zależności od miejsca realizacji ćwiczeń poszczególne elementy zarówno komponentu teoretycznego jak i praktycznego mogą ulegać niewielkim modyfikacjom celem uzyskania wskazanych efektów uczenia się.

Literatura:

Konopka M. 1979. Instrukcja wypełniania karty ewidencji stanowiska archeologicznego. Warszawa.

Konopka M. 1981. Instrukcja wypełniania karty ewidencyjnej stanowiska archeologicznego. [w:] M. Gradowski (red.), Metody ewidencji zabytków (= Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków. Seria B, t. LXVII), Warszawa, 53−60.

Konopka M. 1984. Instrukcja ewidencji stanowisk archeologicznych metodą badań powierzchniowych (Archeologiczne Zdjęcie Polski). Warszawa.

Mazurowski R. 1980. Metodyka archeologicznych badań powierzchniowych. Warszawa-Poznań.

Mazurowski R. O. 2013. Leksykon pojęć i problemów archeologii polowej. Poznań.

Oniszczuk A., Misiuk Z., Makowska A., Wrzosek J., Sekuła A. 2020, Standardy prowadzenia badań archeologicznych. Cz. 1 Badania nieinwazyjne lądowe. Załącznik do pisma Generalnego Konserwatora Zabytków z dnia 8 stycznia 2020 r. - Dostępny na stronie NID: https://www.nid.pl/pl

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia:

K_W05; K_W06; K_W09; K_W20

K_U03; K_U06; K_U07; K_U14; K_U15; K_U16; K_U17: K_U19;

K_K01; K_K03; K_K05; K_K07; K_K08; K_K14; K_K15

Student studiów magisterskich podczas ćwiczeń po-wierzchniowych powtarza i utrwala wiedzę dotyczącą prac naukowo-technicznych w trakcie terenowych badań powierzchniowych, ze szczególnym uwzględnieniem metodyki Archeologicznego Zdjęcia Polski. W szczególności stosuje uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu metod oraz technik dokumentacji źródeł archeologicznych w oparciu o szczegółową, specjalistyczną znajomość wybranych okresów historycznych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii. Zna zasady bezpieczeństwa i higieny obowiązujące podczas prospekcji terenowej.

Student studiów magisterskich podczas ćwiczeń powierzchniowych potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badań terenowych. Umie kierować pracami zespołu, zaplanować i organizować pracę w zakresie archeologicznych badań terenowych, samodzielnie podejmując i inicjując zadania badawcze w zakresie badań powierzchniowych. Potrafi pracować w zespole oraz współdziałać ze specjalistami w ramach zespołów interdyscyplinarnych. Potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego. Potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów w celu wykrywania złożonych zależności między nimi a dawnymi procesami kulturowymi, w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym. Stosuje w praktyce zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w działalności archeologicznej i dbać o ich przestrzeganie w pracach zespołowych.

Student studiów magisterskich po zakończeniu ćwiczeń powierzchniowych jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świa-domy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów. Jest przygotowany do oceny znaczenia i wartości rozmaitych rodzajów znalezisk archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka. Jest przygotowany do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzial-ności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych. Student jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka. Student jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa. Student jest przygotowany do przestrzega-nia zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Julia Chyla, Adam Cieśliński, Piotr Makowski, Sławomir Wadyl, Marcin Wagner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Vadzim Beliavets, Marcin Białowarczuk, Artur Brzóska, Sylwia Domaradzka, Katarzyna Pyżewicz, Andrzej Szela, Paweł Szymański, Sławomir Wadyl, Marcin Wagner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)