University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Badania archeozoologiczne w teorii i praktyce

General data

Course ID: 2800-ZMBADAR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Badania archeozoologiczne w teorii i praktyce
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: (in Polish) Wykłady monograficzne dla studiów zaocznych
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

elective monographs

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone są prezentacji różnych kategorii źródeł archeozoologicznych i możliwości ich wykorzystania do odtwarzanie relacji człowiek-zwierzęta w przeszłości.

Full description: (in Polish)

Podstawowym celem zajęć jest prezentacja różnych kategorii źródeł archeozoologicznych pozyskiwanych podczas badań wykopaliskowych na stanowiskach archeologicznych oraz pokazania możliwości badawczych szczątków zwierzęcych. Studenci zapoznają się zarówno z metodami eksploracji materiałów kostnych, ich dokumentacją oraz możliwościami analizy. Podczas zajęć omówione zostaną metody badań archeozoologicznych, w tym rozkład gatunkowy i anatomiczny szczątków, metody oceny ilościowej, ocena wieku i płci zwierząt, badania osteometryczne oraz badania tafonomiczne i traseologiczne kości zwierzęcych. Ukazane zostaną możliwości badań archeozoologicznych w

odtwarzaniu życia dawnych społeczności, ich diety, warunków środowiska naturalnego, prowadzonej gospodarki i znaczenia zwierząt w sferze wierzeniowej.

Bibliography: (in Polish)

Bocheński Z., Lasota-Moskalewska A., Bocheński Z., Tomek, T., 2000,

Podstawy archeozoologii. Ptaki, Warszawa.

Chaplin E.R., 1971, The study of animal bones from archaeological sites,

London-New York.

Dincauze F. D., 2003, Environmental Archaeology, Cambridge.

Lasota-Moskalewska A., 2008, Archeozoologia. Ssaki, Warszawa.

Lityńska-Zając M., Wasylikowa K., 2005, Przewodnik do badań

archeobotanicznych, Sorus, Poznań, (wybrane rozdziały).

Lyman R.L, 1994, Vertebrate taphonomy, Cambridge.

Rietz E.J., Wing E.S., 1999, Zooarcheology, Cambridge.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Student zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w badaniach

archeozoologicznych (KW02)

Student ma podstawową wiedzę w zakresie analizy, opisu i interpretacji źródeł

archeozoologicznych (KW03)

Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną dotyczącą zwierzęcych szczątków

kostnych (KW04)

Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami

i dyscyplinami naukowymi z obszaru nauk humanistycznych i przyrodniczych

(KW06)

Student rozumie związek między osiągnięciami archeozoologii a możliwościami jej

wykorzystania w archeologii (KW07)

Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji

zawartych w publikacjach naukowych (KW13)

Umiejętności:

Student potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje z

wykorzystaniem różnych źródeł (KU02)

Student samodzielnie interpretuje źródła archeozoologiczne dobierając

odpowiednie metody analityczne oraz potrafi zaprezentować wyniki (KU03)

Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w

zakresie archeozoologii kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (KU05)

Student rozpoznaje, wykorzystuje, analizuje i klasyfikuje źródła archeozoologiczne

(KU12)

Student wykrywa proste zależności między ekofaktami a dawnymi procesami

kulturowymi i społecznymi (KU13)

Kompetencje społeczne:

Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie

potrzebę ciągłego dokształcania się (KK01)

Student potrafi współdziałać i pracować w grupie (KK02)

Student ma świadomość niepowtarzalnej wartości źródeł archeozoologicznych i

ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (KK07)

Student rozumie problemy związane z interpretacją źródeł archeozoologicznych

(KK10)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), aktywny dział w dyskusjach, wykonanie krótkich zadań powiązanych z omawianymi treściami

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 17 places more information
Coordinators: Joanna Piątkowska-Małecka
Group instructors: Joanna Piątkowska-Małecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)