(in Polish) Barbarzyńcy tworzą Nową Europę
General data
Course ID: | 2800-ZMBARB |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Barbarzyńcy tworzą Nową Europę |
Organizational unit: | Faculty of Archeology |
Course groups: |
(in Polish) Wykłady monograficzne dla studiów zaocznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | elective monographs |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest charakterystyka procesów związanych z kształtowaniem się Europy od połowy I tysiąclecia p.n.e. do około 1500 roku (okres przedrzymski, okres wpływów rzymskich, okres wędrówek ludów, wczesne i późne średniowiecza). Na zajęciach omówiona zostanie złożoność świata europejskiego Barbaricum w tym funkcjonujących w jego obrębie wpływów i tradycji kulturowych, których identyfikacja i oddziaływanie możliwe są dzięki analizie znalezisk archeologicznych. Scharakteryzowane zostaną procesy związane z kształtowaniem się struktur plemiennych i państwowych w okresie wczesnego średniowiecza oraz towarzyszących im zjawisk w sferze kultury duchowej i materialnej. Przedstawione zostaną także zjawiska, które ukształtowały Europę w okresie późnego średniowiecza w tym przemiany społeczne, ekonomiczne oraz w sferze kultury materialnej przejawiające się nowymi formami osadnictwa i zmianami w asortymencie wyrobów. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest charakterystyka procesów związanych z kształtowaniem się Europy od połowy I tysiąclecia p.n.e. do około 1500 roku (okres przedrzymski, okres wpływów rzymskich, okres wędrówek ludów, wczesne i późne średniowiecza). Na zajęciach omówiona zostanie złożoność świata europejskiego Barbaricum w tym funkcjonujących w jego obrębie wpływów i tradycji kulturowych, których identyfikacja i oddziaływanie możliwe są dzięki analizie znalezisk archeologicznych. Scharakteryzowane zostaną procesy związane z kształtowaniem się struktur plemiennych i państwowych w okresie wczesnego średniowiecza oraz towarzyszących im zjawisk w sferze kultury duchowej i materialnej. Przedstawione zostaną także zjawiska, które ukształtowały Europę w okresie późnego średniowiecza w tym przemiany społeczne, ekonomiczne oraz w sferze kultury materialnej przejawiające się nowymi formami osadnictwa i zmianami w asortymencie wyrobów. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. A. Buko, Archeologia Polski wczesnośredniowiecznej. Odkrycia-hipotezy-interpretacje, Warszawa 2011. 2. A. Kokowski, Starożytna Polska. Od trzeciego stulecia przed narodzinami Chrystusa do schyłku starożytności, Warszawa 2006. 3. M. Mączyńska, Światło z popiołów. Wędrówki ludów w Europie w IV i V wieku, Warszawa 2013. 4. K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004. 5. S. Suchodolski, Numizmatyka średniowieczna. Moneta źródłem archeologicznym, numizmatycznym i historycznym, Warszawa 2011. 6. Wielka Historia Polski, wyd. FOGRA, tom 1 – P. Kaczanowski, J. K. Kozłowski, tom 2 – J. Wyrozumski), tom 3 – K. Baczkowski, Kraków 1998-1999. 7. Historia kultury materialnej Polski w zarysie, tom 1 i 2, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1978. Szczegółowy spis literatury zostanie przedstawiony na pierwszych zajęciach. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: absolwent zna i rozumie K_W02; K_W06; K_W08; K_W11 - zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii - ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, starożytnych i średniowiecznych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii - ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji doróżnych warunków środowiskowych - ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii Umiejętności: absolwent potrafi K_U01; K_U02; K_U03; K_U07 - potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji - potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji - potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnie - potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06; K_K07; K_K08; K_K11; K_K12; K_K13; K_K14; K_K16 - jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów - jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości - jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka - jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych z wykorzystaniem wieloaspektowej interpretacji - jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i potrafi analizować rozmaite kategorie źródeł dla odtwarzania przeszłości człowieka - jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego, podkreślając jego znaczenie dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności - jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego - jest gotów do inicjowania i rozwijania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych - jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych - jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym - jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii - jest gotów do stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych z badaniami nad źródłami archeologicznymi oraz działań na rzecz przestrzegania tych zasad - jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) przedmiot kończy się egzaminem. Ocena bardzo dobra: uzyskanie 91-100% punktów; ocena dobra plus: uzyskanie 81-90% punktów; ocena dobra: uzyskanie 71-80% punktów Ocena dostateczna plus: uzyskanie 61-70% punktów; ocena dostateczna: uzyskanie 51-60% punktów; ocena niedostateczna: uzyskanie 0-50% punktów Przedmiot kończy się egzaminem |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Karolina Blusiewicz, Adam Cieśliński, Andrzej Maciałowicz, Michał Starski, Sławomir Wadyl | |
Group instructors: | Karolina Blusiewicz, Adam Cieśliński, Andrzej Maciałowicz, Michał Starski, Sławomir Wadyl | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Copyright by University of Warsaw.