University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

"Interdisciplinary" 19th Century

General data

Course ID: 2900-L-INTXIX
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: "Interdisciplinary" 19th Century
Name in Polish: "Interdyscyplinarny" wiek XIX
Organizational unit: Faculty of History
Course groups: (in Polish) Przedmioty Historii I stopnia, fakultatywne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Wskazana znajomość języka angielskiego na poziomie pozwalającym swobodną lekturę krótkich artykułów (do 15 stron) naukowych w tym języku.

Short description: (in Polish)

Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań interdyscyplinarnych w warsztacie historyka XIX wieku.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu pokazać studentom możliwości zróżnicowania warsztatu historyka na drodze do formułowania nowych hipotez badawczych i nowego spojrzenia na dotychczasowy zasób wiedzy historyka wieku XIX poprzez łączenie metodologii różnych dyscyplin naukowych. W trakcie zajęć zostaną wykorzystane. ujęcia problemów badawczych powiązanych z warsztatami m. in. socjologa, politologa, antropologa czy historyka sztuki. Czerpiąc inspiracje z innych dyscyplin nie należy jednak zapominać o wewnętrznej różnorodności samych badań historycznych. Pojęcie „interdyscyplinarności” jest w przypadku proponowanych zajęć jednocześnie furtką do łączenia metod badawczych spośród różnych dziedzin pozostających w obrębie samej historii w celu zdywersyfikowania własnego warsztatu i otwarcia się na nowe możliwości prowadzenia badań.

Bibliography: (in Polish)

Literatura do zajęć będzie każdorazowo podawana z tygodniowym wyprzedzeniem. Wybór proponowanej literatury przedstawiony poniżej:

1. Źródła

Białkowski A., Pamiętniki starego żołnierza (1806-1814), Warszawa 1903.

Chłapowski D., Pamiętniki cz. 1: Wojny napoleońskie 1806-1813, Poznań 1899.

Chłopicki J., Pamiętnik Jana Chłopickiego z czasów kampanij Napoleona, Wilno 1848.

Daleki A., Wspomnienia mojego ojca żołnierza dziewiątego pułku Księstwa Warszawskiego, Poznań 1864.

Dembiński H., Pamiętniki Henryka Dembińskiego jenerała wojsk polskich, Poznań 1860.

Falkowski J., Obraz z życia kilku ostatnich pokoleń w Polsce, t. 1-3, Poznań 1884.

Gajewski F., Pamiętniki Franciszka z Błociszewa Gajewskiego, pułkownika wojsk polskich (1802-1831), t. 1, Poznań 1913.

Hempel S., Z czasów napoleońskich: wspomnienia wojenne Stanisława Hempla b. kapitana pułku Gwardji ułanów polskich Napoleona I, Lwów 1885.

Jaszowski J., Pamiętnik dowódcy rakietników konnych, Wrocław-Warszawa-Kraków 1962.

Kołaczkowski K., Wspomnienia jenerał Klemensa Kołaczkowskiego, t. 1-2, 1898-1899.

Moda bardzo dobra smażenia różnych konfektów i innych słodkości, a także przyrządzania wszelakich potraw, pieczenia chleba i inne sekreta gospodarskie, oprac. J. Dumanowski, Warszawa 2011.

Płaczkowski W., Pamiętniki Wincentego Płaczkowskiego porucznika dwanej gwardii cesarsko-francuskiej spisane w 1845, Żytomierz 1861.

Raczyński A., Dziennik, t.1, Poznań 2018.

Rudnicki J., Pamiętnik Józefa Rudnickiego od r. 1806 do 1815 [w:] Pismo Zbiorowe Wileńskie na rok 1862, Wilno 1862.

2. Opracowania:

Druki ulotne w procesie komunikacji społecznej w XIX wieku (do 1918 roku), oprac. M. Karpińska, Warszawa 2018.

Europejczyk w podróży 1850-1939, oprac. E. Ihnatowicz i S. Ciara, Warszawa 2010.

O roku ów… Epoka napoleońska w polskiej historiografii, literaturze, sztuce i tradycji, red. M. M. Drozdowski, H. Szwankowska, Warszawa 2003.

Ulotna poezja patriotyczna wojen napoleońskich (1805-1814), oprac. Andrzej Zieliński.

Assmann A., Między historią a pamięcią, Warszawa 2013.

Baczkowski M., Kraków jako ośrodek wspomagający Wielką Armię podczas wyprawy na Rosję w 1812 roku, „Zeszyty naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” (2013), z. 1, s. 85-95.

Baczkowski M., Wojsko a ludność cywilna na przykładzie garnizonu krakowskiego w dobie napoleońskiej, „Zeszyty naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 2018, z. 4, s. 791-803.

Baszkiewicz J., Francuzi 1789-1794 : studium świadomości rewolucyjnej, Warszawa 1989.

Baszkiewicz J., Nowy człowiek, nowy naród, nowy świat : mitologia i rzeczywistość rewolucji francuskiej, Warszawa 1993.

Citino R. M., Military Histories Old and New: A Reintroduction, „The American Historical Review” 2007, z. 112, s. 1070-1090.

Czubaty J., Księstwo Warszawskie (1807-1815), Warszawa 2011.

Filipiak Z., Kwaterunek wojskowy w domach prywatnych Księstwa Warszawskiego. Regulacje prawne, „Studia Iuridica Toruniensa” 2011, t. 9, s. 215-229.

Mączak A., Francuz w polskiej gospodzie, czyli grzeczność, zda mi się żołnierska [w:] Francja – Polska XVIII–XIX w. Studia z dziejów kultury i polityki poświęcone Profesorowi Andrzejowi Zahorskiemu w sześćdziesiątą rocznicę urodzin, red. A. Mączak i in., Warszawa 1983.

Medick H., Mikrohistoria [w:] Historia społeczna. Historia codzienności. Mikrohistoria, przeł. A. Kopacki, Warszawa 1996.

Sobczak T., Przełom w konsumpcji spożywczej w Królestwie Polskim w XIX w., Wrocław-Warszawa-Kraków 1968.

Struck B., Nie Zachód, nie Wschód : Francja i Polska w oczach niemieckich podróżnych w latach 1750-1850 , Warszawa 2012.

Strzeszewski Cz., Kryzys rolniczy na ziemiach Księstwa Warszawskiego i Królestwa Kongresowego : 1807-1830, Lublin 1934.

Trask D. F., The "New Military History" and Army Historians, „The Army Historian” 1984, z. 5, s. 7-10.

Weber M., Gospodarka i społeczeństwo, Zarys socjologii rozumiejącej, przeł. D. Lachowska, Warszawa 2002.

Złotkowski D., Miasta departamentu kaliskiego w okresie Księstwa Warszawskiego (Studium gospodarcze), Częstochowa 2001.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu cyklu zajęć student:

- uzyskuje podstawową wiedzę na temat metodologii badań naukowych powiązanych z warsztatem historyka, socjologa, politologa, antropologa i historyka sztuki;

- opisuje wybrane nurty historiografii najważniejsze dla poszczególnych obszarów i kierunków badawczych historii XIX wieku;

- zna przykłady interdyscyplinarnych studiów z zakresu historii, innych nauk humanistycznych oraz nauk społecznych;

- dostrzega korzyści i wady interdyscyplinarnego podejścia w zakresie potencjalnej pracy badawczej;

- potrafi sformułować tezę badawczą lub *opracować plan badań w oparciu o metodologię badań różnych dyscyplin naukowych;

- umie posługiwać się specjalistyczną terminologią (…) w wypowiedziach ustnych i pisemnych;

- potrafi prześledzić dotychczasowy postęp badań w obszarze swoich zainteresowań naukowych w oparciu o samodzielnie wyszukiwanie artykułów i monografii naukowych;

- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę:

a) materiałów źródłowych ze wskazaniem potencjalnego wykorzystania tych materiałów do dalszej pracy *

b) opracowań naukowych oraz zidentyfikować stosowane w nich metody badawcze (w tym ich potencjał do zastosowania w innych dyscyplinach naukowych)

- potrafi toczyć dyskusję, posługując się terminologią z zakresu badań interdyscyplinarnych – nauk historycznych oraz wymienionych w opisie przedmiotu nauk humanistycznych i społecznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawowym kryterium oceny jest obecność na zajęciach, przygotowanie do nich weryfikowane poprzez aktywny udział w dyskusji uczestników zajęć.

Dla oceny powyżej dobrej krótka praca pisemna, polegająca na zaproponowaniu własnego tematu badań interdyscyplinarnych i krótkiego wprowadzenia do nich.

Formę sprawdzenia znajomości treści literatury przedmiotu w wypadku zaistnienia dwóch lub więcej nieobecności prowadzący zastrzega sobie w dodatkowym terminie (do indywidualnego ustalenia).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)