Society teaching in the elementary school
General data
Course ID: | 2900-L-SN-DWOS |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | Society teaching in the elementary school |
Name in Polish: | Dydaktyka WOS w szkole podstawowej (Specjalizacja Nauczycielska, I stopień, program od 2017, historia/WOS) |
Organizational unit: | Faculty of History |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty Historii I stopnia, specjalizacji nauczycielskiej (in Polish) Przedmioty Historii I stopnia, specjalizacji nauczycielskiej, WOS (program od 2020) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Realizacja programu specjalizacji nauczycielskiej na studiach I stopnia na kierunku “Historia” i zaliczenie zajęć z dydaktyki historii cz.2. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia obowiązkowe dla studentów realizujących program specjalizacji nauczycielskiej na studiach I stopnia na kierunku “Historia”. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia lekcji WOS w szkole podstawowej. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia „Dydaktyka WOS w szkole podstawowej” skierowane są do studentów realizujących specjalność nauczycielską na kierunku “Historia. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania i prowadzenia lekcji WOS w szkole podstawowej. Podczas zajęć studenci nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu treści podstawy programowej, celów ogólnych i szczegółowych, metod nauczania i form pracy, planowania pracy z uczniami, w tym tworzenia scenariuszy lekcji. Podczas zajęć studenci zapoznają się z zapisami podstawy programowej dla przedmiotu WOS w szkole podstawowej oraz i ich metodyczną interpretacją. W jej zakres wchodzi: rozumienie koncepcji nauczania WOS w szkole podstawowej, prawidłowe odczytywanie znaczenia czasowników operacyjnych, znajomość merytorycznych treści nauczania w szkole podstawowej oraz kształconych na tym etapie edukacji kompetencji. Podczas zajęć studenci dowiadują się jak formułować poprawnie cele i kryteria sukcesu oraz jak sprawdzić, czy zostały one zrealizowane. Podczas zajęć studenci dowiadują się, jak wykorzystać poszczególne metody na lekcjach WOSu. Studenci poznają zasady planowania lekcji WOS i pisania scenariuszy. Podczas zajęć poruszane jest zagadnienie uczenia uczniów krytycznego myślenia, czy odróżniania faktów od opinii. |
Bibliography: |
(in Polish) - Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007 - Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008 - Korzeniowski J., Machałek M., Edukacja obywatelska w szkole, teoria i praktyka, Warszawa 2011 - Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012 - Sawiński J.P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014 - Szulc A., Nowa szkoła: zmianę warto zacząć przy tablicy, Rybna 2019 -Wojdon J., Techniki kreatywnego myślenia w kształtowaniu pojęć historycznych (link: https://www.academia.edu/22763872/Techniki_kreatywnego_my%C5%9Blenia_w_kszta%C5%82towaniu_poj%C4%99%C4%87_historycznych) -Wójcik A., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela : podręcznik akademicki do wykładów i ćwiczeń, Lublin 2019 - Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: student zna i rozumie: - treści nauczania przedmiotu WOS oraz typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem; - zasady planowania lekcji WOS i tworzenia jej scenariusza - sposób wykorzystania debaty oraz metody projektu na lekcjach WOS - zagadnienia związane z planowania działu - warsztat pracy: właściwe wykorzystanie czasu lekcji oraz doboru metod i form pracy właściwych dla nauczania we wszystkich typach szkół; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - zaplanować i przeprowadzić lekcję WOSu - zaprojektować dział - przygotować ćwiczenia doskonalące umiejętność krytycznego myślenia - dostosować sposób pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów - wykorzystać różnorodne środki dydaktyczne na lekcjach W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów - stosowania w pracy zasad i norm etycznych; budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych - promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych, oraz poszanowania praw własności intelektualnej - zachęcania uczniów do rozwijania tzw. kompetencji przyszłości, m.in. krytycznego myślenia |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki zaliczenia zajęć oraz kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadząca nie zwolni z tego obowiązku) - aktywność na zajęciach - przygotowanie do zajęć (znajomość materiałów zadanych przed zajęciami) - wykonanie prac zaliczeniowych: Proszę przygotować propozycję części lekcji z wykorzystaniem wybranej metody nauczania oraz przygotować scenariusza lekcji WOS na wybrany temat. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Kroll, Barbara Łochowska | |
Group instructors: | Barbara Łochowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Full description: |
(in Polish) Zajęcia „Dydaktyka WOS w szkole podstawowej” skierowane są do studentów realizujących specjalność nauczycielską na kierunku “Historia. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania i prowadzenia lekcji WOS w szkole podstawowej. Podczas zajęć studenci nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu treści podstawy programowej, celów ogólnych i szczegółowych, metod nauczania i form pracy, planowania pracy z uczniami, w tym tworzenia scenariuszy lekcji. Podczas zajęć studenci zapoznają się z zapisami podstawy programowej dla przedmiotu WOS w szkole podstawowej oraz i ich metodyczną interpretacją. W jej zakres wchodzi: rozumienie koncepcji nauczania WOS w szkole podstawowej, prawidłowe odczytywanie znaczenia czasowników operacyjnych, znajomość merytorycznych treści nauczania w szkole podstawowej oraz kształconych na tym etapie edukacji kompetencji. Podczas zajęć studenci dowiadują się jak formułować poprawnie cele i kryteria sukcesu oraz jak sprawdzić, czy zostały one zrealizowane. Podczas zajęć studenci dowiadują się, jak wykorzystać poszczególne metody na lekcjach WOSu. Studenci poznają zasady planowania lekcji WOS i pisania scenariuszy. Podczas zajęć poruszane jest zagadnienie uczenia uczniów krytycznego myślenia, czy odróżniania faktów od opinii. |
Copyright by University of Warsaw.