Dydaktyka historii w programie rozszerzonym w szkołach ponadpodstawowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2900-M-SN-DHPR/L |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka historii w programie rozszerzonym w szkołach ponadpodstawowych |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii II stopnia, specjalizacji nauczycielskiej |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia obowiązkowe dla studentów realizujących program specjalizacji nauczycielskiej na studiach II stopnia na kierunku “Historia”. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy z uczniami realizującymi na lekcjach historii program rozszerzony w szkołach ponadpodstawowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia „Dydaktyka historii w programie rozszerzonym w szkole ponadpodstawowej” skierowane są do studentów realizujących specjalność nauczycielską na kierunku “Historia” na studiach II stopnia. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy z uczniami realizującymi na lekcjach historii program rozszerzony w szkołach ponadpodstawowych. Tematyka zajęć obejmuje m.in.: analizę zapisów podstawy programowej dla przedmiotu “Historia” na poziomie rozszerzonym w szkołach ponadpodstawowych, analizę zapisów standardów egzaminu maturalnego z historii oraz analizę poszczególnych arkuszy maturalnych. Podczas zajęć studenci rozwiną wiedzę i umiejętności z zakresu planowania pracy w klasach realizujących program rozszerzony z przedmiotu “Historia”, metod ewaluacji i udzielania informacji zwrotnej oraz doboru metod i środków dydaktycznych na lekcjach historii w szkołach ponadpodstawowych. |
Literatura: |
- Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007. - Buehl D., Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Kraków 2004 - Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D. , Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008. - Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012 - MaternickiJ., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993 - Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców., Sopot 2010 - Sawiński J.P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014 - Szulc A., Nowa szkoła: zmianę warto zacząć przy tablicy, Rybna 2019 - Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie: - zapisy Podstawy programowej kształcenia ogólnego dotyczące nauczania historii w zakresie rozszerzonym; - zna procedury i zasady przeprowadzania egzaminu maturalnego z historii; - zna typy, modele i ogniwa lekcji; zna konstrukcję lekcji problemowej; - zna strukturę i zasady tworzenia scenariusza lekcji; - hierarchizuje według zasad taksonomii treści potrzebne do przeprowadzenia lekcji przedmiotu historia w szkołach ponadpodstawowych; - systematyzuje środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania – uczenia się przedmiotu historia w szkołach ponadpodstawowych; - zna pozapodręcznikowe środki dydaktyczne wykorzystywane w procesie nauczania – uczenia się przedmiotu historia w szkołach ponadpodstawowych w programie rozszerzonym. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - samodzielnie przygotować scenariusze wszystkich typów lekcji; - porządkować treści nauczania potrzebne do osiągnięcia założonych celów kształcenia, w tym celów lekcji problemowej; - dokonać wyboru materiałów potrzebnych do przeprowadzenia lekcji; - dobrać odpowiednie metody do osiągnięcia założonych celów kształcenia; - prawidłowo wykorzystać środki dydaktyczne, w tym środki multimedialne i technologię informacyjną - formułować zadania kształcące kluczowe kompetencje uczniów i przygotowujące ich do egzaminu maturalnego oraz tworzy test nauczycielski z historii w szkołach ponadpodstawowych; - planować swoją pracę dydaktyczną. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - dostrzegania konieczności dostosowania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów; - współpracy w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania. - prowadzenia konstruktywnej wymiany poglądów, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć oraz kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadząca nie zwolni z tego obowiązku) - aktywność na zajęciach - przygotowanie zadań opisanych w sylabusie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kroll, Barbara Łochowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Łochowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kroll | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.