University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Od unii trzech królestw do Zjednoczonego Królestwa. Anglia za Stuartów

General data

Course ID: 2900-MK1-UTK-KL
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Od unii trzech królestw do Zjednoczonego Królestwa. Anglia za Stuartów
Organizational unit: Faculty of History
Course groups: (in Polish) Przedmioty Historii II stopnia, Doskonalenie kompetencji badacza epok i dziedzin historycznych
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z wybranymi problemami historii Anglii w XVII i początkach XVIII w. Był to niezwykle ważny okres w dziejach angielskiego królestwa, obfitujący w wydarzenia o doniosłych i długofalowych konsekwencjach politycznych, którym towarzyszyły przemiany społeczno-kulturowe i rozwój gospodarczy, które uczyniły z Anglii (a szerzej Wysp Brytyjskich) kolebkę europejskiej rewolucji naukowej oraz europejskiego oświecenia.

Full description: (in Polish)

W 1603 r. po bezpotomnej śmierci Elżbiety I tron Królestwa Anglii i Irlandii objął najbliższy w kolejności dziedziczenia, król Szkocji Jakub VI, rozpoczynając jako Jakub I trwające ponad stulecie rządy dynastii Stuartów. Obfitowały one w ważne, a często i dramatyczne wydarzenia, które zmieniły na trwałe system polityczny. Towarzyszyły temu głębokie przemiany społeczno-kulturowe i rozwój gospodarczy, które uczyniły z Wysp Brytyjskich kolebkę europejskiej rewolucji naukowej oraz europejskiego oświecenia. Okres rządów Stuartów to również czas ekspansji kolonialnej – budowania podstaw przyszłej morskiej potęgi Wielkiej Brytanii. Nic więc dziwnego, że jest to jedna z najbardziej wnikliwie badanych epok w dziejach Wysp Brytyjskich. Badaniom towarzyszą historiograficzne spory i wielkie kontrowersje. W ostatnich trzech dekadach zakwestionowano wiele spośród funkcjonujących od końca XIX wieku, tez i opinii – m.in. na temat genezy wybuchu wojny domowej czy tzw. Chwalebnej

Rewolucji. Inaczej również, niż w przeszłości, postrzegane są dzieje Anglii – coraz więcej historyków rozpatruje je w kategoriach „historii Archipelagu”, akcentując wzajemne powiązania pomiędzy wydarzeniami w Anglii, Szkocji i Irlandii. Objęcie przez Jakuba VI, króla Szkocji, schedy po Tudorach zapoczątkowało Unię Trzech Królestw. Formalnie bowiem, syn Marii Stuart, nosił na swych skroniach trzy korony – był zarazem królem Anglii, Szkocji i Irlandii, z wszystkimi tego dobrymi i złymi konsekwencjami. Jednak podjęte przez Jakuba próby ściślejszego połączenia trzech odrębnych państw w Wielką Brytanię zakończyły się niepowodzeniem. Dopiero za rządów jego prawnuczki, Anny idea ta nabrała realnego kształtu. Zawarta w 1707 roku unia pomiędzy Szkocją a Anglią stanowiła kamień milowy w dziejach wzajemnych relacji. Jakie czynniki zadecydowały o jej zawarciu, to jedno z wielu pytań, które są dyskutowane w historiografii, a które znajdą odbicie w treści wykładu.

Uwaga: wykład będzie miał „anglocentryczny” charakter jako że dzieje Anglii będą w centrum naszych rozważań.

Główne wątki omawiane (niekoniecznie dokładnie w zaprezentowanej kolejności) w trakcie

wykładu:

 Anglia, Szkocja, Irlandia na mapie siedemnastowiecznej Europy.

 Rządy pierwszych Stuartów – Jakuba I i Karola I: wyzwania, polityka, osiągnięcia.

 Ekspansja kolonialna – uwarunkowania, osiągnięcia, perspektywy.

 Rewolucja czy wojna domowa (a może wojny domowe?) – spory w historiografii.

 Anglia w drodze ku monarchii konstytucyjnej – restauracja Stuartów i geneza Chwalebnej Rewolucji.

 Procesy integracyjne i dezintegracyjne – od unii trzech królestw do Wielkiej Brytanii.

 Oblicze wyznaniowe Wysp Brytyjskich w czasach Stuartów.

 Zmiany społeczne w Anglii w XVII w.

 Rozwój kultury i życia umysłowego w Anglii w XVII w. Rewolucja naukowa.

Bibliography: (in Polish)

Dla zainteresowanych: tematyka omawiana podczas wykładu ma bardzo obszerną literaturę – niestety tylko niewielka jej część dostępna jest w języku polskim (część z dawniejszych prac zdezaktualizowała się w warstwie interpretacyjnej. W tym miejscu mogę polecić pracę Johna

Millera, Stuartowie: królowie Anglii i Szkocji, wydaną w 2008 r. przez wydawnictwo Bellona oraz pracę: B. Coward, P. Gaunt, Stuartowie: Anglia 1603 – 1714, wydane w 2020 przez wydawnictwo Astra. Obie książki mają swoje angielskie oryginały, ale niestety w BUW dostępny jest tylko The Stuart Age, Barrego Cowarda.

Syntetyczny charakter mają dostępne w BUW opracowania: The Oxford Illustrated History of Britain, ed. K.O. Morgan (kilka wydań) oraz The Oxford Illustrated History of Tudeor and Stuart Britain, ed. J. Morril (kilka wydań) – w obu obszerna bibliografia odsyłająca do literatury o charakterze monograficznym.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu cyklu Studentka/Student:

(Wiedza)

 Charakteryzuje różne tradycje historiograficzne i spory wokół oceny panowania dynastii Stuartów;

 przedstawia, w ujęciu chronologiczno – problemowym, dokonania kolejnych władców z dynastii Stuartów, uwzględniając uwarunkowania polityczne i społeczne;

 przedstawia genezę wojny domowej 1640 – 1660, uwzględniając główne nurty w dyskusji historiograficznej na ten temat;

 przedstawia główne fazy wojny domowej, uwzględniając elementy ciągłości i zmiany

 charakteryzuje, w ujęciu dynamicznym, sytuację społeczno – wyznaniową w Anglii XVII w.;

 charakteryzuje zmiany ustrojowe w Anglii w l. 1660 - 1707;

 przedstawia genezę, przebieg i następstwa tzw. Chwalebnej Rewolucji;

 przedstawia genezę Wielkiej Brytanii, uwzględniając czynniki integrujące i dezintegrujące;

 omawia różne aspekty ekspansji kolonialnej Anglii.

 charakteryzuje rozwój kultury oraz życia umysłowego w Anglii w XVII wieku i wymienia najważniejsze osiągnięcia.

(Umiejętności)

 Stosuje poprawną terminologię i pojęcia z zakresu problematyki wykładu;

 porządkuje wedle kryteriów chronologiczno – problemowych wydarzenia z zakresu problematyki wykładu;

 wyjaśnia genezę i ocenia konsekwencje wydarzeń z zakresu problematyki wykładu; uzasadnia swoje opinie, wykorzystując treści wykładu;

 wyjaśnia genezę odmiennych ocen epoki Stuartów w historiografii.

(Kompetencje personalne i społeczne)

 Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia oraz ocen;

 pogłębia swoje kompetencje w zakresie metod pracy umysłowej, uczenia się i samoorganizacji.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Jolanta Choińska-Mika
Group instructors: Jolanta Choińska-Mika
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)