Selected aspects of artistic culture in early medieval Poland
General data
Course ID: | 3000-13ABAKA-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Selected aspects of artistic culture in early medieval Poland |
Name in Polish: | Wybrane aspekty kultury artystycznej w Polsce wczesnośredniowiecznej |
Organizational unit: | Faculty of Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie - filologia polska, studia zaoczne 1-go i 2-go stopnia General university courses |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Wykład jest poświęcony przemianom społecznym, kulturowym i arty-stycznym w epoce romańskiej w Polsce. |
Full description: |
(in Polish) Wykład jest poświęcony przemianom społecznym, kulturowym i arty-stycznym w epoce romańskiej w Polsce. Sztuka romańska była sztuką kościoła łacińskiego, a chrystianizacja do-tarła na nasze ziemie wtedy, gdy Europa miała już za sobą całe tysiąclecie chrze-ścijańskiej kultury łacińskiej. W zasięgu geograficznym stylu romańskiego Pol-ska była krajem peryferyjnym. Jednak mimo, że rozwój artystyczny był u nas bardzo opóźniony, powstały dzieła wysokiej klasy, operujące repertuarem form stosowanych w innych rejonach Europy, i mające znaczenie w rozwoju sztuki romańskiej. W trakcie zajęć studenci zostaną zaznajomieni z uwarunkowaniami polskiej sztuki romańskiej, prześledzą jej rozwój w kontekście historycznym, poznają wybrane zabytki o największym znaczeniu kulturalnym i artystycznym, powstałe na naszych ziemiach w okresie od końca X w. do 2. poł. XIII w. i dowiedzą się o ich roli. Dodatkowo w ramach prezentacji zostaną przybliżone podstawowe techniki i terminologia zabytków, ukazanych w rozwoju historycznym. W ra-mach zajęć jest przewidziane zwiedzanie Galerii Sztuki Średniowiecznej Mu-zeum Narodowego w Warszawie. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. E. H. Gombrich, O sztuce, Rebis 2008 2. J. Hani, Symbolika świątyni chrześcijańskiej, Kraków 1994 3. Katalog Zabytków Sztuki w Polsce, rożne tomy 4. J. Kębłowski, Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 1987 5. Monasticon Cisteriense Poloniae, T. 1: Dzieje i kultura męskich zakonów cysterskich na ziemiach polskich i dawnej Rzeczypospoli-tej od średniowiecza do czasów współczesnych, red. M. Wyrwa, J. Strzelczyk, K. Kaczmarek, Poznań 1999 6. T. Mroczko, Polska sztuka przedromańska i romańska, Warszawa 1988 7. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1996 8. Z. Świechowski, Architektura na Śląsku do połowy XIII w., War-szawa 1955 9. Z. Świechowski, Sztuka polska [1], Romanizm, Warszawa 2005 10. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976 11. N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: 1. zna podstawową terminologię architektury 2. ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów 3. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla tradycji średniowiecznej, 4. ma podstawową wiedzę o przemianach stylowych i obiektach podstawowych dla kultury polskiego wczesnego średniowiecza w zakresie architektury, rzeźby i rzemiosła Umiejętności: 1. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii i sztuki 2. potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych,). 3. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego 4. posiada umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnych i typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł 5. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla Historii w zakresie nauk humanistycznych w typowych sytuacjach profesjonalnych Kompetencje społeczne: 1. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role 2. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania 3. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy 4. potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywne uczestnictwo w zajęciach, wypowiedzi ustne na zadany temat w trakcie zajęć, sprawdzian pisemny |
Copyright by University of Warsaw.