University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Selected aspects of artistic culture in early medieval Poland

General data

Course ID: 3000-13ABAKA-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Selected aspects of artistic culture in early medieval Poland
Name in Polish: Wybrane aspekty kultury artystycznej w Polsce wczesnośredniowiecznej
Organizational unit: Faculty of Polish Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie - filologia polska, studia zaoczne 1-go i 2-go stopnia
General university courses
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Wykład jest poświęcony przemianom społecznym, kulturowym i arty-stycznym w epoce romańskiej w Polsce.

Full description: (in Polish)

Wykład jest poświęcony przemianom społecznym, kulturowym i arty-stycznym w epoce romańskiej w Polsce.

Sztuka romańska była sztuką kościoła łacińskiego, a chrystianizacja do-tarła na nasze ziemie wtedy, gdy Europa miała już za sobą całe tysiąclecie chrze-ścijańskiej kultury łacińskiej. W zasięgu geograficznym stylu romańskiego Pol-ska była krajem peryferyjnym. Jednak mimo, że rozwój artystyczny był u nas bardzo opóźniony, powstały dzieła wysokiej klasy, operujące repertuarem form stosowanych w innych rejonach Europy, i mające znaczenie w rozwoju sztuki romańskiej.

W trakcie zajęć studenci zostaną zaznajomieni z uwarunkowaniami polskiej sztuki romańskiej, prześledzą jej rozwój w kontekście historycznym, poznają wybrane zabytki o największym znaczeniu kulturalnym i artystycznym, powstałe na naszych ziemiach w okresie od końca X w. do 2. poł. XIII w. i dowiedzą się o ich roli. Dodatkowo w ramach prezentacji zostaną przybliżone podstawowe techniki i terminologia zabytków, ukazanych w rozwoju historycznym. W ra-mach zajęć jest przewidziane zwiedzanie Galerii Sztuki Średniowiecznej Mu-zeum Narodowego w Warszawie.

Bibliography: (in Polish)

1. E. H. Gombrich, O sztuce, Rebis 2008

2. J. Hani, Symbolika świątyni chrześcijańskiej, Kraków 1994

3. Katalog Zabytków Sztuki w Polsce, rożne tomy

4. J. Kębłowski, Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 1987

5. Monasticon Cisteriense Poloniae, T. 1: Dzieje i kultura męskich zakonów cysterskich na ziemiach polskich i dawnej Rzeczypospoli-tej od średniowiecza do czasów współczesnych, red. M. Wyrwa, J. Strzelczyk, K. Kaczmarek, Poznań 1999

6. T. Mroczko, Polska sztuka przedromańska i romańska, Warszawa 1988

7. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1996

8. Z. Świechowski, Architektura na Śląsku do połowy XIII w., War-szawa 1955

9. Z. Świechowski, Sztuka polska [1], Romanizm, Warszawa 2005

10. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976

11. N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

1. zna podstawową terminologię architektury

2. ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów

3. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla tradycji średniowiecznej,

4. ma podstawową wiedzę o przemianach stylowych i obiektach podstawowych dla kultury polskiego wczesnego średniowiecza w zakresie architektury, rzeźby i rzemiosła

Umiejętności:

1. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii i sztuki

2. potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych,).

3. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

4. posiada umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnych i typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

5. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla Historii w zakresie nauk humanistycznych w typowych sytuacjach profesjonalnych

Kompetencje społeczne:

1. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

2. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

3. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

4. potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywne uczestnictwo w zajęciach, wypowiedzi ustne na zadany temat w trakcie zajęć, sprawdzian pisemny

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)