The artist's individuality in public perception. Great artists and their works
General data
Course ID: | 3000-13ABITS-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The artist's individuality in public perception. Great artists and their works |
Name in Polish: | Indywidualność twórcy w odbiorze społecznym. Wielcy artyści i ich dzieła |
Organizational unit: | Faculty of Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie - filologia polska, studia zaoczne 1-go i 2-go stopnia General university courses |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Full description: |
(in Polish) Wykład jest poświęcony roli i miejscu artysty w społeczeństwie po II wojnie światowej. Twórczość artystów w ciągu dziejów była uwarunkowana czynnikami historycznymi, kulturowymi, obyczajowymi, wiązała się z osobi-stymi przeżyciami, wyrażała światopogląd. Niejednokrotnie zdobycie pozycji zawodowej było związane ze szczególnym wysiłkiem, walką z przeciwno-ściami, oporem wobec krytyki artystycznej. Sława przychodziła powoli. Wy-tężona praca i talent nie zawsze owocowały uznaniem. Zwłaszcza dla współ-czesnego malarza, grafika czy rzeźbiarza operującego nowoczesnymi środ-kami wyrazu dotarcie do odbiorcy staje się wyzwaniem. W trakcie zajęć studenci zostaną zaznajomieni z twórczością wybitnych twórców sztuki XX i XXI w. – malarzy, rzeźbiarzy, grafików działających w Polsce i za granicą. Wśród nich znajdą się artyści awangardowi, tradycjona-liści sięgający po klasyczne środki wyrazu i pozornie łatwe tematy, twórcy działający na emigracji, malarze i graficy uprawiający trudny dziś gatunek sztuki sakralnej. Poznamy m.in. Beksińskiego, Nowosielskiego, Czapskiego, Hiszpańską- Neumann. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Jolanta Chrzanowska-Pieńkos, Andrzej Pieńkos: Leksykon sztuki polskiej XX wieku, Wydawnictwo Kurpisz, 2001 2. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976 3. Adam Kotula, Piotr Krakowski, Malarstwo, rzeźba, architektura, Wyd. Państwowe Wydawnictwo Naukowe (1971-1981) 4. Eric Karpeles, Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza. Wyd. Noir sur Blanc, 2019 5. Tadeusz Nyczek: Zdzisław Beksiński. Warszawa: Wyd. Arkady, 1989, seria: Sztuka naszych czasów. 6. Krystyna Czerni, Nowosielski, wyd. Znak, 2019 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza 1. zna nazwiska wybitnych pol-skich artystów współczesnych 2. ma podstawową wiedzę o prze-mianach stylowych i dziełach ważnych dla współczesnej kul-tury polskiej. 4. zna i rozumie podstawowe me-chanizmy wpływające na po-wszechny odbiór dzieła sztuki. 5. ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą teorię i me-todologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów Umiejętności 1. posiada podstawowe umiejęt-ności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę pro-blemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wy-ników, pozwalające na rozwią-zywanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin na-ukowych, właściwych dla histo-rii i sztuki 2. potrafi wykorzystać podstawo-wą wiedzę teoretyczną i pozy-skiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zja-wisk społecznych (kulturo-wych, politycznych,). 3. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wska-zówkami opiekuna naukowego - 4. posiada umiejętność przygoto-wania wypowiedzi ustnych i ty-powych prac pisemnych w ję-zyku polskim, dotyczących za-gadnień szczegółowych, z wy-korzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także róż-nych źródeł 5. potrafi posługiwać się podsta-wowymi ujęciami teoretyczny-mi, paradygmatami badaw-czymi i pojęciami właściwymi dla Historii w zakresie nauk humanistycznych w typowych sytuacjach profesjonalnych Kompetencje spo-łeczne 1. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role 2. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania 3. ma świadomość odpowiedzial-ności za zachowanie dziedzic-twa kulturowego regionu, kra-ju, Europy 4. potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywne uczestnictwo w zajęciach, wypowiedzi ustne na zadany temat w trakcie zajęć, sprawdzian pisemny |
Copyright by University of Warsaw.