(in Polish) Mobbing-dyskryminacja-molestowanie
General data
Course ID: | 3000-SP-SWNW-MDM |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0319) Social and behavioural sciences, not elsewhere classified
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Mobbing-dyskryminacja-molestowanie |
Organizational unit: | Faculty of Polish Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dotyczy podstawowych pojęć w zakresie dyskryminacji i mobbingu. Osoby uczestniczące dowiedzą się, czym jest dyskryminacja, mobbing, czym się różnią, jakie są konsekwencje prawne dyskryminacji i mobbingu w organizacji, poznają podstawowe środki zapobiegania tym negatywnym zjawiskom. Uczestnicy poznają również psychologiczne aspekty mobbingu oraz innych rodzajów zachowań przemocowych, którą mogą wystąpić w szkole. Zdobędą podstawową wiedzę o psychologicznych skutkach wspomnianych zachowań i rozumienie sytuacji naznaczonych mobbingiem i zjawiskami pokrewnymi. Szczególny nacisk będzie położony na rozpoznanie kontekstu sprzyjającemu przemocy w relacjach zawodowych na terenie szkoły i sposoby zapobiegania wszelkim rodzajom relacji przemocowych. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot ma za zadanie zapoznać uczestników z podstawowymi pojęciami w zakresie dyskryminacji i mobbingu. Osoby uczestniczące dowiedzą się: - czym jest dyskryminacja, - jakie mogą być źródła dyskryminacji, - czym jest mobbing, - czym charakteryzuje się przemoc w stosunkach zatrudnienia, - czym się różnią mobbing od dyskryminacji, - jakie są konsekwencje prawne dyskryminacji i mobbingu w organizacji, - jakie są podstawowe środki zapobiegania tym zjawiskom w procesie zatrudniania i pracy - czym charakteryzuje się mobbing i zjawiska mu pokrewne od strony psychologicznej - jaka jest możliwa geneza i dynamika sytuacji przemocowych w szkole - jak rozpoznawać niebezpieczeństwo mobbingu - jakie są uwarunkowania przemocy w relacjach zawodowych na terenie szkoły - jak rozpoznać potenacjanego/ realnego mobbera - jak radzić sobie z niejasnością w sytuacjach związanych z mobbingiem - w jaki sposób problematyka mobbingu może być nadużywana do „załatwiania swoich spraw” - jak organizować optymalnie działający zespół antymobbingowy - kiedy powoływać komisję antymobbingową, jakie są wrunki sensowoności i efektywności jej funkcjoniwania - jak wiedza psychologiczna oraz kulturowa może pomóc w prewencji mobbingu i zagrożeń pokrewnych |
Bibliography: |
(in Polish) H. Szewczyk Mobbing w stosunkach pracy. Zagadnienia prawne, Warszawa 2012 Dochodzenie roszczeń związanych z mobbingiem, dyskryminacją i molestowaniem, Warszawa 2017 Różne oblicza dyskryminacji w zatrudnieniu (red) J. Roger Carby – Hall, Z. Góral, A. Tyc, Warszawa 2021 Przemoc i mobbing w szkole w domu w miejscu pracy (red.), Monks C. P., Coyne I. Warszawa: 2021 S. Roffey, Jak przetrwać w szkole. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa 2008 J. Georg, Dlaczego jesteście tacy okrutni? Mobbing w szkole. Poznań 2012 |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Po ukończeniu przedmiotu student - zna pojęcia dyskryminacji, mobbingu, przemocy w zatrudnieniu; - wie jakie instrumenty służą przeciwdziałaniu niepożądanym zjawiskom w procesie zatrudniania i pracy; - wie, jakie są prawne i organizacyjne konsekwencje niepożądanych zjawisk w procesie zatrudniania i pracy - zna psychologiczną specyfikę, mechanizmy, przyczyny i skutki mobbingu oraz zjawisk pokrewnych - posiada wiedzę na temat psychologicznej sylwetki mobbera i psychospołecznego kontekstu jego działania - wie, jakie są sposoby zapobiegania mobbingowi w szkole UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu przedmiotu student - umie rozpoznać zjawiska: dyskryminację, mobbing, przemoc w zatrudnieniu istniejące w organizacji; - umie zastosować podstawowe środki zapobiegania niepożądanym zjawiskom w zatrudnieniu w szczególności w stosunku do cudzoziemców - umie współpracować z innymi w zakresie prewencji antymobbingowej KOMPETENCJI Po ukończeniu przedmiotu student - potrafi zanalizować strukturę sytuacji potencjalnie dyskryminacyjnej albo mobbingowej; - potrafi podjąć działania mające na celu przeciwdziałanie niepożądanym zjawiskom w organizacji - potrafi moderować środowisko szkolne w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i zjawiskom pokrewnym |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność/praca zaliczeniowa |
Copyright by University of Warsaw.