University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Mobbing-dyskryminacja-molestowanie

General data

Course ID: 3000-SP-SWNW-MDM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0319) Social and behavioural sciences, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Mobbing-dyskryminacja-molestowanie
Organizational unit: Faculty of Polish Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Przedmiot dotyczy podstawowych pojęć w zakresie dyskryminacji i mobbingu. Osoby uczestniczące dowiedzą się, czym jest dyskryminacja, mobbing, czym się różnią, jakie są konsekwencje prawne dyskryminacji i mobbingu w organizacji, poznają podstawowe środki zapobiegania tym negatywnym zjawiskom.

Uczestnicy poznają również psychologiczne aspekty mobbingu oraz innych rodzajów zachowań przemocowych, którą mogą wystąpić w szkole. Zdobędą podstawową wiedzę o psychologicznych skutkach wspomnianych zachowań i rozumienie sytuacji naznaczonych mobbingiem i zjawiskami pokrewnymi. Szczególny nacisk będzie położony na rozpoznanie kontekstu sprzyjającemu przemocy w relacjach zawodowych na terenie szkoły i sposoby zapobiegania wszelkim rodzajom relacji przemocowych.

Full description: (in Polish)

Przedmiot ma za zadanie zapoznać uczestników z podstawowymi pojęciami w zakresie dyskryminacji i mobbingu. Osoby uczestniczące dowiedzą się:

- czym jest dyskryminacja,

- jakie mogą być źródła dyskryminacji,

- czym jest mobbing,

- czym charakteryzuje się przemoc w stosunkach zatrudnienia,

- czym się różnią mobbing od dyskryminacji,

- jakie są konsekwencje prawne dyskryminacji i mobbingu w organizacji,

- jakie są podstawowe środki zapobiegania tym zjawiskom w procesie zatrudniania i pracy

- czym charakteryzuje się mobbing i zjawiska mu pokrewne od strony psychologicznej

- jaka jest możliwa geneza i dynamika sytuacji przemocowych w szkole

- jak rozpoznawać niebezpieczeństwo mobbingu

- jakie są uwarunkowania przemocy w relacjach zawodowych na terenie szkoły

- jak rozpoznać potenacjanego/ realnego mobbera

- jak radzić sobie z niejasnością w sytuacjach związanych z mobbingiem

- w jaki sposób problematyka mobbingu może być nadużywana do „załatwiania swoich spraw”

- jak organizować optymalnie działający zespół antymobbingowy

- kiedy powoływać komisję antymobbingową, jakie są wrunki sensowoności i efektywności jej funkcjoniwania

- jak wiedza psychologiczna oraz kulturowa może pomóc w prewencji mobbingu i zagrożeń pokrewnych

Bibliography: (in Polish)

H. Szewczyk Mobbing w stosunkach pracy. Zagadnienia prawne, Warszawa 2012

Dochodzenie roszczeń związanych z mobbingiem, dyskryminacją i molestowaniem, Warszawa 2017

Różne oblicza dyskryminacji w zatrudnieniu (red) J. Roger Carby – Hall, Z. Góral, A. Tyc, Warszawa 2021

Przemoc i mobbing w szkole w domu w miejscu pracy (red.), Monks C. P., Coyne I. Warszawa: 2021

S. Roffey, Jak przetrwać w szkole. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa 2008

J. Georg, Dlaczego jesteście tacy okrutni? Mobbing w szkole. Poznań 2012

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Po ukończeniu przedmiotu student

- zna pojęcia dyskryminacji, mobbingu, przemocy w zatrudnieniu;

- wie jakie instrumenty służą przeciwdziałaniu niepożądanym zjawiskom w procesie zatrudniania i pracy;

- wie, jakie są prawne i organizacyjne konsekwencje niepożądanych zjawisk w procesie zatrudniania i pracy

- zna psychologiczną specyfikę, mechanizmy, przyczyny i skutki mobbingu oraz zjawisk pokrewnych

- posiada wiedzę na temat psychologicznej sylwetki mobbera i psychospołecznego kontekstu jego działania

- wie, jakie są sposoby zapobiegania mobbingowi w szkole

UMIEJĘTNOŚCI

Po ukończeniu przedmiotu student

- umie rozpoznać zjawiska: dyskryminację, mobbing, przemoc w zatrudnieniu istniejące w organizacji;

- umie zastosować podstawowe środki zapobiegania niepożądanym zjawiskom w zatrudnieniu w szczególności w stosunku do cudzoziemców

- umie współpracować z innymi w zakresie prewencji antymobbingowej

KOMPETENCJI

Po ukończeniu przedmiotu student

- potrafi zanalizować strukturę sytuacji potencjalnie dyskryminacyjnej albo mobbingowej;

- potrafi podjąć działania mające na celu przeciwdziałanie niepożądanym zjawiskom w organizacji

- potrafi moderować środowisko szkolne w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i zjawiskom pokrewnym

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność/praca zaliczeniowa

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)