University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Projektowanie działu, lekcji i zadań

General data

Course ID: 3000-SP-SWNW-PDLZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0319) Social and behavioural sciences, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Projektowanie działu, lekcji i zadań
Organizational unit: Faculty of Polish Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

20h / 3 ECTS / I. semestr

Celem kursu jest analiza i projektowanie poszczególnych elementów procesu dydaktycznego – programu nauczania, cyklu lekcji, jednostki lekcyjnej, zadań edukacyjnych, aż po sposoby weryfikacji nabytych kompetencji. Współczesna dydaktyka jako priorytet stawia wyznaczanie celów edukacyjnych i efektów, podporządkowując im dobór strategii i metod uczenia. Studenci i studentki, wykorzystując wiedzę dydaktyczną oraz własne doświadczenie nauczycielskie, będą dokonywali ewaluacji koncepcji dydaktycznych pod kątem realizacji zakładanych celów i refleksji nad własnym warsztatem pracy.

Full description: (in Polish)

Główne zagadnienia kursu podzielone będą na dwa moduły:

A. planowanie cyklu lekcji, programu i rozkładu materiału:

- refleksja nad rolą podstawy programowej, egzaminów zewnętrznych i kompetencji kluczowych w systemie oświaty, formułowanie nadrzędnych idei edukacji i własnych celów nauczycielskich;

- cele, efekty i kryteria – trzy oblicza tej samej sprawy, poziomy taksonomiczne celów;

- refleksja nauczycielska i jej rola we wprowadzeniu zmiany;

B. planowanie lekcji i zadań:

- projektowanie lekcji – funkcje, struktury i fazy;

– dowody uczenia się jako narzędzie doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela

- projektowanie zadań edukacyjnych

- analiza jakości zadań edukacyjnych w kontekście kryteriów uczenia się.

Bibliography: (in Polish)

Grant P. Wiggins, Jay McTighe, Understanding by Design, Association for Supervision & Curriculum Development, 2010

Praca Zbiorowa (ed. Ostrowska B., Spalik K.), Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, 2013

Petty G., 2010: Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot

Sterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce, Centrum edukacji Obywatelskiej, 2014

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Słuchacz/-ka zna:

1. zasady planowania procesu dydaktycznego (m.in. wyznaczania celów edukacyjnych, określania efektów, projektowania lekcji, oceniania).

2. podstawowe pojęcia dydaktyki i jej miejsce w naukach pedagogicznych.

3. zasady projektowania i modyfikacji programu nauczania oraz rozkładu materiału;

4. zasady monitorowania bieżącej i długoterminowej pracy uczniów

5. warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela

Umiejętności

Słuchacz/-ka potrafi:

1. projektować zadania edukacyjne zgodne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi;

2. analizować i dostosować program nauczania oraz rozkład materiału do potrzeb i możliwości uczniów;

3. planować, prowadzić i oceniać zajęcia edukacyjne;

4. obserwować procesy edukacyjne, poddawać refleksji i wykorzystywać wyniki własnych obserwacji do analizy ról i czynności pedagogicznych.

5. operacjonalizować cele kształcenia

Kompetencje społeczne:

Słuchacz/ka jest gotowa/gotów:

1. korzystać z wyników badań naukowych dla praktyki nauczyciela i stale doskonalić swoje kompetencje,

2. do współpracy z innymi i kształtowania z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami klimatu sprzyjającego procesom nauczania–uczenia się;

3. ma świadomość konieczności właściwego motywowania uczniów oraz prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do każdego ucznia.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przedmiot na zaliczenie, kryteria zróżnicowane w zależności od grupy.

Dokładne kryteria opisano w części B Sylabusa dla danej grupy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)