(in Polish) Projektowanie działu, lekcji i zadań
General data
Course ID: | 3000-SP-SWNW-PDLZ |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0319) Social and behavioural sciences, not elsewhere classified
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Projektowanie działu, lekcji i zadań |
Organizational unit: | Faculty of Polish Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) 20h / 3 ECTS / I. semestr Celem kursu jest analiza i projektowanie poszczególnych elementów procesu dydaktycznego – programu nauczania, cyklu lekcji, jednostki lekcyjnej, zadań edukacyjnych, aż po sposoby weryfikacji nabytych kompetencji. Współczesna dydaktyka jako priorytet stawia wyznaczanie celów edukacyjnych i efektów, podporządkowując im dobór strategii i metod uczenia. Studenci i studentki, wykorzystując wiedzę dydaktyczną oraz własne doświadczenie nauczycielskie, będą dokonywali ewaluacji koncepcji dydaktycznych pod kątem realizacji zakładanych celów i refleksji nad własnym warsztatem pracy. |
Full description: |
(in Polish) Główne zagadnienia kursu podzielone będą na dwa moduły: A. planowanie cyklu lekcji, programu i rozkładu materiału: - refleksja nad rolą podstawy programowej, egzaminów zewnętrznych i kompetencji kluczowych w systemie oświaty, formułowanie nadrzędnych idei edukacji i własnych celów nauczycielskich; - cele, efekty i kryteria – trzy oblicza tej samej sprawy, poziomy taksonomiczne celów; - refleksja nauczycielska i jej rola we wprowadzeniu zmiany; B. planowanie lekcji i zadań: - projektowanie lekcji – funkcje, struktury i fazy; – dowody uczenia się jako narzędzie doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela - projektowanie zadań edukacyjnych - analiza jakości zadań edukacyjnych w kontekście kryteriów uczenia się. |
Bibliography: |
(in Polish) Grant P. Wiggins, Jay McTighe, Understanding by Design, Association for Supervision & Curriculum Development, 2010 Praca Zbiorowa (ed. Ostrowska B., Spalik K.), Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, 2013 Petty G., 2010: Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot Sterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce, Centrum edukacji Obywatelskiej, 2014 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza Słuchacz/-ka zna: 1. zasady planowania procesu dydaktycznego (m.in. wyznaczania celów edukacyjnych, określania efektów, projektowania lekcji, oceniania). 2. podstawowe pojęcia dydaktyki i jej miejsce w naukach pedagogicznych. 3. zasady projektowania i modyfikacji programu nauczania oraz rozkładu materiału; 4. zasady monitorowania bieżącej i długoterminowej pracy uczniów 5. warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela Umiejętności Słuchacz/-ka potrafi: 1. projektować zadania edukacyjne zgodne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi; 2. analizować i dostosować program nauczania oraz rozkład materiału do potrzeb i możliwości uczniów; 3. planować, prowadzić i oceniać zajęcia edukacyjne; 4. obserwować procesy edukacyjne, poddawać refleksji i wykorzystywać wyniki własnych obserwacji do analizy ról i czynności pedagogicznych. 5. operacjonalizować cele kształcenia Kompetencje społeczne: Słuchacz/ka jest gotowa/gotów: 1. korzystać z wyników badań naukowych dla praktyki nauczyciela i stale doskonalić swoje kompetencje, 2. do współpracy z innymi i kształtowania z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami klimatu sprzyjającego procesom nauczania–uczenia się; 3. ma świadomość konieczności właściwego motywowania uczniów oraz prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do każdego ucznia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przedmiot na zaliczenie, kryteria zróżnicowane w zależności od grupy. Dokładne kryteria opisano w części B Sylabusa dla danej grupy. |
Copyright by University of Warsaw.