(in Polish) Zajęcia terenowe
General data
Course ID: | 3000-SP-SWNW-ZT |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0319) Social and behavioural sciences, not elsewhere classified
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Zajęcia terenowe |
Organizational unit: | Faculty of Polish Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia w całości prowadzone są w terenie. Mają na celu wskazanie nauczycielom możliwości wykorzystania środowiska pozaszkolnego w nauczaniu, uczeniu się i wychowaniu dzieci i młodzieży. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia podzielone są na trzy bloki: 1. Blok biologiczny Zajęcia obejmują proste zadania przyrodnicze i zabawy z elementami integracji sensorycznej, które nauczyciele mogą przeprowadzić w najbliższym otoczeniu każdej szkoły. 2. Blok geograficzny Zajęcia posłużą zapoznaniu nauczycieli z możliwościami prowadzenia zajęć terenowych w najbliższym otoczeniu szkoły (różnorodność: celów, tematyki - treści przyrodniczych, wychowawczych, podejść, metod i technik dydaktycznych) 3. Blok polonistyczny Zajęcia poświęcone możliwościom korelacji lekcji szkolnych z nowoczesną edukacją muzealną. Nauczyciele biorący udział w spotkaniu będą mieli możliwość obejrzenia dwóch ekspozycji w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie oraz zapoznania się z warsztatem pracy edukatora muzealnego. Przedstawione zostaną przykłady zajęć prowadzonych w muzeum typu historycznego z uwzględnieniem wiedzy ogólnej oraz kompetencji kulturowych, które powinien posiadać każdy absolwent szkoły - odpowiednio - podstawowej i średniej. |
Bibliography: |
(in Polish) • Houghton P., Woroll J., Leśna szkoła dla każdego, MUZA, 2017 • Gaszyńska A., Świderek G., W dziką stronę. Rozmowy o edukacji w przyrodzie, ODE “Źródła”, 2016 • Jodełka A.,Leśne warsztaty, Pracownia K, • Chmielińska A., Dzikie opowieści, Wydawnictwo Nieśpieszne, • Angiel J., 2014, Edukacja geograficzna wokół drzew. Koncepcje lekcji w ujęciu komplementarnym, Geografia w Szkole, nr 5. • Angiel J., 2014, Edukacja ekologiczna w parku miejskim (w:) Zieleń w mieście, WCEE i NFOŚiGW., Włocławek. • Batorczak A., (red.), 2017, Rozwój zrównoważony na co dzień (zbiór scenariuszy lekcyjnych), Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem, UW, Warszawa. • Palińska M., 2006, Zieleń w środowisku człowieka, Włocławskie Centrum Edukacji Ekologicznej, Włocławek. • Iżykowska-Uszczyk A., Edukacja muzealna w obliczu pandemii, w: Interdyscyplinarne badania z zakresu nauk pedagogicznych i humanistycznych, red. Chodźko E., Śliwa M., Lublin 2020. • Pokrzywnicka M., Edukacja muzealna jako trening empatii, w: Muzea skansenowskie we współczesnej edukacji historycznej, red. Ausz M., Lublin 2011. • Zamojski M., Edukacja muzealna dzieci jako alternatywna metoda nauczania, Sandomierz 2020. • Friedrich M., Nie tylko ,,sztuki siostrzane”. Malarstwo - literatura - ekfraza, w: Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością, red. Trysińska M., Maciejak K., Warszawa 2019. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Słuchacz: 1. W zakresie wiedzy: - zna cele edukacyjne jakim służy realizacja zajęć edukacyjnych w terenie; - zna aktywizujące techniki pracy w terenie; - zna internetowe zasoby edukacyjne związane z tematyką lekcji terenowych, i potrafi z nich korzystać w sytuacji kiedy nie może wyjść z uczniami w teren; - zna zasady bezpieczeństwa, których powinien przestrzegać na zajęciach terenowych z uczniami. 2. W zakresie umiejętności: • potrafi zaplanować, przygotować i poprowadzić lekcję w terenie: a) w najbliższej okolicy (szkolne tereny zielone, najbliższy park, las, łąka, rzeka, staw, jezioro, przestrzeni miejskiej), b) w pozaszkolnych ośrodkach edukacyjnych takich jak ogród zoologiczny, ogród botaniczny, ośrodki edukacji leśnej i ekologicznej, ośrodki edukacji kulturalnej; • potrafi zaplanować i przeprowadzić wraz z uczniami obserwację krajobrazu w okolicy szkoły zwracając uwagę na jego elementy, cechy i relacje; • potrafi wykorzystać potencjał kulturowy najbliższej okolicy oraz regionu. 3. W zakresie kompetencji społecznych: - zachęca uczniów do poznawania przyrody różnymi zmysłami (wzrok, dotyk, słuch, smak i węch). - rozbudza w uczniach wrażliwość na piękno przyrody, uświadamia wartości krajobrazu, pobudza uważność uczniów i umiejętność wnikliwej obserwacji przyrody i krajobrazu. - ma świadomość znaczenia edukacji humanistycznej i kulturalnej i rozbudza w uczniach potrzebę aktywnego uczestnictwa w kulturze. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena bieżącej aktywności na zajęciach Aktywny udział w zajęcia. Wykonywanie zadań przewidzianych w trakcie zajęć. |
Copyright by University of Warsaw.