Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pozyskiwanie i analiza danych elicytacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3000-SZD-ADE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pozyskiwanie i analiza danych elicytacyjnych
Jednostka: Wydział Polonistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Pełny opis:

Celem zajęć jest poznanie sposobów pozyskiwania i gromadzenia danych elicytacyjnych oraz podstawowych zagadnień związanych z wykorzystaniem statystyki do badań językoznawczych. Uczestnicy zapoznają się z zasadami pracy językoznawcy w terenie i metodami pozyskiwania materiału językowego oraz z podstawowymi pojęciami z zakresu statystyki, językowymi prawami statystycznymi, metodami gromadzenia danych oraz sposobami ich analizy z wykorzystaniem programu R. W trakcie ćwiczeń nacisk zostanie położony na zagadnienia niezbędne do zrozumienia technik analitycznych najczęściej stosowanych w praktyce.

Literatura:

Ackermann, I. (2015). Granice języka. Samookreślenia Polaków na Białorusi i Litwie. Warszawa (s. 9-34: Wprowadzenie, Metodologia).

Bańko, M. (2018). Korzyści i problemy wynikające z „nadmiaru” danych językowych i z wielości ich analizy, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego LXXIV, s. 23-30.

Biecek, P. (2014). Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Warszawa.

Dejna, K. (1979). Z metodologii badań gwar peryferyjnych i wyspowych. Rozprawy Komisji Językowej Łódzkiego Towarzystwa Naukowego XXV, s. 35-40.

Gala, S. (2001). Z metodyki badań pogranicza językowego (na materiale polskim). [W:] Czyżewski, F. (red.). Język i kultura na pograniczu polsko-ukraińsko-białoruskim. Lublin, s. 29-39.

Gillespie, C., Lovelace, R. (2018). Wydajne programowanie w R. Warszawa.

Hammerl, R., Sambor, J. (1990). Statystyka dla językoznawców. Warszawa.

Hammerl, R., Sambor, J. (1990). Statystyka dla językoznawców. Warszawa.

Hammerl, R., Sambor, J. (1993). O statystycznych prawach językowych. Warszawa.

Hammerl, R., Sambor, J. (1993). O statystycznych prawach językowych. Warszawa.

Horodyska, H. (1958). O dialektologicznych badaniach korespondencyjnych. Poradnik Językowy, s. 57-67.

Karaś, H. (2010). Podstawy dialektologii (zwłaszcza: Jak badamy i opisujemy gwary). [W:] Karaś, H. (red.) Dialekty i gwary polskie. Kompendium internetowe, pod red. H. Karaś, www.dialektologia.uw.edu.pl

Karaś, H. (2017). Język polski pogranicza litewsko-łotewsko-białoruskiego w świetle frekwencji cech językowych, Warszawa (s. 15-40: r. I. Zagadnienia teoretyczne).

Kobus, J. (2015). Kierunki i dynamika zmian w języku mieszkańców wielkopolskich wsi na przełomie wieków XX i XXI. Poznań (zwłaszcza s. 15-25: Założenia metodologiczne)

Kurek, H. (1990). Metodologia socjolingwistycznego badania fonetyki języka mówionego środowisk wiejskich (na przykładzie kilku wsi Beskidu Niskiego), Kraków.

Lander, J.P. (2018). Język R dla każdego: zaawansowane analizy i grafika statystyczna. Warszawa.

Lubaś, W. (1979). Socjolingwistyka jako metoda badawcza. Socjolingwistyka, z. 2, s. 11-27.

Lubaś, W. (1996). Teoretycznie i praktycznie o relacjach między dialektologią a socjolingwistyką. [W:] Dunaj B., Reichan J. (red.). Studia Dialektologiczne I. Kraków, s. 41-46.

Pałka, P., Kwaśnicka-Janowicz, A. (2017). Przewodnik po elektronicznych zasobach językowych dla polonistów (słowniki, kartoteki, korpusy, kompendia), Kraków.

Pawłowski, Adam (2010). Empiryczne i ilościowe metody badań wobec naukowego statusu współczesnego językoznawstwa”. [W:] Stalmaszczyk, P. (red.) Metodologie językoznawstwa. Filozoficzne i empiryczne problemy w analizie języka. Łódź, s. 117-131.

Pelcowa, H. (2012). Nowe wyzwania a tradycyjne metody badań dialektologicznych. Poradnik Językowy z. 8, s. 5-14.

Sierociuk, J. (2007). Socjologiczny kontekst badań języka mieszkańców wsi. [W:] Sierociuk, J. (red.). Gwary dziś 4. Konteksty dialektologii, Poznań, s. 325-336.

Smułkowa, E., Engelking, A. (2007). Uwagi o metodzie badań terenowych na pograniczach Białorusi. [W:] Smułkowa, E., Engelking, A. (red.). Pogranicza Białorusi w perspektywie interdyscyplinarnej, Warszawa, s. 15-18.

Sobczyk, M. (2007). Statystyka. Warszawa.

Stainhaus, H. (2010). Orzeł czy reszka. Warszawa.

Stalmaszczyk, P. (red.) (2006). Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Łódź.

Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka. Od teorii do praktyki. Warszawa.

Zagórski, Z, (2001). O różnych metodach badań dialektologicznych, [w:] Sierociuk, J. (red.). Gwary dziś. 1. Metodologia badań. Poznań 2001, s. 25-31.

Zaręba, A. (1955). O metodzie i technice badań gwarowych Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego XIV, s. 140-155.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Słuchacz zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne różnych metod pozyskiwania i analizy danych elicytacyjnych stosowanych w badaniach językoznawczych oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu gromadzenia danych językowych oraz ich statystycznego opracowania [P8S_WG.1].

Student zna i rozumie główne tendencje rozwojowe współczesnych metod pozyskiwania i analizy danych elicytacyjnych [P8S_WG.2], a także zasady upowszechniania wyników działalności naukowej w formie zajęć prowadzonych dla studentów, kursów otwartych (tryb otwartego dostępu) [P8S_WG.4].

UMIEJĘTNOŚCI

Słuchacz potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu statystyki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów dydaktycznych dotyczących pozyskiwania i analizy danych elicytacyjnych, w szczególności:

• tworzyć hipotezy badawcze, definiować cel i przedmiot badań, określać metody pozyskiwania i opracowywania danych;

• rozwijać metody, techniki i narzędzia analizy danych językowych oraz twórczo je stosować;

• dobierać odpowiednie metody weryfikacji hipotez badawczych [P8S_UW.1].

Słuchacz potrafi również samodzielnie planować sposoby pozyskiwania i analizy danych elicytacyjnych [P8S_UU.1] oraz realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi [P8S_UU.2].

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Słuchacz jest gotów do krytycznej oceny różnych metod badawczych, krytycznej oceny własnej działalności badawczej, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. Jest też gotów wypełniać zobowiązania społeczne, które ciążą na badaczach [P8S_KO.1.].

Metody i kryteria oceniania:

Zaangażowanie i aktywność słuchacza, terminowe zaliczanie zadań na minimum 60%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)