University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) (C) Dydaktyka Szkoły Wyższej - Emisja głosu dla doktorantów

General data

Course ID: 3000-SZD-DSW-EMG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: (C) Dydaktyka Szkoły Wyższej - Emisja głosu dla doktorantów
Organizational unit: University of Warsaw
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter warsztatowy. Uczestnicy pracują nad ukształtowaniem prawidłowych mechanizmów tworzenia dźwięku oraz prawidłowej wymowy poprzez ćwiczenia fizyczne, relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne oraz artykulacyjne.

stosowane metody dydaktyczne

Pogadanka, metoda ćwiczeń praktycznych

Full description: (in Polish)

Zajęcia służą zdobyciu umiejętności bezpiecznego i skutecznego posługiwania się głosem w pracy dydaktycznej. Mają na celu zwiększenie możliwości głosowych poprzez pogłębienie świadomości ciała, wypracowanie właściwego toru oddechowego, korektę nieprawidłowych nawyków fonacyjnych i poprawę techniki mówienia.

Szczegółowy zakres zajęć

1. Uwarunkowania prawidłowej emisji głosu. Budowa i funkcjonowanie aparatu głosowego, oddechowego i artykulacyjnego w kontekście zawodowej pracy głosem. Podstawy higieny głosu w pracy dydaktycznej.

2. Funkcjonalne podstawy tworzenia głosu. Ćwiczenia kształtujące postawę optymalną do tworzenia głosu. Ćwiczenia relaksacyjne, przygotowujące ciało do pracy z głosem (technika Alexandra). Ćwiczenia oddechu przeponowo-żebrowego. Mechanizm podparcia oddechowego.

3. Ustalenie optymalnej przestrzeni toru głosowego. Ćwiczenia rozluźniające gardło. Ćwiczenia rozluźniające żuchwę. Zasady prawidłowej realizacji samogłosek w izolacji. Ćwiczenia kształtujące właściwą realizację samogłosek w tekstach.

4. Prawidłowa fonacja. Ćwiczenia ustalające niską, swobodną pozycję krtani. Miękki atak dźwięku. Pobudzanie pracy rezonatorów głosowych.

5. Doskonalenie techniki mówienia. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych. Ćwiczenia artykulacyjne: właściwa artykulacja samogłosek nosowych, precyzja w artykulacji spółgłosek, unikanie nadmiernych upodobnień i uproszczeń grup spółgłoskowych, unikanie redukcji spółgłosek wygłosowych, praca nad intonacją. Najważniejsze zasady poprawnej wymowy polskiej

opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu

Dopuszczalna jest jedna nieobecność.

Bibliography: (in Polish)

1. Bednarek J., (2002), Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej, Wrocław.

2. Ciecierska- Zajdel B., (2012), Trening głosu, Edgard, Warszawa.

3. Emisja głosu nauczyciela, (2006), red. Przybysz-Piwko M., CODN, Warszawa.

4. Kisiel M., (2012), Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza.

5. Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos, PWST, Kraków.

6. Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Harmonia Universalis, Gdańsk.

7. Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, (2011), red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, IMP Łódź.

8. Tarasiewicz B., (2003), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas, Kraków.

9. Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk.

10. Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Harmonia Universalis, Gdańsk.

11. Walczak- Deleżyńska M., (2001), Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, oddz. we Wrocławiu, Wrocław.

12. Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., (2004), Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Uczestnik zajęć:

• Posiada ogólną znajomość budowy i czynności narządu głosu. Rozumie procesy fizjologiczne i patologiczne zachodzące w narządzie głosu.

• Zna sposoby korygowania nieprawidłowych nawyków oddechowych, fonacyjnych, rezonacyjnych i artykulacyjnych.

• Zna technikę wykonywania ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i rezonacyjnych i artykulacyjnych.

• Zna zasady poprawnej wymowy.

• Zna zasady higieny pracy głosem.

Umiejętności

Uczestnik zajęć:

• Umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu emisji głosu i techniki mowy do oceny własnego głosu oraz do modyfikowania nieprawidłowych nawyków emisyjnych i artykulacyjnych.

• Umie bezpiecznie i efektywnie pracować głosem

Kompetencje społeczne

Uczestnik zajęć:

• Ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem mowy jako środka komunikacji.

• Ma świadomość złożoności zjawiska głosu oraz akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości tworzenia mowy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)

Obecność, aktywna praca na zajęciach

metody weryfikacji efektów uczenia się

Ocena pracy na zajęciach

kryteria oceniania

Obecność 50%, ocena pracy na zajęciach 50%

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)