Odstępcy. Zwrot ku działaniu w polskich naukach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-1KON2016K24 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Odstępcy. Zwrot ku działaniu w polskich naukach społecznych |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone dla wszystkich studentów i studentek, szczególnie zaś tych nastawionych na dyskusję nad zaproponowanymi zagadnieniami. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest dyskusja o zwrocie ku działaniu w polskich naukach społecznych, czyli o tym, co wolno badaczom społecznym. |
Pełny opis: |
Co wolno antropologom, socjologom, pedagogom? Czy aspiracje nauk społecznych do metodologicznej ścisłości są poznawczo jałowe, a zwrot ku doświadczeniu zawsze musi być naznaczony naukowym błędem? Czy kontakt między badaczem i badanym to interakcja między ludźmi czy rolami? I wreszcie, czy badacz może współdziałać z badanymi i ich aktywizować, czy może robiąc to przekracza granice obserwacji uczestniczącej? Czy powinność dziejowa kłóci się z naukową? W polskiej nauce zawsze byli odstępcy, czyli ci którzy zwracali się ku doświadczeniu, zaangażowaniu w ramach swoich dziedzin nauki. Często je też przekraczali. To oni inspirowali się społeczną praktyką, ruchami społecznymi, rzeczywistością społeczno-polityczną kraju i próbowali nadać rozpoznaniom naukowym praktyczny wymiar - od prognostyki, poprzez poradnictwo, aż po interwencję. Oni też byli najbardziej zainteresowani nowymi trendami w światowej nauce - to w ich tłumaczeniach, albo poprzez ich książki czytano nowatorskich badaczy, rozpoznawano naukowe trendy. Podczas konwersatorium przedyskutujemy zwrot ku działaniu w polskiej humanistyce - socjologii, antropologii, etnologii czy pedagogice w drugiej połowie XX wieku i w wieku XXI. Przyjrzymy się postawom wybranych badaczy społecznych w czasach PRL i w okolicach przełomu demokratycznego, a także współczesnym wymiarom badań w działaniu. Konwersatorium jest autorską propozycją prowadzącej wynikającą z jej prac nad doktoratem. |
Literatura: |
Proponowane tematy spotkań: 1. Wprowadzenie 2. Helena Radlińska – doświadczalnictwo społeczne, czyli co wolno pedagogom społecznym? Lektura: Barbara Smolińska – Theiss, Wiesław Theiss, Badanie i działanie w pedagogice społecznej – między tradycją a współczesnymi zadaniami [w:] Edukacyjne badania w działaniu, Warszawa 2013, s. 13-50. 3. Kazimierz Jankowski – psychologia humanistyczna, czyli co wolno psychologom? Lektura: Kazimierz Jankowski, Hipisi w poszukiwaniu ziemi obiecanej, Od psychiatrii biologicznej do humanistycznej, Mój Śambhala (wybór); 4. Twórcy, socjoterapeuci, szkoły społeczne – czyli co wolno pedagogom? Lektura: A. Jawłowska, Z. Dworakowska, red., Wolność w systemie zniewolenia. Rozmowy o polskiej kontrkulturze (wybór), wybór z pisma Edukacja i Dialog. 5. Twórcy, socjoterapeuci, szkoły społeczne – czyli co wolno pedagogom? cz. II Lektura: teksty po seminarium Krystyny Starczewskiej, strony www KĄTa, LO Bednarska, STO. 6. Jan Strzelecki i Alain Touraine – czyli o interwencji socjologicznej Lektura: Alain Touraine Solidarność. Analiza ruchu społecznego 1980-1981, Gdańsk 2010 (wybór). Sens uczestnictwa. Wokół idei Jana Strzeleckiego. Zbiór szkiców, PAN, IFIS, Warszawa 1991 (wybór); 7. Andrzej Siciński – homo eligens w roku 2000, czyli kryzys predykcji w socjologii Lektura: Andrzej Siciński, red. Style życia w miastach polskich (u progu kryzysu), Młodzież o roku 2000 (wybór); 8. Mirosława Marody – socjolog polski u progu zmiany systemowej Lektura: Mirosława Marody, red. Co nam zostało z tych lat...Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej, Londyn 1991 (wybór); Hanna Świda- Ziemba (wybór), Stefan Nowak (wybór); 9. Elżbieta Tarkowska - chaos kulturowy, czyli zwrot ku antropologii Lektura: Elżbieta Tarkowska, Chaos kulturowy albo o potrzebie antropologii raz jeszcze [w:] Kulturowy wymiar przemian społecznych, Warszawa 1993. Elżbieta Tarkowska, Temporalny wymiar przemian zachodzących w Polsce [w:] Kulturowy wymiar przemian społecznych, Warszawa 1993. 10. Aldona Jawłowska – czyli o buncie z oddali Lektura: Drogi kontrkultury, Więcej niż teatr (wybór); 11. Anna Wyka – socjologia alternatywna, czyli co wolno badaczowi społecznemu? Lektura: Anna Wyka, Alternatywne style życia jako reakcja na style dominujące lat siedemdziesiątych [w:] Style życia w miastach polskich (u progu kryzysu), Warszawa 1988. Anna Wyka, Badacz społeczny wobec doświadczenia, Warszawa 1993 (wybór); 12. Joanna Tokarska-Bakir – czyli o co wolno antropologom? Lektura: Anna Wyka, Badacz społeczny wobec doświadczenia, Warszawa 1993 (teksty o Talabocie), Joanna Tokarska-Bakir, Dalsze losy syna marnotrawnego. Projekt etnografii nieprzezroczystej. 13. Joanna Tokarska-Bakir – czyli o co wolno antropologom? cz. II Lektura: film Polak w szafie Artura Żmijewskiego, dyskusja w „Debatach” Fundacji im. Stefana Batorego 14. Tomasz Rakowski i Kolektyw Terenowy – czyli etnograficzne badania w działaniu Lektura: Etnografia/Animacja/Sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego, Kultura Współczesna po konferencji Diagnoza w Kulturze; 15. Podsumowanie |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - uczestnicy konwersatorium poznają koncepcje polskich badaczy społecznych związane ze zwrotem ku działaniu; - uczestnicy poznają powody i warunki społeczne ku temu prowadzące; - uczestnicy poznają metodologię badawczą polskich socjologów, psychologów, antropologów i pedagogów; Umiejętności: - uczestnicy zajęć nauczą się krytycznej analizy koncepcji badawczych polskich badaczy społecznych; - uczestnicy zajęć nauczą się rozpoznawać wzajemne powiązania miedzy ruchami społecznymi a badaniami społecznymi; Postawy: - uczestnicy będą mogli określić swój badawczy stosunek wobec metodologii zaangażowanych nauk społecznych; |
Metody i kryteria oceniania: |
Główne kryterium oceny - aktywność i zaangażowanie w dyskusję. Dopuszczalny limit nieobecności - dwie. Możliwość odrabiania nieobecności na dyżurach. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.