University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Strategies of representing otherness

General data

Course ID: 3002-1L3SEM23F1
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Strategies of representing otherness
Name in Polish: Strategie przedstawiania inności
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla studentów III roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

B.Sc. seminars
obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Seminarium ma na celu przygotowanie przez studentki i studentów prac licencjackich oraz przystąpienie do ich obron.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Seminarium przeznaczone dla osób chcących napisać pracę poświęconą szeroko rozumianym problemom związanym z przedstawieniem inności.

Seminarium odbywać się będzie na następujących zasadach: na początku semestru odbędą się spotkania (cztery lub pięć) przeznaczone dla całej grupy i poświęcone wybranym kwestiom metodologicznym oraz teoretycznym. Następnie seminarium będzie miało postać indywidualnych konsultacji - ich zakres tematyczny będzie uzależniony od tematów prac licencjackich wybranych przez studentki i studentów.

Full description: (in Polish)

Seminarium poświęcone jest problemom związanym ze strategiami przedstawiania inności. Interesować nas będzie przede wszystkim problem możliwości opisu inności/innych, z którym wiąże się pytanie o możliwość przekroczenia granic własnej perspektywy (czy to kulturowej, czy społecznej, genderowej czy wreszcie gatunkowej). W rzeczywistości wypełnionej partykularnymi głosami, domagającymi się uznania, a jawiącymi się często jako „obce”, „nietypowe”, „nie-ludzkie” czy wręcz „dziwne” w kontekście dominującego porządku, warto zastanowić się nad strategiami opisu i reprezentacji inności. Już w klasycznym antropologicznym ujęciu „inność” pozwalała na zwrócenie uwagi na własną tożsamość, jej przesłanki i strukturę, wymuszając krytyczny ogląd języka, jakim posługujemy się do opisu świata.

W zakres tematyczny seminarium wchodzą min. tematy związane z: innością pozaludzką (zwierzęcą, roślinną, przyrodniczą, technologiczną, robotyczną, fantastyczną); strategiami umocowania politycznej pozycji mniejszości; sposobami narracyjnego ujęcia doświadczenia inności; strategiami reprezentacji „innych”; problemami płynności granic kultura/natura i ludzkie/pozaludzkie; pytaniem o możliwość przekroczenia perspektywy antropocentrycznej. Naszym celem będzie zbadanie rozległego obszaru, który często wymyka się klasycznym metodologiom, a domaga się zbadania i opisania wyczulonego na to, co specyficzne, „inne”, „obce”.

Szczegółowy zakres tematyczny będzie uzależniony od zainteresowań i tematów prac wybranych przez osoby uczęszczające na seminarium.

Bibliography: (in Polish)

Literatura będzie dobierana indywidualnie, z uwzględnieniem zainteresowań osób uczęszczających na seminarium.

Wybrane lektury:

William Arens, Mit ludożercy. Antropologia i antropofagia, przeł. W. Pessel, WUW, Warszawa 2010.

Éric Baratay, Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, tłum. P. Tarasewicz, Wydawnictwo w Podwórku, Gdańsk 2014.

James Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, przeł. E. Dżurak, J. Iracka, E. Klekot, M. Krupa, S. Sikora i M. Sznajderman, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.

Tim Ingold, Splatać otwarty świat, wyb. i oprac. E. Klekot, Kraków 2018.

Bruno Latour, Polityka natury, przeł. A. Czarnacka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2009.

Edward W. Said, Orientalizm, przeł. W. Kalinowski, PIW, Warszawa 1991.

Studia nad nauką i technologią, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2014.

Learning outcomes: (in Polish)

Absolwent/ka zna i rozumie:

- swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi,

-w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze,

-podstawową terminologię nauk o kulturze

-metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury

Absolwent/ka potrafi:

-wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych

-interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny

-wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane

-pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze

Absolwent/ka jest gotów/ gotowa:

--krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści

-do przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów

-dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia seminarium:

1) Obecność: udział we wstępnych zajęciach metodologicznych dla całej grupy (dopuszczalna jedna nieobecność) oraz udział w co najmniej dwóch konsultacjach indywidualnych.

2) Złożenie pracy licencjackiej o objętości min. 40 000 znaków wraz z bibliografią spełniającą formalne standardy tekstu naukowego, zaakceptowanej przez prowadzącą zajęcia oraz wyznaczenie terminu obrony.

Seminarium kończy się zaliczeniem bez oceny. Złożenie pracy jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu licencjackiego. Szczegółowe wymogi stawiane pracom dyplomowym oraz harmonogram terminów składania prac zostaną omówione na pierwszych zajęciach.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
First cycle diploma seminar, 30 hours more information
Coordinators: Justyna Schollenberger
Group instructors: Justyna Schollenberger
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)