University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Moving image - history, theory and practice

General data

Course ID: 3002-1L3SEM23F2
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Moving image - history, theory and practice
Name in Polish: Ruchome obrazy - historie, teorie i praktyki
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla studentów III roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

B.Sc. seminars
obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Osoba rejestrująca się na seminarium powinna zapoznać się z pełną ofertą seminariów licencjackich uruchomionych na kierunku kulturoznawstwo - wiedza o kulturze w roku akademickim 2023/2024 oraz z sylabusami i wybrać seminarium najbliższe zainteresowaniom badawczym. W razie wątpliwości warto skonsultować się z osobami prowadzącymi seminaria.

Uwaga: nie można zaliczać seminarium jako konwersatorium do wyboru!

Short description: (in Polish)

Seminarium odbywa się w trybie mieszanym: na początku semestru kilka spotkań wprowadzających dla całej grupy, następnie indywidualne konsultacje. Zakres problemowy konsultacji uzależniony będzie od tematów prac licencjackich zaproponowanych przez osoby uczestniczące w seminarium.

Celem seminarium jest przygotowanie przez studentki i studentów prac licencjackich oraz przystąpienie przez nich w terminie do egzaminów dyplomowych.

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny seminarium obejmuje zagadnienia z teorii i historii mediów wizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem kina i współczesnych praktyk medialnych wykorzystujących ruchomy obraz. Tematyka poszczególnych spotkań będzie uzależniona także od tematów prac licencjackich zaproponowanych przez osoby uczestniczące w seminarium.

Podczas pierwszych pięciu/sześciu spotkań przeznaczonych dla wszystkich osób uczestniczących w seminarium będziemy rozmawiać o wymaganiach związanych z pracami licencjackimi, określeniu zakresu problemowego i sformułowaniu tematu, konstrukcji pracy i zasadach edycji tekstu naukowego oraz gromadzeniu i weryfikowaniu bibliografii. Zaplanujemy również kalendarz dalszych konsultacji, a studentki i studenci będą prezentować swoje wstępne projekty przed całą grupą. W trakcie indywidualnych konsultacji, które odbywać się będą w drugiej części semestru co tydzień, w terminie seminarium (oraz w razie konieczności podczas dyżurów), ustalać będziemy plan pracy dla każdej osoby, konsultować główne tezy i bibliografię, a w kolejnych tygodniach omawiać gotowe fragmenty powstających prac.

Pod koniec semestru zorganizujemy jeszcze jedno spotkanie podsumowujące dla całej grupy, żeby osoby uczestniczące mogły wymienić się doświadczeniami i omówić pomysły referatów/prezentacji, które będą częścią egzaminu dyplomowego.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa literatura (fragmenty będę udostępniane na Google Classroom):

- David Bordwell, "O historii stylu filmowego", przeł. Miłosz Stelmach, Narodowe Centrum Kultury Filmowej, Łódź 2019;

- Thomas Elsaesser, Malte Hagener, "Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły", przeł. Konrad Wojnowski, Universtias, Kraków 2015;

- Lev Manovich, "Język nowych mediów", przeł. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006;

- Jacek Ostaszewski, "Historia narracji filmowej", Universitas, Kraków 2018;

- Karl Sierek, "Fotografia, kino i komputer", przeł. Joanna Gilewicz, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017.

- Siegfried Zielinski, "Archeologia mediów", przeł. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.

Dodatkowa literatura dobierana będzie indywidualnie w zależności od tematu pracy dyplomowej. Należy pamiętać, że egzamin licencjacki obejmuje także podstawy programowe ze studiów – wymagana jest znajomość lektur przede wszystkim z wprowadzenia do wiedzy o filmie, antropologii kultury wizualnej oraz historii kultury polskiej XX wieku.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza - absolwent/ka zna i rozumie:

- swoistość nauk o kulturze wizualnej oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi;

- w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie współczesnego filmoznawstwa i medioznawstwa oraz strategie poznawcze i stosowane metody badawcze;

- w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty kultury wizualnej i filmowej oraz jej relacje z innymi mediami i praktykami kulturowymi;

- metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury wizualnej i filmowej;

- wybrane nurty i narzędzia historii sztuk wizualnych i filmu.

Umiejętności - absolwent/ka potrafi:

- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych;

- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst medialny, historyczny, społeczny i polityczny;

- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji;

- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) filmoznawstwa i nauk o kulturze wizualnej oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane;

- pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu i wybranego materiału wizualnego;

- w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosować w sposób poprawny terminologię z zakresu filmoznawstwa i nauk o kulturze wizualnej;

- zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne.

Kompetencje społeczne - absolwent/ka jest gotów/gotowa do:

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;

- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;

- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej i medioznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju;

- angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością;

- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawowym warunkiem zaliczenia seminarium jest obecność na zajęciach dla całej grupy (dopuszczalna jest jedna nieobecność), zaprezentowanie tematu pracy licencjackiej podczas jednych z takich zajęć oraz udział w minimum dwóch konsultacjach indywidualnych w trakcie semestru.

Na zaliczenie seminarium student/studentka przedstawia pracę pisemną o minimalnej objętości 40 000 znaków wraz z bibliografią spełniającą formalne standardy tekstu naukowego. Na podstawie odbytych konsultacji i złożenia pracy student/studentka dopuszczany/a jest do egzaminu licencjackiego. Seminarium kończy się zaliczeniem bez oceny [ZAL] – zaliczenie wpisywane jest do protokołu USOS dopiero po wyznaczeniu terminu obrony oraz po wprowadzeniu zaakceptowanej przez promotorkę/promotora pracy dyplomowej i innych wymaganych danych do Archiwum Prac Dyplomowych na minimum dwa tygodnie przed terminem egzaminu dyplomowego.

Egzamin dyplomowy może odbyć się w sesji letniej (najpóźniej 5 lipca 2024 roku) lub we wrześniu (najpóźniej 27 września 2024 roku). Osoby, które zamierzają przystąpić do obrony w sesji letniej, muszą przesłać pracę do ostatecznej akceptacji promotorki/promotora najpóźniej 3 czerwca 2024 roku. Osoby, które planują obronę przed 13 września, składają pracę najpóźniej 30 czerwca 2024 roku. Osoby planujące egzamin dyplomowy w drugiej połowie września, mogą przesłać pracę najpóźniej 19 sierpnia 2024 roku.

Więcej informacji dotyczących seminarium licencjackiego i kwestii organizacyjnych związanych z egzaminem dyplomowym znajduje się na stronie IKP: https://ikp.uw.edu.pl/studia/kulturoznawstwo/studia-i-stopnia/seminarium-i-egzamin-licencjacki/.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
First cycle diploma seminar, 30 hours more information
Coordinators: Paulina Kwiatkowska
Group instructors: Paulina Kwiatkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)