University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Bible in the History

General data

Course ID: 3002-1LB2W
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Bible in the History
Name in Polish: Biblia w kulturze
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Przed zajęciami konieczne będzie przeczytanie wybranych fragmentów Biblii lub innych wskazanych tekstów.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Na zajęciach omówione zostaną wybrane teksty biblijne, które w sposób trwały wpłynęły na kulturę europejską. Pokazany zostanie również proces "długiego trwania" tej tradycji w postaci nawiązań i przekształceń, ale nade wszystko interesować nas będą różnorodne tradycje interpretacyjne i hermeneutyki wywodzące się historycznie z lektury Pisma lub wobec niego współcześnie aplikowane.

Wykład z elementami konwersatorium.

Full description: (in Polish)

Introdukcja

Stworzenie

Patriarcha. Wiara jako ufność

Religia i prawo

Teodramat i polityka historyczna

Proroctwo

Problemy z mądrością ​

Co (i jak) mówi Jezus w ewangeliach synoptycznych

Jezus historii, Chrystus wiary

Mesjasz. Chrześcijaństwo jako projekt

Apokalipsa

Apokryf

Bibliography: (in Polish)

Rdz 1-25,18

Wj; Kpł

Jon; Ez (fragmenty)

Pnp Koh

1 Sm 16-31; 2 Sm; 1 Krl 1-2,11

fragmenty wybrane Mt; Mk; Łk; J

Rz

Ap

wybrane apokalipsy apokryficzne

Mogą się przydać takie książki i teksty jak:

Giorgio Agamben, Czas, który zostaje. Komentarz do Listu do Rzymian, przeł. S. Królak, Warszawa 2009.

E. Auerbach, Mimesis.., Blizna Odyseusza.

Jan Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, Warszawa 2008.

Hans Urs von Balthasar, Wielki teatr świata: król Dawid, w: idem, W pełni wiary, wybrał W. Löser, przeł. J. Fennrychowa, Kraków 1991.

Harold Bloom, Księga J, przeł. B. Baran, warszawa 2018.

Norman Cohn, Kosmos, chaos i świat przyszły. Starożytne źródła wierzeń apokaliptycznych, przeł. A. Kurowska-Mitas, Kraków 2006.

Northrop Frye, Wielki Kod. Biblia i literatura, przeł. A. Fulińska, Bydgoszcz 1998.

Elżbieta Jastrzębowska, Miasta apokalipsy, Warszawa 1999.

Andre Lacocque, Szulamitka, w: A. Lacoque, P. Ricouer, Myśleć biblijnie, przeł. E. Mukoid, M. Tarnowska, Kraków 2003.

Karl Löwith, Historia powszechna i dzieje zbawienia. Teologiczne przesłanki filozofii dziejów, przeł. J. Marzęcki, Kęty 2002.

Andrew Linzey, Teologia zwierząt, przeł. W. Kostrzewski, Kraków 2010.

Learning outcomes: (in Polish)

Student zna i rozumie:

swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi

w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury polskiej i ościennych kultur obcych

rolę dziedzictwa antycznego i biblijnego w historii kultur

metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury

Student potrafi:

wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z

różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych

interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny

pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także

wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych

stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze

stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo

Student jest gotów do:

krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści

przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do

rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa będzie uwzględniać aktywność studenta, a także ocenę, jaką uzyska z kończącego zajęcia pisemnego testu.

Uwaga – na zajęciach będzie sprawdzana lista obecności. Dopuszczalna liczba nieobecności: cztery.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Igor Piotrowski
Group instructors: Igor Piotrowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)