University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Participation in Culture

General data

Course ID: 3002-1UWK2CO2
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Participation in Culture
Name in Polish: Uczestnictwo w kulturze
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom and field classes

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone są różnym typom uczestnictwa w kulturze oraz poddają analizie ideowe i organizacyjne aspekty funkcjonowania sektora kultury w Polsce.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny i poświęcone są różnym typom uczestnictwa w kulturze. Proponują spojrzenie na sztukę, praktyki kulturowe, instytucje i polityki kulturalne z perspektywy odbiorców, uczestników, obywateli. Poddają analizie ideowe i organizacyjne aspekty funkcjonowania sektora kultury w Polsce.

Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny i poświęcone są różnym typom uczestnictwa w kulturze. Proponują spojrzenie na sztukę, praktyki kulturowe, instytucje i polityki kulturalne z perspektywy odbiorców, uczestników, obywateli. Poddają analizie ideowe i organizacyjne aspekty funkcjonowania sektora kultury w Polsce.

W roku akademickim 2023/2024 uruchomione zostaną cztery 30-godzinne grupy ćwiczeniowe, prezentujące tematykę uczestnictwa na przykładzie wybranego obszaru kultury współczesnej.

Student/ka wybiera jedną z grup:

grupa – dr Zofia Dworakowska, semestr letni

Grupa poświęcona zagadnieniom partycypacji na obszarze współczesnych sztuk wizualnych. Bezpośrednim kontekstem dla omawianych zagadnień będą bieżące wydarzenia związane ze sztukami wizualnymi – aktualne wystawy i program warszawskich muzeów i galerii (więcej w opisie grupy).

grupa - dr Joanna Kubicka, semestr zimowy

Grupa poświęcona zagadnieniom związanym z kulturą książki, praktykami czytelniczymi, społecznym i wspólnotowym charakterem inicjatyw dotyczących czytania - wspólny namysł nad miejscem książek w życiu społecznym, ich rolą w budowaniu narracji tożsamościowych, funkcją społeczną i możliwościami budowania więzi społecznych opartych na wspólnej lekturze - jak również krytyczna refleksja dotycząca historycznych i współczesnych instytucji książki i czytelnictwa.

grupa – mgr Karolina Wróbel-Bardzik, semestr zimowy i letni

Grupa poświęcona tematyce uczestnictwa w kulturze w kontekście miasta i jego użytkowników. Przyjęta zostanie perspektywa oddolna, skupiająca się na mieszkańcach i inicjatywach społeczności lokalnych. Istotne będzie także odniesienie do polityk miejskich nakierowanych na włączanie mieszkańców w procesy decyzyjne w swoim otoczeniu oraz to, jak organizacje pozarządowe czy instytucje sektora kultury – muzea, domy kultury, galerie sztuki otwierają się na swoje najbliższe sąsiedztwo.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie:

-swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi,

- w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze,

- podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego,

- w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty kultury literackiej i twórczości słownej, widowisk kulturowych i kultury teatralnej, kultury wizualnej i filmowej oraz relacjach między nimi,

- podstawową terminologię nauk o kulturze,

- zasady prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej oraz ich implikacje kulturowe,

- mechanizmy działania współczesnych instytucji kultury i organizacji pozarządowych działających w kulturze.

Umiejętności: student potrafi:

- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych,

- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny,

- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji,

- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane,

- pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze,

- zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne,

- posługiwać się językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2 Europejskiego Opisu Językowego; korzystać z wybranej literatury przedmiotu w języku obcym,

- samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego,

- inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową,

- stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo.

Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści,

- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów,

- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju,

- uczestnictwa w debacie publicznej na poziomie lokalnym, w środowisku uniwersyteckim,

- angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością,

- dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy,

- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena na podstawie obecności, aktywnego udziału w dyskusjach, pracy semestralnej/projektu działania w kulturze.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Zofia Dworakowska, Karolina Wróbel-Bardzik
Group instructors: Zofia Dworakowska, Karolina Wróbel-Bardzik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Sara Herczyńska
Group instructors: Sara Herczyńska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)