University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introductory seminar

General data

Course ID: 3002-2PROS22O4
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Introductory seminar
Name in Polish: Kultura współczesna i jej mity
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses
proseminars

Short description: (in Polish)

Wstępny kurs metodologii badań nad kulturą przeznaczony dla studentów II stopnia rozważających przygotowywanie pracy magisterskiej poświęconej kulturze współczesnej.

Full description: (in Polish)

Największym mitem kultury, w której żyjemy, jest przekonanie, że obywa się ona bez mitów. Chętnie dostrzegamy dziwaczne wierzenia i rytuały ludzi żyjących przed wiekami lub w odległych krainach, samych siebie postrzegamy jednak zwykle jako racjonalnych.

Tymczasem współczesnych mitologii i rytuałów poszukiwać można w wielu sferach życia. Zajmujący się tą problematyką badacze lokalizowali je w hollywoodzkich superprodukcjach i niszowych obiegach teorii spiskowych, w wielkich widowiskach sportowych i zamkniętych wspólnotach fanowskich...

Zajęcia wprowadzają podstawowe narzędzia badawcze i teorie z zakresu badań nad mitami i kulturą współczesną, obejmując m.in. koncepcje Mircei Eliadego, Umberto Eco, Rolanda Barthesa czy Jeana Baudrillarda, które z pewnością przydadzą się w samodzielnej pracy badawczej nad kulturą współczesną.

Bibliography: (in Polish)

Lista lektur ma charakter wstępnej propozycji. Szczegółowy plan na poszczególne zajęcia zostanie przygotowany po rozmowie z osobami uczestniczącymi w zajęciach.

1. Reaktualizacja Czasu Początku. Mit jako paradygmat

Mircea Eliade, Czas święty i mity

2. Majsterkowicze i inżynierowie. Mit jako bricolage

Claude Levi-Strauss, Wiedza konkretu, [w:] Myśl nieoswojona

3. Rzeczy dobre do myślenia. Narzędzia klasyfikacji społecznej

Claude Levi-Strauss, Logika klasyfikacji totemicznych, [w:] Myśl nieoswojona

Gadżety popkultury (proponowany rozdział: Ewa Klekot, Zaproszenie „na grilla”, czyli legenda na dzień świętego Wawrzyńca) (https://www.yumpu.com/xx/document/view/51832667/ewa-klekot-zaproszenie-na-grilla-wordpress-wwwwordpress-)

4. Od bohaterów do celebrytów. Mit jako wzorzec osobowy

Stefan Czarnowski, Kult bohaterów i jego społeczne podłoże, przeł. A. Glinczanka, PWN, Warszawa 1956.

5. Wyprawa bohatera. Mit jako schemat narracyjny

Joseph Campbell, Bohater o tysiącu twarzy

6. Współczesne mitologie – podejście semiotyczne

Roland Barthes, Mitologie / Roland Barthes, Mit i znak (zwłaszcza Mit dzisiaj)

7. Mity wokół nas. Antropologia codzienności

Roch Sulima, Antropologia codzienności (zwłaszcza: Wstęp, Semantyka libacji alkoholowej, Supermarket. Przyczynek do retoryki konsumpcji)

8. Towary, marki, franczyzy. Mitologie kapitalizmu

Naomi Klein, No logo (rozdz. 1)

9. Propaganda

Michał Głowiński, Marcowe gadanie (przejrzeć wybrane hasła)

10. Narodowe mitologie

Benedict Anderson, Wspólnoty wyobrażone (rozdz. 1)

11. Partyzantka semiologiczna

Umberto Eco, Semiologia życia codziennego (także jako Podziemni bogowie) zwłaszcza rozdziały: Partyzantka semiologiczna i Multiplikacja środków przekazu

12. Fani-kłusownicy

Henry Jenkins, Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture, London 1992, rozdział. 1.

13. Sportowe mitologie

Roland Barthes, Tour de France jako epopeja, [w:] tegoż, Mitologie, przeł. Adam Dziadek, Warszawa 2000, s. 150.

Umberto Eco, Sportowa gadanina oraz Mundial i jego uroczystości [w:] tegoż, Podziemni bogowie, przeł. J. Ugniewska, P. Salwa, Warszawa 2007.

14. Miasto i jego mity

Michel de Certeau, Wynaleźć codzienność (fragm.)

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć osoba uczestnicząca w nich:

- zna i rozumie w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów (kultura wizualna, teatr i performans, słowo) i związanych z nimi praktyk kulturowych;

- zna i rozumie w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury;

- potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki;

- jest gotowy/a do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przedmiotem oceny będzie aktywne uczestnictwo w zajęciach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)