University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The word in contemporary culture: methodological perspectives

General data

Course ID: 3002-2PROS23O1
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The word in contemporary culture: methodological perspectives
Name in Polish: Słowo w kulturze współczesnej: perspektywy metodologiczne
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses
proseminars

Mode:

Classroom

Short description:
Full description: (in Polish)

Proseminarium metodologiczne będzie poświęcone krytycznemu przeglądowi najnowszych nurtów badań humanistycznych: zarówno teoriom, jak i ich przykładowym aplikacjom. Interesować nas będą szczególnie ujęcia poświęcone wspieraniu i wzmacnianiu różnych podmiotów zagrożonych niedowartościowaniem, wykluczeniem, marginalizacją, stygmatyzacją lub niedostrzeżeniem - w planie zarówno lokalnym, jak globalnym, a także kwestie etyczne i metodologiczne dotyczące budowania wiarygodnej narracji/reprezentacji naukowej na ich temat. W odniesieniu do nich prześledzimy koncepcje, teorie i metody z zakresu humanistyki krytycznej, zaangażowanej, afirmatywnej/afirmującej, autoetnografii i antropologii opartej na współpracy, zwłaszcza w obszarze childhood studies, disabilities studies i studiów postkolonialnych.

Omówienie wskazanych metodologii ma na celu zarysowanie panoramy ujęć pozwalającej usytuować przyszłe badania studentów i studentek w obszarze współczesnej humanistyki oraz umożliwić zapoznanie się z szerokim wachlarzem najnowszych perspektyw i metodologii.

Bibliography: (in Polish)

Metody badań jakościowych, t.1-2, red. N. Denzin, Y. S. Lincoln, przeł. K. Podemski, Warszawa 2009.

Kamil Pietrowiak, Świat po omacku. Etnograficzne studium (nie)widzenia i (nie)sprawności, Toruń 2019.

Tomasz Rakowski, Przepływy, współdziałania, kręgi możliwego, Gdańsk 2018.

Natalia Bloch, Bliscy nieznajomi. Turystyka i przezwyciężanie podporządkowania w postkolonialnych Indiach, Poznań 2018.

Akhil Gupta, Red tape. Bureaucracy, Structural Violence and Poverty in India. New York 2012.

Anna Witeska-Młynarczyk, Dziecięce doświadczenie ADHD. Etnografia spornej jednostki diagnostycznej, Warszawa 2019.

Michał Buchowski, Czyściec. Antropologia neoliberalnego postsocjalizmu, Poznań 2019.

Inga Kuźma, Domy bezdomnych. Badania sytuacji kryzysowych, Łódź 2015.

Brenda Lefrancois, Psychiatryzacja naszych dzieci czyli autoetnograficzna opowieść jak instytucje „opiekuńcze” kontynuowały zbrodnie na rdzennej ludności Kanady, przeł. M. Reimann [w:] Antropologia psychiatrii dzieci i młodzieży, red. A. Witeska-Młynarczyk, Warszawa 2019.

Izabella Main, Lepsze światy medyczne? Zdrowie, choroba i leczenie polskich migrantek w perspektywie antropologicznej, Warszawa 2018.

Etnografia, animacja, sztuka, red. T. Rakowski, Warszawa 2015.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach: osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi zaliczyć je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecność na więcej niż pięciu zajęciach skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Proseminar, 30 hours more information
Coordinators: Marta Rakoczy
Group instructors: Marta Rakoczy
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)