Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ciało w historii i teorii kultury. Metodologie badań nad performansem i teatrem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-2PROS24O5
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ciało w historii i teorii kultury. Metodologie badań nad performansem i teatrem
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Na zajęciach przydatna będzie znajomość jęyzka angielskiego w stopniu wystarczającym do przeczytania tekstu naukowego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Program proseminarium obejmuje zagadnienia z związane z kulturowymi teoriami ciała oraz metodologią badań cielesności zarówno w perspektywie historycznej jak i skupionych na współczesności ze szczególnym uwzględnieniem przydatności studiów nad teatrem i performansem. Zarówno osoby zainteresowane ciałem i cielesnością jak i teatrem, performansem czy performance art będą mogły rozwinąć swoje zainteresowania i wzmocnić kompetencje konieczne do napisania pracy magisterskiej w tak zarysowanym polu badawczym.

Pełny opis:

Pełny program zajęć zostanie ustalony wraz z osobami uczestniczącymi w zajęciach w oparciu o ich zainteresowania badawcze i planowane tematy prac. W zarysie zajęcia będą składać się z trzech, przeplatających się, bloków tematycznych: teorie ciała i cielesności, praktyki artystyczne związane z ciałem, zasady pisania i redagowania własnego tekstu naukowego.

W ramach pierwszego bloku zajmiemy się wybranymi teoriami z zakresu kulturoznawstwa, które pozwalają na opisywanie i badanie cielesności w polu społecznym i artystycznym. Omówimy zagadnienia takie jak płeć i seksualność (Judith Butler), piętno (Erving Goffman), reprezentacja (Peggy Phelan), historie ciała (Michel Foucault) rekonstrukcja i archiwum (Rebecca Schneider), metamorfoza (Catherine Malabou), queer (Sarah Ahmed, Jack Halberstam).

W ramach drugiego bloku przeanalizujemy wspólnie wybrane przykłady praktyk artystycznych związanych z ciałem i cielesnością, ćwicząc użycie kategorii teoretycznych do właściwiej pracy badawczej. W ramach tego bloku będzie możliwość zgłoszenia własnych przykładów przez osoby uczestniczące w zajęciach.

W ramach trzeciego bloku, omówimy zasady redagowania tekstu naukowego wraz z przypisami i bibliografią. Przećwiczymy pisanie abstraktów, planów a także omówimy metody opracowywania i gromadzenia bibliografii.

Nie będziemy wymienionych bloków omawiać jeden po drugim lecz łączyć omawianie koncepcji teoretycznych z analizą wybranych przykładów praktyk artystycznych przy okazji poznając metody badań archiwalnych, gromadzenia bibliografii czy prawidłowego redagowania tekstów.

Literatura:

Judith Butler, "Uwikłani w płeć", tłum. Karolina Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 41-95

Erving Goffman, "Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości", tłum. Aleksandra Dzierżyńska, Joanna Tokarska-Bakir, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańska 2005, s. 31-77.

Peggy Phelan, "Unmarked. Politics of Performance", Routledge, New York 1993, s. 1-34

Michel Foucault, "Filozofia, historia, polityka", tłum. Damian Leszczyński, Lotar Rasiński, PWN, Warszawa 2000, s. 201-219.

Rebecca Schneider, "Performans pozostaje", tłum. Dorota Sosnowska, w : "Re//mix. Performans i dokumentacja", red. Dorota Sajewska, Tomasz Plata, Komuna Warszawa/Instytut Teatralny, Warszawa 2014.

Catherine Malabou, "Ontologia przypadłości", tłum. Piotr Skalski, Fundacja hr Cieszkowskiego, Warszawa 2017.

Sarah Ahmed, "Queer Phenomenology", Duke University Press, Durham 2006, s.1-25.

Jack Halberstam, "Wild Things. The Disorder of Desire", Duke University Press, Durham 2020, s. 4-32.

Prowadząca udostępni elektroniczne wersje wszystkich omawianych tekstów.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Osoba biorąca udział w proseminarium zna i rozumie:

- w stopniu pogłębionym teorie dotyczące ciała i cielesności w kulturze

- w stopniu pogłębionym współczesne teorie performansu i teatru

- w stopniu pogłębionym metodologie badań nad cielesnością w kulturze a także badań nad performansem (w tym performance art) i teatrem

- w stopniu pogłębionym metodologie badań nad kulturową historią teatru, performansu czy też ciała i cielesności

- w stopniu pogłębionym historyczny kontekst używanych w czasie zajęć teorii

- metody pracy z materiałem zarówno współczesnym jak i archiwalnym w szczególności metody pracy z dokumentacją efemerycznych wydarzeń społecznych i artystycznych

Umiejętności

Osoba studiująca potrafi

- wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować zjawiska kulturowe z punktu widzenia szeroko rozumianej cielesności czy też performatywności

- zgromadzić odpowiedni dla wybranego przez siebie tematu materiał źródłowy i podjąć jego analizę

- skonstruować bibliografię tekstów teoretycznych odpowiednich dla wybranego tematu

- skonstruować odpowiednio przypisy i zadbać o stronę redakcyjną tekstu

- uważnie i ze zrozumieniem przeczytać tekst naukowy i zastosować do swoich badań omawiane w nim propozycje teoretyczne czy też metodologiczne

- zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów

Kompetencje społeczne

Osoba studiująca jest gotowa do

- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu

- dyskusji zarówno o teorii jak i metodologii badań z zakresu cielesności i performatywności

- pracy z grupie nad wybranym zagadnieniem z omawianego tekstu

- pracy nad własną rozprawą magisterską z zachowaniem standardów pracy naukowe.

Metody i kryteria oceniania:

1.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.

2. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach w postaci zabierania głosu w dyskusji lub uczestniczenia w dyskusji w grupach (20%) oraz przygotowania planu i spełniającej standardy naukowe bibliografii do planowanej pracy magisterskiej (80%).

3.Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 6 ECTS (180h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 60h (2 ECTS), przygotowanie zaliczenia 90h (3 ECTS);

4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu czy bibliografii.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Sosnowska
Prowadzący grup: Dorota Sosnowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)