Ciało w historii i teorii kultury. Metodologie badań nad performansem i teatrem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2PROS24O5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Ciało w historii i teorii kultury. Metodologie badań nad performansem i teatrem |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Na zajęciach przydatna będzie znajomość jęyzka angielskiego w stopniu wystarczającym do przeczytania tekstu naukowego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Program proseminarium obejmuje zagadnienia z związane z kulturowymi teoriami ciała oraz metodologią badań cielesności zarówno w perspektywie historycznej jak i skupionych na współczesności ze szczególnym uwzględnieniem przydatności studiów nad teatrem i performansem. Zarówno osoby zainteresowane ciałem i cielesnością jak i teatrem, performansem czy performance art będą mogły rozwinąć swoje zainteresowania i wzmocnić kompetencje konieczne do napisania pracy magisterskiej w tak zarysowanym polu badawczym. |
Pełny opis: |
Pełny program zajęć zostanie ustalony wraz z osobami uczestniczącymi w zajęciach w oparciu o ich zainteresowania badawcze i planowane tematy prac. W zarysie zajęcia będą składać się z trzech, przeplatających się, bloków tematycznych: teorie ciała i cielesności, praktyki artystyczne związane z ciałem, zasady pisania i redagowania własnego tekstu naukowego. W ramach pierwszego bloku zajmiemy się wybranymi teoriami z zakresu kulturoznawstwa, które pozwalają na opisywanie i badanie cielesności w polu społecznym i artystycznym. Omówimy zagadnienia takie jak płeć i seksualność (Judith Butler), piętno (Erving Goffman), reprezentacja (Peggy Phelan), historie ciała (Michel Foucault) rekonstrukcja i archiwum (Rebecca Schneider), metamorfoza (Catherine Malabou), queer (Sarah Ahmed, Jack Halberstam). W ramach drugiego bloku przeanalizujemy wspólnie wybrane przykłady praktyk artystycznych związanych z ciałem i cielesnością, ćwicząc użycie kategorii teoretycznych do właściwiej pracy badawczej. W ramach tego bloku będzie możliwość zgłoszenia własnych przykładów przez osoby uczestniczące w zajęciach. W ramach trzeciego bloku, omówimy zasady redagowania tekstu naukowego wraz z przypisami i bibliografią. Przećwiczymy pisanie abstraktów, planów a także omówimy metody opracowywania i gromadzenia bibliografii. Nie będziemy wymienionych bloków omawiać jeden po drugim lecz łączyć omawianie koncepcji teoretycznych z analizą wybranych przykładów praktyk artystycznych przy okazji poznając metody badań archiwalnych, gromadzenia bibliografii czy prawidłowego redagowania tekstów. |
Literatura: |
Judith Butler, "Uwikłani w płeć", tłum. Karolina Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 41-95 Erving Goffman, "Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości", tłum. Aleksandra Dzierżyńska, Joanna Tokarska-Bakir, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańska 2005, s. 31-77. Peggy Phelan, "Unmarked. Politics of Performance", Routledge, New York 1993, s. 1-34 Michel Foucault, "Filozofia, historia, polityka", tłum. Damian Leszczyński, Lotar Rasiński, PWN, Warszawa 2000, s. 201-219. Rebecca Schneider, "Performans pozostaje", tłum. Dorota Sosnowska, w : "Re//mix. Performans i dokumentacja", red. Dorota Sajewska, Tomasz Plata, Komuna Warszawa/Instytut Teatralny, Warszawa 2014. Catherine Malabou, "Ontologia przypadłości", tłum. Piotr Skalski, Fundacja hr Cieszkowskiego, Warszawa 2017. Sarah Ahmed, "Queer Phenomenology", Duke University Press, Durham 2006, s.1-25. Jack Halberstam, "Wild Things. The Disorder of Desire", Duke University Press, Durham 2020, s. 4-32. Prowadząca udostępni elektroniczne wersje wszystkich omawianych tekstów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Osoba biorąca udział w proseminarium zna i rozumie: - w stopniu pogłębionym teorie dotyczące ciała i cielesności w kulturze - w stopniu pogłębionym współczesne teorie performansu i teatru - w stopniu pogłębionym metodologie badań nad cielesnością w kulturze a także badań nad performansem (w tym performance art) i teatrem - w stopniu pogłębionym metodologie badań nad kulturową historią teatru, performansu czy też ciała i cielesności - w stopniu pogłębionym historyczny kontekst używanych w czasie zajęć teorii - metody pracy z materiałem zarówno współczesnym jak i archiwalnym w szczególności metody pracy z dokumentacją efemerycznych wydarzeń społecznych i artystycznych Umiejętności Osoba studiująca potrafi - wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować zjawiska kulturowe z punktu widzenia szeroko rozumianej cielesności czy też performatywności - zgromadzić odpowiedni dla wybranego przez siebie tematu materiał źródłowy i podjąć jego analizę - skonstruować bibliografię tekstów teoretycznych odpowiednich dla wybranego tematu - skonstruować odpowiednio przypisy i zadbać o stronę redakcyjną tekstu - uważnie i ze zrozumieniem przeczytać tekst naukowy i zastosować do swoich badań omawiane w nim propozycje teoretyczne czy też metodologiczne - zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów Kompetencje społeczne Osoba studiująca jest gotowa do - samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu - dyskusji zarówno o teorii jak i metodologii badań z zakresu cielesności i performatywności - pracy z grupie nad wybranym zagadnieniem z omawianego tekstu - pracy nad własną rozprawą magisterską z zachowaniem standardów pracy naukowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
1.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%. 2. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach w postaci zabierania głosu w dyskusji lub uczestniczenia w dyskusji w grupach (20%) oraz przygotowania planu i spełniającej standardy naukowe bibliografii do planowanej pracy magisterskiej (80%). 3.Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 6 ECTS (180h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 60h (2 ECTS), przygotowanie zaliczenia 90h (3 ECTS); 4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu czy bibliografii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PSEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Sosnowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Sosnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.