History of Cinema - History of Film
General data
Course ID: | 3002-2S1M2021F4 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | History of Cinema - History of Film |
Name in Polish: | Historie kina - historie filmu |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | Master's seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zajęcia przeznaczone są dla studentek i studentów pierwszego roku studiów drugiego stopnia. Skierowane są do osób, które zamierzają napisać pracę magisterską poświęconą historii i teorii filmu lub estetyce obrazu filmowego i dysponują już podstawową wiedzą w tych zakresach. Seminarium będzie kontynuowane w kolejnym roku akademickim, a ostatecznym celem jest przygotowanie i obrona przez studentkę/studenta pracy magisterskiej. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Program seminarium służy uporządkowaniu i pogłębieniu wiedzy z zakresu historii i teorii filmu oraz wzbogaceniu jej o zagadnienia związane z miejscem kina pośród innych mediów i tekstów kultury. W punkcie wyjścia seminarium pomyślane jest jako próba praktycznego zastosowania narzędzi teoretycznofilmowych do pracy z konkretnym filmem. Podczas zajęć obejrzymy film "Pogardę" Jeana-Luca Godarda i "Plaże Agnes" Agnes Vardy, na przykładzie których spróbujemy sprawdzić użyteczność wybranych koncepcji teoretycznych oraz szerszych kontekstów historyczno-kulturowych. W drugiej połowie semestru skoncentrujemy się na projektach prac magisterskich prezentowanych przez studentki i studentów. Program zajęć będzie obejmował również praktyczne ćwiczenie metod badawczych (gromadzenie bibliografii, krytyczna praca z tekstami naukowymi i źródłami) oraz będzie dostosowywany do zainteresowań i potrzeb studentek i studentów, by umożliwić im rozwijanie projektów prac magisterskich. |
Full description: |
(in Polish) Dokładny program seminarium zostanie przedstawiony i omówiony podczas pierwszych zajęć. Kilka pierwszych spotkań poświęconych będzie pracy z filmami "Pogarda" Jeana-Luca Godarda i "Plaże Agnes" Agnes Vardy, na które spojrzymy kolejno z perspektywy analityczno-interpretacyjnej, historycznofilmowej, teoretycznej, a wreszcie z uwzględnieniem kontekstów historyczno-społeczno-kulturowych. Spotkania w drugiej połowie semestru poświęcimy na prezentację i omawianie konkretnych projektów prac magisterskich. Będzie to okazja do weryfikacji wstępnych założeń poprzez konfrontację z wybranymi opracowaniami i propozycjami metodologicznymi, a przede wszystkim z krytycznymi opiniami pozostałych uczestniczek i uczestników seminarium. Taka metoda pracy pozwoli też przygotować się do obrony prac magisterskich. |
Bibliography: |
(in Polish) Dokładny spis lektur zostanie przedstawiony i omówiony podczas pierwszych zajęć. Wszystkie teksty udostępniane będą na google classroom w postaci skanów. Wstępna lista lektur: Jean-Pierre Esquenazi, Konstrukcja genealogii artystycznej. "Pogarda" Jeana-Luca Godarda i społeczeństwo lat sześćdziesiątych, w: Film i historia. Antologia, red. Iwona Kurz, Warszawa 2008. Laura Mulvey, Dziura i zero. Godarda wizje kobiecości, w: tejże, Do utraty wzroku, Kraków - Warszawa 2005. Nicholas Paige, Bardot and Godard in 1963. Historicizing the Postmodern Image, "Representations" 2004, vol. 88, no. 1. Kaja Silverman, Harun Farocki, W poszukiwaniu Homera, w: tychże, Rozmowy o Godardzie, Warszawa 2014. Agnès Varda, Interviews, red. T. Jefferson Kline, University Press of Mississippi, Jackson 2014 (fragmenty). Delphine Bénézet, The Cinema of Agnès Varda: Resistance and Eclecticism, Wallflower Press, London–New York 2014 (fragmenty). Katherine Ince, Feminist phenomenology and the film-world of Agnès Varda, „Hypatia. A Journal of Feminist Philosophy” 2013, t. 28, nr 3. Tadeusz Lubelski, Plaże Agnès: autoportret Vardy, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 73. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza - absolwent/ka zna i rozumie: - swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej; - w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów (kultura wizualna, teatr i performans, słowo) i związanych z nimi praktyk kulturowych; - w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą; - metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze; - główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie. Umiejętności - absolwent/ka potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki; - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; - określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji; - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań; - wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze; - napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy, dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię; poprawnie w mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy ; - zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną; - samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego; - ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo; ukierunkowywać innych w tym zakresie. Kompetencje społeczne - absolwent/ka jest gotów/gotowa do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; - dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju; - zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej; - wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na końcową ocenę składają się: obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze - osoby nieobecne na więcej niż 5 zajęciach nie uzyskają zaliczenia), aktywność na zajęciach, prezentacja tematu pracy magisterskiej (wraz z konspektem i bibliografią) podczas zajęć. |
Copyright by University of Warsaw.