University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Cinema - History of Film

General data

Course ID: 3002-2S1M2021F4
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Cinema - History of Film
Name in Polish: Historie kina - historie filmu
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars
obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia przeznaczone są dla studentek i studentów pierwszego roku studiów drugiego stopnia. Skierowane są do osób, które zamierzają napisać pracę magisterską poświęconą historii i teorii filmu lub estetyce obrazu filmowego i dysponują już podstawową wiedzą w tych zakresach. Seminarium będzie kontynuowane w kolejnym roku akademickim, a ostatecznym celem jest przygotowanie i obrona przez studentkę/studenta pracy magisterskiej.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Program seminarium służy uporządkowaniu i pogłębieniu wiedzy z zakresu historii i teorii filmu oraz wzbogaceniu jej o zagadnienia związane z miejscem kina pośród innych mediów i tekstów kultury. W punkcie wyjścia seminarium pomyślane jest jako próba praktycznego zastosowania narzędzi teoretycznofilmowych do pracy z konkretnym filmem. Podczas zajęć obejrzymy film "Pogardę" Jeana-Luca Godarda i "Plaże Agnes" Agnes Vardy, na przykładzie których spróbujemy sprawdzić użyteczność wybranych koncepcji teoretycznych oraz szerszych kontekstów historyczno-kulturowych. W drugiej połowie semestru skoncentrujemy się na projektach prac magisterskich prezentowanych przez studentki i studentów. Program zajęć będzie obejmował również praktyczne ćwiczenie metod badawczych (gromadzenie bibliografii, krytyczna praca z tekstami naukowymi i źródłami) oraz będzie dostosowywany do zainteresowań i potrzeb studentek i studentów, by umożliwić im rozwijanie projektów prac magisterskich.

Full description: (in Polish)

Dokładny program seminarium zostanie przedstawiony i omówiony podczas pierwszych zajęć.

Kilka pierwszych spotkań poświęconych będzie pracy z filmami "Pogarda" Jeana-Luca Godarda i "Plaże Agnes" Agnes Vardy, na które spojrzymy kolejno z perspektywy analityczno-interpretacyjnej, historycznofilmowej, teoretycznej, a wreszcie z uwzględnieniem kontekstów historyczno-społeczno-kulturowych.

Spotkania w drugiej połowie semestru poświęcimy na prezentację i omawianie konkretnych projektów prac magisterskich. Będzie to okazja do weryfikacji wstępnych założeń poprzez konfrontację z wybranymi opracowaniami i propozycjami metodologicznymi, a przede wszystkim z krytycznymi opiniami pozostałych uczestniczek i uczestników seminarium. Taka metoda pracy pozwoli też przygotować się do obrony prac magisterskich.

Bibliography: (in Polish)

Dokładny spis lektur zostanie przedstawiony i omówiony podczas pierwszych zajęć. Wszystkie teksty udostępniane będą na google classroom w postaci skanów.

Wstępna lista lektur:

Jean-Pierre Esquenazi, Konstrukcja genealogii artystycznej. "Pogarda" Jeana-Luca Godarda i społeczeństwo lat sześćdziesiątych, w: Film i historia. Antologia, red. Iwona Kurz, Warszawa 2008.

Laura Mulvey, Dziura i zero. Godarda wizje kobiecości, w: tejże, Do utraty wzroku, Kraków - Warszawa 2005.

Nicholas Paige, Bardot and Godard in 1963. Historicizing the Postmodern Image, "Representations" 2004, vol. 88, no. 1.

Kaja Silverman, Harun Farocki, W poszukiwaniu Homera, w: tychże, Rozmowy o Godardzie, Warszawa 2014.

Agnès Varda, Interviews, red. T. Jefferson Kline, University Press of Mississippi, Jackson 2014 (fragmenty).

Delphine Bénézet, The Cinema of Agnès Varda: Resistance and Eclecticism, Wallflower Press, London–New York 2014 (fragmenty).

Katherine Ince, Feminist phenomenology and the film-world of Agnès Varda, „Hypatia. A Journal of Feminist Philosophy” 2013, t. 28, nr 3.

Tadeusz Lubelski, Plaże Agnès: autoportret Vardy, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 73.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza - absolwent/ka zna i rozumie:

- swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej;

- w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów (kultura wizualna, teatr i performans, słowo) i związanych z nimi praktyk kulturowych;

- w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą;

- metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze;

- główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie.

Umiejętności - absolwent/ka potrafi:

- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki;

- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;

- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji;

- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań;

- wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze;

- napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy, dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię; poprawnie w mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy ;

- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną;

- samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego;

- ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo; ukierunkowywać innych w tym zakresie.

Kompetencje społeczne - absolwent/ka jest gotów/gotowa do:

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;

- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;

- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju;

- zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej;

- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na końcową ocenę składają się: obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze - osoby nieobecne na więcej niż 5 zajęciach nie uzyskają zaliczenia), aktywność na zajęciach, prezentacja tematu pracy magisterskiej (wraz z konspektem i bibliografią) podczas zajęć.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)