The word in contemporary culture: practices, genres, institutions
General data
Course ID: | 3002-2S1M2023F1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | The word in contemporary culture: practices, genres, institutions |
Name in Polish: | Słowo w kulturze współczesnej: praktyki, gatunki, instytucje |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | Master's seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Seminarium przygotowuje do napisania interdyscyplinarnych prac magisterskich podejmujących problemy i perspektywy z obszaru współczesnej humanistyki. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Proseminarium metodologiczne będzie poświęcone krytycznemu przeglądowi najnowszych nurtów badań humanistycznych: zarówno teoriom, jak i ich przykładowym aplikacjom. Interesować nas będą szczególnie ujęcia poświęcone wspieraniu i wzmacnianiu różnych podmiotów zagrożonych niedowartościowaniem, wykluczeniem, marginalizacją, stygmatyzacją lub niedostrzeżeniem - w planie zarówno lokalnym, jak globalnym, a także kwestie etyczne i metodologiczne dotyczące budowania wiarygodnej narracji/reprezentacji naukowej na ich temat. W odniesieniu do nich prześledzimy koncepcje, teorie i metody z zakresu humanistyki krytycznej, zaangażowanej, afirmatywnej/afirmującej, autoetnografii i antropologii opartej na współpracy, zwłaszcza w obszarze childhood studies, disabilities studies i studiów postkolonialnych. |
Full description: |
(in Polish) Seminarium metodologiczne będzie poświęcone krytycznemu przeglądowi najnowszych nurtów badań humanistycznych: zarówno teoriom, jak i ich przykładowym aplikacjom. Interesować nas będą szczególnie ujęcia poświęcone wspieraniu i wzmacnianiu różnych podmiotów zagrożonych niedowartościowaniem, wykluczeniem, marginalizacją, stygmatyzacją lub niedostrzeżeniem - w planie zarówno lokalnym, jak globalnym, a także kwestie etyczne i metodologiczne dotyczące budowania wiarygodnej narracji/reprezentacji naukowej na ich temat. W odniesieniu do nich prześledzimy koncepcje, teorie i metody z zakresu humanistyki krytycznej, zaangażowanej, afirmatywnej/afirmującej, autoetnografii i antropologii opartej na współpracy, zwłaszcza w obszarze childhood studies, disabilities studies i studiów postkolonialnych. Omówienie wskazanych metodologii ma na celu zarysowanie panoramy ujęć pozwalającej usytuować przyszłe badania studentów i studentek w obszarze współczesnej humanistyki oraz umożliwić zapoznanie się z szerokim wachlarzem najnowszych perspektyw i metodologii. Omówienie wskazanych metodologii ma na celu zarysowanie panoramy ujęć pozwalającej usytuować przyszłe badania studentów i studentek w obszarze współczesnej humanistyki oraz umożliwić zapoznanie się z szerokim wachlarzem najnowszych perspektyw i metodologii. |
Bibliography: |
(in Polish) Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru, wszystkie teksty będą udostępniane np. w formie skanów. Podstawowym materiałem będą fragmenty prac magisterskich uczestników seminarium. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Studenci znają i rozumieją: -metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze -główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie Studenci potrafią: -wykorzystywać posiadaną wiedzę, aby formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze -zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną Absolwent jest gotów do: -przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów -krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) -aktywność na zajęciach -przedstawienie roboczego projektu pracy magisterskiej i przedyskutowanie go na zajęciach |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO SEM-MGR
TU W TH FR |
Type of class: |
Second cycle diploma seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marta Rakoczy | |
Group instructors: | Marta Rakoczy | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail | |
Type of course: | Master's seminars |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Seminarium metodologiczne będzie poświęcone krytycznemu przeglądowi najnowszych nurtów badań humanistycznych: zarówno teoriom, jak i ich przykładowym aplikacjom. Interesować nas będą szczególnie ujęcia poświęcone wspieraniu i wzmacnianiu różnych podmiotów zagrożonych niedowartościowaniem, wykluczeniem, marginalizacją, stygmatyzacją lub niedostrzeżeniem - w planie zarówno lokalnym, jak globalnym, a także kwestie etyczne i metodologiczne dotyczące budowania wiarygodnej narracji/reprezentacji naukowej na ich temat. W odniesieniu do nich prześledzimy koncepcje, teorie i metody z zakresu humanistyki krytycznej, zaangażowanej, afirmatywnej/afirmującej, autoetnografii i antropologii opartej na współpracy, zwłaszcza w obszarze childhood studies, disabilities studies i studiów postkolonialnych. |
|
Full description: |
(in Polish) Seminarium metodologiczne będzie poświęcone krytycznemu przeglądowi najnowszych nurtów badań humanistycznych: zarówno teoriom, jak i ich przykładowym aplikacjom. Interesować nas będą szczególnie ujęcia poświęcone wspieraniu i wzmacnianiu różnych podmiotów zagrożonych niedowartościowaniem, wykluczeniem, marginalizacją, stygmatyzacją lub niedostrzeżeniem - w planie zarówno lokalnym, jak globalnym, a także kwestie etyczne i metodologiczne dotyczące budowania wiarygodnej narracji/reprezentacji naukowej na ich temat. W odniesieniu do nich prześledzimy koncepcje, teorie i metody z zakresu humanistyki krytycznej, zaangażowanej, afirmatywnej/afirmującej, autoetnografii i antropologii opartej na współpracy, zwłaszcza w obszarze childhood studies, disabilities studies i studiów postkolonialnych. Omówienie wskazanych metodologii ma na celu zarysowanie panoramy ujęć pozwalającej usytuować przyszłe badania studentów i studentek w obszarze współczesnej humanistyki oraz umożliwić zapoznanie się z szerokim wachlarzem najnowszych perspektyw i metodologii. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru, wszystkie teksty będą udostępniane np. w formie skanów. Jednym z materiałów zajęciowych będą fragmenty prac magisterskich uczestników seminarium. |
|
Notes: |
(in Polish) W trakcie trwania zajęć dopuszczalne są dwie nieobecności, większą ich liczbę trzeba zaliczyć na dyżurze - w formie rozmowy. |
Copyright by University of Warsaw.