University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

New media cultures

General data

Course ID: 3002-2S1M2023F2
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: New media cultures
Name in Polish: Kultury nowych mediów
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów II stopnia (mgr) IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars
obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Seminarium przeznaczone jest dla osób studiujących na I roku studiów II stopnia, które w sposób szczególny interesują się kulturą wizualną. Konieczna jest bierna znajomość języka angielskiego, wystarczająca do czytania tekstów akademickich w tym języku.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Seminarium przeznaczone jest dla osób zainteresowanych mediami wizualnymi (kinem, telewizją, mediami cyfrowymi) w szerokim ujęciu kulturoznawczym. Podczas zajęć spróbujemy zastosować narzędzia antropologii kultury wizualnej i wiedzy o mediach do analizy wybranych zjawisk i praktyk medialnych.

Seminarium będzie też okazją do sformułowania przez osoby uczestniczące tematów własnych prac magisterskich oraz do powtórzenia zasad tworzenia i redakcji tekstów akademickich.

Full description: (in Polish)

Pierwsza część semestru przeznaczona będzie na dyskusję wybranych przykładów z dziedziny mediów wizualnych: kina, telewizji, gier wideo, projektów rzeczywistości wirtualnej, działań w ramach mediów społecznościowych i różnych platform medialnych.

Najważniejszą rolę odgrywać będą takie przykłady, w których samo medium poddane jest autotematycznej refleksji lub które można potraktować jako w sposób szczególnie interesujący wykorzystujące medialny charakter środowisk, w ramach których powstają i funkcjonują. Zarazem pytanie o to, co stanowi o specyfice danego medium czy środowiska medialnego pozostanie otwarte i problematyczne - wskażemy na jego zależność od historycznego definiowania mediów i od społecznych praktyk związanych ze zmieniającymi się technikami, zwłaszcza w epoce konwergencji. Taka perspektywa pozwoli nam lepiej uchwycić specyfikę badanych mediów i ich kulturotwórczą rolę.

Druga część semestru przeznaczona będzie przede wszystkim na prezentację i dyskusję własnych projektów uczestników seminarium.

Przez cały semestr będziemy zajmować się także zasadami pracy nad tekstem akademickim, tworzenia bibliografii i konspektu oraz redakcją tekstu.

Bibliography: (in Polish)

Dokładny spis literatury dostosowany zostanie do potrzeb uczestników seminarium; teksty udostępniane będą za pośrednictwem Google Classroom.

- Paweł Biliński, "Kinematograf o sobie. Autotematyzm w polskim filmie fabularnym", Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2021 (fragmenty)

- Jon Dovey, Helen W. Kennedy, "Kultura gier komputerowych", Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011 (fragmenty)

- Jane Feuer, "HBO i pojęcie telewizji jakościowej" w: "Zmierz telewizji? Przemiany medium", red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011

- D.N. Rodowick, "The Virtual Life of Film", Harvard University Press, Cambridge Massachussets, London, England 2007 (fragmenty)

- Piotr Zawojski, "Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii", Wydawnictwo Poltext, Uniwersytet Śląski, Katowice 2010

Learning outcomes: (in Polish)

Absolwent zna i rozumie:

- swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej;

- w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury wizualnej, mediów wizualnych oraz związanych z nimi praktyk kulturowych

Absolwent potrafi:

- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki;

- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny

- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji

– samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego

Absolwent jest gotów to:

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;

-dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Do zaliczenia zajęć konieczne są:

- obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności; osoby mające więcej niż 5 nieobecności nie uzyskują zaliczenia)

- przygotowanie i prezentacja podczas zajęć konspektu pracy magisterskiej wraz z bibliografią

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 30 hours more information
Coordinators: Matylda Szewczyk
Group instructors: Matylda Szewczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)