Auteur Cinema and Film Analysis
General data
Course ID: | 3002-2SEM2021F4 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Auteur Cinema and Film Analysis |
Name in Polish: | Kino autorskie i analiza dzieła filmowego |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów II stopnia (mgr) IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | Master's seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) W seminarium uczestniczą studenci, którzy zaliczyli seminarium filmoznawcze na pierwszym roku studiów magisterskich. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Program seminarium obejmuje analizę i interpretację dzieł filmowych zgodnie ze zgłoszoną przez uczestników tematyką prac magisterskich. |
Full description: |
(in Polish) Nauka analizy i interpretacji dzieła filmowego będzie uwzględniała kształcenie umiejętności analizy wszystkich elementów współtworzących obraz filmowy (przestrzeń, czas, postać, światło i kolor, muzyka i dźwięk, scenografia, kostiumy) wraz z dostrzeganiem istniejących pomiędzy nimi powiązań oraz interpretację materiału zebranego na etapie analizy z wykorzystaniem wiedzy wyniesionej przez uczestników seminarium z wcześniejszych etapów studiów. Lekturom będzie towarzyszyła praktyczna analiza filmów rozwijająca umiejętność samodzielnej pracy analityczno – interpretacyjnej. W ramach seminarium studenci przygotowują i prezentują rozdziały swoich prac magisterskich. |
Bibliography: |
(in Polish) B. Block, Opowiadanie obrazem, przeł. M. Kuczubajska, Warszawa 2010; D. Bordwell, K. Thompson, Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010; Dudziak A., Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym, Lublin 2000; Dudley Andrew J., Główne teorie filmu. Wprowadzenie, Łódź 1995; Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972; Interpretacja dzieła, red. M. Czerwiński, Wrocław 1987; Kuśmierczyk S., Zagubieni w drodze. Film fabularny jako obraz doświadczenia wewnętrznego, Warszawa 1999; G. Mercado, Okiem filmowca przeł. R. Mączyński, Warszawa 2011; Ch. Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. K. Kosińska, Warszawa 2010; Wójcik J., Labirynt światła, Warszawa 2006, S. Kuśmierczyk, Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym, Warszawa 2014. Wybrane numery „Kwartalnika Filmowego” oraz inne lektury zgodne z tematyką przygotowywanych prac magisterskich. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student zna i rozumie: swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej; w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą; metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze. Student potrafi: wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki; interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji; wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań; napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy, dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię; poprawnie w mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy; samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego. Student jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści ; przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; samodzielnego, twórczego i przemyślanego działania w kulturze; dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy; wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na zajęciach, prezentacja kolejnych rozdziałów pracy magisterskiej. Warunkiem zaliczenia seminarium jest złożenie pracy dyplomowej. |
Copyright by University of Warsaw.