University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Auteur Cinema and Film Analysis

General data

Course ID: 3002-2SEM2021F4
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Auteur Cinema and Film Analysis
Name in Polish: Kino autorskie i analiza dzieła filmowego
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów II stopnia (mgr) IKP
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars
obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) W seminarium uczestniczą studenci, którzy zaliczyli seminarium filmoznawcze na pierwszym roku studiów magisterskich.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Program seminarium obejmuje analizę i interpretację dzieł filmowych zgodnie ze zgłoszoną przez uczestników tematyką prac magisterskich.

Full description: (in Polish)

Nauka analizy i interpretacji dzieła filmowego będzie uwzględniała kształcenie umiejętności analizy wszystkich elementów współtworzących obraz filmowy (przestrzeń, czas, postać, światło i kolor, muzyka i dźwięk, scenografia, kostiumy) wraz z dostrzeganiem istniejących pomiędzy nimi powiązań oraz interpretację materiału zebranego na etapie analizy z wykorzystaniem wiedzy wyniesionej przez uczestników seminarium z wcześniejszych etapów studiów. Lekturom będzie towarzyszyła praktyczna analiza filmów rozwijająca umiejętność samodzielnej pracy analityczno – interpretacyjnej. W ramach seminarium studenci przygotowują i prezentują rozdziały swoich prac magisterskich.

Bibliography: (in Polish)

B. Block, Opowiadanie obrazem, przeł. M. Kuczubajska, Warszawa 2010; D. Bordwell, K. Thompson, Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010; Dudziak A., Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym, Lublin 2000; Dudley Andrew J., Główne teorie filmu. Wprowadzenie, Łódź 1995; Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972; Interpretacja dzieła, red. M. Czerwiński, Wrocław 1987; Kuśmierczyk S., Zagubieni w drodze. Film fabularny jako obraz doświadczenia wewnętrznego, Warszawa 1999; G. Mercado, Okiem filmowca przeł. R. Mączyński, Warszawa 2011; Ch. Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. K. Kosińska, Warszawa 2010; Wójcik J., Labirynt światła, Warszawa 2006, S. Kuśmierczyk, Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym, Warszawa 2014. Wybrane numery „Kwartalnika Filmowego” oraz inne lektury zgodne z tematyką przygotowywanych prac magisterskich.

Learning outcomes: (in Polish)

Student zna i rozumie: swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej; w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą; metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze.

Student potrafi: wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki; interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji; wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań; napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy, dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię; poprawnie w mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy; samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego.

Student jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści ; przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; samodzielnego, twórczego i przemyślanego działania w kulturze; dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy; wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach, prezentacja kolejnych rozdziałów pracy magisterskiej. Warunkiem zaliczenia seminarium jest złożenie pracy dyplomowej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)