Social researcher online and in the field. Cyberculture, memes, ethnography
General data
Course ID: | 3002-2SEM2023F1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Social researcher online and in the field. Cyberculture, memes, ethnography |
Name in Polish: | Badacz społeczny w sieci i w terenie. Cyberkultura, memy, etnografia |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów II stopnia (mgr) IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
32.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | Master's seminars |
Short description: |
The seminar revolves around contemporary qualitative research in the era of rapid transformations in the media environment and the broad concept of cyberculture: cultural practices related to the development of social media and digitally mediated modes of communication. The aim of the seminar is to enable students to develop a research plan, gather relevant bibliographies, and consider various research perspectives, both in the so-called virtual field and the real world. |
Full description: |
The seminar aims to provide methodological preparation for master's thesis work, gathering bibliographic resources and developing a research plan for each participant. Through the sessions, students will become acquainted with various research tools and methodological concepts that will serve as a foundation for independently and consciously conducting their master's projects using empirical research as the primary source of analyzed material or as a complementary data collection method. The topics covered will primarily focus on methodological approaches, research ethics, and the definition of basic research categories. The instructors will particularly emphasize the different levels of media entanglements encountered by contemporary field researchers. The issue of remediation will be discussed, both in terms of sources (e.g., recording and transcription) and methods (e.g., telephone interviews, internet chat-based interviews, and observation in virtual reality). We will contemplate whether there is a distinct "internet moment" in the context of anthropological research. Reflections will be made on sensory experience and embodiment during research, as well as on collecting and preserving sensory data (visual, auditory, olfactory, tactile, and gustatory). Special attention will be given to the challenges posed by the virtualization of the research field. The specific topics covered will largely depend on the needs of the students. |
Bibliography: |
(in Polish) Dobierana indywidualnie, w zależności od tematów prac magisterskich przedstawianych podczas zajęć. Proponowane lektury: Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010 (fragmenty). Badania jakościowe, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012 (fragmenty). Boellstorff Tom, Dojrzewanie w Second Life: antropologia człowieka wirtualnego, tłum. Agata Sadza, Wyd. UJ, Kraków 2012. Boellstorff Tom, Bonnie Nardi, Celia Pearce, T.L. Taylor, Ethnography and Virtual Worlds. A Handbook of Method, Princeton, Oxford 2012. Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2008 (fragmenty). Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010 (fragmenty). Flick Uwe, Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa 2011 (fragmenty). Geertz Clifford, Dzieło i życie. Antropolog jako autor, Warszawa 2000 (fragmenty). Hammersley Martyn, Paul Attkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2000 (fragmenty). Jemielniak Dariusz, Socjologia Internetu, Scholar, Warszawa 2019. Lévi-Strauss Claude, Smutek tropików, fragmenty, różne wydania. Metody badań jakościowych, red. N.K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2014 (fragmenty). Tokarska-Bakir Joanna, Dalsze losy syna marnotrawnego, „Polska Sztuka Ludowa - Konteksty”, 1995 t.49 z.1, ss.13-42. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zajęciach student/ka: - zna i rozumie swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich związki z praktykami artystycznymi i naukami społecznymi - zna i rozumie w stopniu ogólnym współczesne trendy rozwojowe w dziedzinie polityki, społeczeństwa i kultury; w stopniu pogłębionym wpływ mediów i środków transmisji kultury na kształt procesu kulturowego w kontekście kultury współczesnej; - zna i rozumie różnorodne praktyki partycypacyjne, zróżnicowane pod względem miejsca i czasu realizacji, uczestników oraz metod; - zna i rozumie podstawowe strategie współpracy z grupą oraz ich psychologiczne i społeczne uwarunkowania; - zna i rozumie zasady zarządzania własnością intelektualną - zna i rozumie różne metody planowania projektu artystyczno-społecznego, tworzenia zespołu, zdobywania funduszy, współpracy międzyinstytucjonalnej; - zna i rozumie konieczność dbałości o więzi społeczne i społeczności lokalne - potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić pogłębione badanie wybranego aspektu rzeczywistości, dobierając odpowiednią metodologię i zaprezentować jego wyniki z uwzględnieniem złożoności kulturowego kontekstu; - potrafi wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych i praktyk kulturowych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejące lub stworzyć nowe narzędzia badawcze i metody działania dla własnych celów; - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu działania w kulturze - potrafi zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić dyskusję publiczną, - potrafi inicjować i prowadzić prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; prowadzić zespół; organizować pracę indywidualną i zespołową; - jest gotów/gotowa do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności; - jest gotów/gotowa do zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej; - jest gotów/gotowa do wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania. - jest gotów/gotowa do planowania i uzasadniania swoich działań badawczych i społecznych – kierując się stworzoną na podstawie posiadanej wiedzy wizją świata społecznego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) -obecność (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze) - ocena aktywności na zajęciach - przygotowanie projektu dyplomowego - przedstawienie fragmentu przygotowywanej rozprawy |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO SEM-MGR
TU W TH FR |
Type of class: |
Second cycle diploma seminar, 60 hours
|
|
Coordinators: | Zuzanna Grębecka, Jerzy Stachowicz | |
Group instructors: | Zuzanna Grębecka, Jerzy Stachowicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.